Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

 
Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

Za sukcesem firmy stoją jej pracownicy: i dyrektorzy podejmujący strategiczne decyzje, managerowie organizujący i zarządzający pracą, jak i specjaliści i szeregowi pracownicy, z których każdy ma większy lub mniejszy udział w funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa. Współczesny pracownik, niezależnie od szczebla, nie chce być jednak jedynie trybikiem w machinie – poczucie sensu własnej pracy i satysfakcja z tego, co się robi, stały się jednymi z najważniejszych czynników wiążących pracowników z firmą na dłużej, podnoszących ich motywację oraz efektywność.

 

Spis treści

Badanie satysfakcji pracowników – czemu służy

 

Zgodnie ze wspólnym raportem Praca.pl i Experience Institute (2024) obecnie statystycznie mniej niż co czwarta osoba w Polsce (23%) jest zadowolona z pracy. Co więcej, wskaźniki zadowolenia spadają, dwa lata wcześniej zadowolonych z wykonywanej pracy było o 5 punktów proc. więcej. Spora jest niestety także grupa, która deklaruje niezadowolenie z pracy – wg statystyk to aż 41% pracujących! Co więcej, liczba niezadowolonych z pracy wzrosła od 2022 roku aż o 8 punktów proc.

 

Brak satysfakcji z pracy do duży problem dla przedsiębiorstw. Zadowolenie z pracy jest ważnym czynnikiem, który wpływa na:

 

  • codzienną motywację do działania, 
  • zaangażowanie i dbałość o wykonywane obowiązki, 
  • lojalność wobec zespołu i firmy, chęć pozostania w niej dłużej, 
  • relacje ze współpracownikami i przełożonymi, 
  • atmosferę w zespole sprzyjającą kreatywności i inicjatywom, 
  • efekty indywidualne pracownika i całego zespołu.

 

Z perspektywy całej organizacji wyższe zadowolenie pracowników przekłada się również na zmniejszenie rotacji w firmie, a więc także obniżenie kosztów rekrutacji i wdrożenia nowych osób. Co więcej, pracownicy, którzy są zadowoleni z pracy, często stają się naturalnymi ambasadorami, poprawiając jej wizerunek np. w mediach społecznościowych czy w przestrzeni branżowej.

 

Zarządzanie satysfakcją z pracy 

 

Jak dowiedzieć się, czy Twoi pracownicy są zadowoleni z pracy? Zanim odpowiemy na to pytanie, postawmy inne: czym jest właściwie zadowolenie z pracy?

 

Zadowolenie z pracy jest bardzo złożoną kwestią i trudno jednoznacznie ocenić, z czego wynika. To, co może wywoływać pozytywne emocje u jednej osoby, u drugiego człowieka okazuje się obojętne bądź wiąże się z negatywnymi odczuciami. Z drugiej strony każdy człowiek posiada dość zbliżoną piramidę potrzeb fizycznych, psychicznych i emocjonalnych, wśród których ważne miejsce zajmują poczucie bezpieczeństwa, poczucie przynależności oraz samorozwój. Do nich dodać można również poczucie sprawczości (tego, że możemy decydować o sobie, mamy wpływ na swoje otoczenie) oraz sensu swojego działania (rozumiemy, co i w jakim celu robimy i akceptujemy ten cel). Można się spodziewać, że osoby pracujące w środowisku, w którym te potrzeby są realizowane, będą czuły się lepiej, swobodniej, będą bardziej zadowolone ze swojego miejsca w życiu zawodowym.

 

I przeciwnie, osoba pracująca w zespole nastawionym na agresywną rywalizację, w której nie może czuć się bezpiecznie, nie jest akceptowana, a wręcz jej kompetencje są nieustannie kwestionowane, albo taka, która wykonuje niezrozumiałe dla siebie działania oraz nie ma zapewnionej ścieżki rozwoju – będzie mniej znacznie niższą satysfakcję z pracy.

 

Co to oznacza w praktyce? 

 

  • Zadowolenie z pracy a poczucie bezpieczeństwa

 

Potrzeba bezpieczeństwa w pracy – może być realizowana przede wszystkim przez stabilną umowę o pracy albo trwałą współpracę opartą na zaufaniu. Na bezpieczeństwo składają się też: przestrzeganie litery prawa pracy, korzystne warunki zatrudnienia, np. benefity dla młodych rodziców, dzięki czemu młode osoby nie obawiają się, że będą musieli wybierać między pracą a posiadaniem rodziny. Bezpieczeństwo oznacza również inkluzywne środowisko pracy, w którym nie ma dyskryminacji. A także sposób komunikacji w firmie oparty na szacunku i swobodzie wyrażania opinii, przez co żaden pracownik nie boi się np. zgłaszać nowych pomysłów czy zwracać uwagi na problemy.

 

  • Zadowolenie z pracy a potrzeba przynależności

 

Potrzeba przynależności – realizowana jest przez dobrą atmosferę w zespole i właściwe zarządzanie kadrą w skali mikro (najmniejszych zespołów), jak i makro (działów, pionów, kadry pracowniczej jako całości). Na to, czy dany pracownik czuje się częścią zespołu oraz częścią całej firmy wpływa więc zarazem sposób, w jaki odnoszą się do siebie osoby bezpośrednio ze sobą współdziałające, czy promowana jest postawa współpracy, czy rywalizacji, jak prowadzona jest komunikacja, czy zadania są przydzielane sprawiedliwie, czy ktoś jest faworyzowany albo pomijany, czy występuje mobbing lub inne niepożądane zjawiska, i wreszcie jak promowane są wartości firmy, jakie są podejmowane działania, by zintegrować wszystkich pracowników pod wspólnym logiem firmowym.

 

  • Zadowolenie z pracy a potrzeba rozwoju

 

Potrzeba rozwoju jest realizowana przede wszystkim poprzez szkolenia oraz to, czy pracownik ma przed sobą wytyczoną ścieżkę kariery w firmie, umożliwiającą awansowanie i podejmowanie coraz bardziej odpowiedzialnych zadań. Jeśli zatrudniony od lat tkwi na tym samym stanowisku, a wszelkie drogi rozwoju i awansu są blokowane (tzw. dead-end job), wówczas z dużym prawdopodobieństwem czeka go wypalenie zawodowe, syndrom gotującej się żaby, rezygnacja z pracy itp. I przeciwnie, możliwość odbywania szkoleń specjalistycznych, ale i choćby kursów językowych na koszt firmy, uważana jest za jeden z najcenniejszych benefitów pozapłacowych. Osoby, które mogą korzystać ze szkoleń i rozwijać się w firmie, mają poczucie, że robią coś dla siebie, dbają o samorozwój, a poczucie to ma ogromny wpływ na ogólną satysfakcję z pracy.

 

 

Jak przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

 

Pracodawcy często nie zdają sobie sprawy z tego, co obniża satysfakcję w pracy w ich firmie i sprawia, że zaangażowanie pracowników w jakimś zespole jest bardzo niskie, albo że pracownicy odchodzą, na przykład mimo oferowanych rynkowych stawek wynagrodzeń czy benefitów.

 

Dlatego tak ważne jest:

 

  • regularne badanie satysfakcji pracowników,
  • analizowanie opinii pracowników wyrażonych w ankiecie satysfakcji,
  • zidentyfikowanie obszarów do naprawy,
  • wdrażanie działań podnoszących zadowolenie z pracy, 
  • monitorowanie wprowadzonych zmian i po jakimś czasie przeprowadzanie kolejnego badania.

 

Wdrożenie tego cyklu pozwala na poprawę satysfakcji pracowników, zwiększenie motywacji pracowników i lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie.

 

Jak często badać satysfakcję pracowników

 

Ankietę satysfakcji z pracy można przeprowadzać np. co roku, co pół roku czy co kwartał. Częstsze badania mogą być nieco nużące i sprawiać, że pracownicy będą odpowiadać automatycznie, bez głębszego zastanowienia. Oczywiście jednak każda organizacja jest inna. Oczywiście można również w pierwszej ankiecie zapytać swoich pracowników. jak często chcieliby, żeby ich poziom satysfakcji z pracy był badany.

 

Kto przeprowadza badanie satysfakcji pracowników

 

Ankieta satysfakcji pracowników powinna być anonimowa. Pracownicy muszą mieć w tej kwestii pewność, gdyż inaczej wielu z nich nie zdecyduje się na wyrażenie szczerej opinii, szczególnie na temat swojego bezpośredniego przełożonego i pracy w zespole. Badanie powinien przeprowadzić pracownik działu HR lub przeszkolona w tym zakresie osoba np. z biura zarządu. Dobrym pomysłem, zwiększającym pewność co do braku stronniczości otrzymanych wyników, jest wynajęcie zewnętrznej firmy HR, która przebada satysfakcję pracowników.

 

Jakich narzędzi użyć do badania satysfakcji pracownika

 

Możliwości jest kilka. Niegdyś ankiety satysfakcji miały formę papierową. W epoce cyfryzacji coraz częściej wykorzystuje się ankiety elektroniczne:

 

  • arkusze, czyli po prostu pliki tekstowe do wypełnienia, 
  • ankiety interaktywne online.

 

Co więcej, nowoczesne ankiety interaktywne pozwalają na automatyczne gromadzenie wyników i ich analizę (obecnie coraz częściej z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji). Na rynku jest wiele możliwości zakupu tego typu produktu bądź skorzystania z usługi firmy HR dostarczającej narzędzie do badania satysfakcji. Współpraca ze specjalistyczną firmą może być o tyle korzystna, że pozwoli na jak najlepsze dopasowanie pytań i obszarów ankiety do specyfiki danej firmy.

 

Ankieta satysfakcji pracownika – o co warto zapytać?

 

Ankiety badające satysfakcję pracowników najczęściej poruszają następujące kwestie:

 

  • wynagrodzenie,
  • dodatki do wynagrodzenia,
  • struktura awansów,
  • możliwość podnoszenia kwalifikacji,
  • ocena sposobu zarządzania,
  • atmosfera w pracy,
  • wyposażenie miejsca pracy, 
  • jakość narzędzi pracy.

 

Pytań może być oczywiście dużo, jednak nie zaleca się stosowania bardzo rozbudowanego kwestionariusza, gdyż wielu pracowników znużonych zbyt wieloma pytaniami może zacząć odpowiadać automatycznie. Warto również zostawić miejsce na napisanie własnej opinii, wskazanie obszarów do poprawy itp.

 

Czytaj takżeEpidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

 

Badanie satysfakcji pracowników – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak często przeprowadzać ankietę satysfakcji pracowników?

 

Przede wszystkim należy to robić regularnie, na przykład dwa razy do roku.

 

  • Jak przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników?

 

Obecnie firmy coraz częściej stosują ankiety online, które są przygotowywane przez firmy zewnętrzne. 

 

  • Czy ankiety zadowolenia z pracy muszą być anonimowe?

 

Zaleca się, by badania satysfakcji z pracy były całkowicie anonimowe. Dzięki temu pracownicy nie będą mieli obaw, że ich ewentualna nieprzychylna ocena przełożonego lub działań firmy będzie miała dla nich negatywne skutki.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Torowych

    Praca.pl   Oborniki    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: organizowanie i nadzorowanie prac budowlanych zgodnie z obowiązującymi przepisami, koordynowanie pracy podwykonawców oraz kontrola jakości wykonywanych robót, sporządzanie obmiarów, przygotowywanie i weryfikacja dokumentacji projektowej, współpraca z kierownictwem budowy...
  • Specjalista ds. raportowania i analiz

    Polimex Mostostal S.A.   Siedlce    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków przygotowywanie cyklicznych i ad-hoc raportów związanych z zarządzaniem nieruchomościami (np. monitorowanie przychodów z wynajmów, poniesionych kosztów eksploatacyjnych itp.), tworzenie analiz wspierających działania optymalizacyjne i inwestycyjne w zakresie...
  • Operations Assistant

    GlobalPETS   Holandia    praca zdalna
    asystent  kontrakt B2B  pełny etat   6 000 - 7 750 zł netto (+VAT)/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    What you’ll do: You'll be responsible for updating our website with the latest news stories, events, companies, etc. You'll help assemble the newsletter (copying headlines/intros and placing client banners) You'll handle invoicing and other administrative tasks; You'll follow (and improve) our...
  • Trakcja S.A. Sprawdzona firma
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska Obsługa maszyn budowlanych - rozściałacz/układarka mas bitumicznych​, walec drogowy, frezarka itp. Kontrolowanie stanu technicznego obsługiwanego urządzenia. Odpowiedzialność za powierzony sprzęt. Przygotowywanie maszyny do pracy. Dbanie o stan techniczny obsługiwanej...
  • Trakcja S.A. Sprawdzona firma
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska Realizacja powierzonych zadań związanych z budową, remontem i utrzymaniem torów kolejowych. Obsługa i praca przy maszynach wysokowydajnych do robót torowych. Praca przy rozładunku i montażu materiałów torowych. Wykonywanie prac ziemnych związanych z budową i konserwacją...
  • Pracownik w magazynie – Operator Wózka Widłowego (Czołowego)

    TIM Tietze Industrie Montage GmbH   Niemcy, Rastatt   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Poszukujemy operatorów wózków widłowych do pracy w magazynie w branży automotive w miejscowości Rastatt. Praca przy rozładunku i załadunku kontenerów oraz platform transportowych z częściami na linię produkcyjną. Zatrudnienie od zaraz! Opis stanowiska: Obsługa wózka widłowego...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.