Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Employee advocacy – na czym polega? Jakie ma zalety?

Employee advocacy – na czym polega? Jakie ma zalety?

 
Employee advocacy – na czym polega? Jakie ma zalety?

Pracownicy są najlepszą reklamą biznesu, dlatego coraz częściej to oni rozpowszechniają produkty i usługi w mediach społecznościowych. Pracownik jako ambasador marki to darmowa reklama, dzięki której promowanie firmy wchodzi na zupełnie nowy poziom. Czym jest employee advocacy? Sprawdź, jakie korzyści może przynieść wdrożenie tej strategii.

 

Spis treści

Employee advocacy – co to?

 

Employee advocacy to termin, który można tłumaczyć jako rzecznictwo pracowników. W praktyce program employee advocacy w firmie to strategia marketingowa i HR polegająca na stworzeniu wewnętrznej grupy ambasadorów publikujących w social mediach specjalnie przygotowane treści.

 

Tego typu marketing ambasadorski to prosty sposób na promowanie firmy i darmową reklamę, dzięki której marka ma szansę zyskać na popularności. Co więcej, angażowanie własnych pracowników i zachęcanie ich do udostępniania treści o firmie w swoich profilach i kanałach w mediach społecznościowych, buduje pozytywny wizerunek firmy, wzmacnia employer branding (markę pracodawcy). Udział w programie jest także korzystny dla obecnych pracowników. Pomaga im w budowaniu marki osobistej w branży (personal branding), poszerzaniu sieci kontaktów, zwiększeniu własnej wiarygodności na rynku pracy, a także na budowanie wizerunku wewnątrz organizacji.

 

Jeśli zdecydujesz się na EA w swojej firmie, nie zapomnij o dbaniu o profesjonalizm akcji – pomocne będą zarówno zarówno szkolenia wizerunkowe, jak i nowy sprzęt służbowy czy firmowa sesja zdjęciowa. 

 

Employee advocacy – rodzaje

 

Promowanie marki poprzez pracowników może przybierać różne formy. Jest to technika marketingowa, która ma zachęcać pracowników do dzielenia się komunikatami i wartościami marki  w sposób strategiczny (jasne cele), zrównoważony (ciągłość działania) i organiczny (dobrowolny udział).

 

Działania employee advocacy odbywają się głównie poprzez media społecznościowe np. w LinkedIn, YouTube, TikTok, na Facebooku czy Instagramie. Dzięki treściom publikowanym w social mediach zasięg cyfrowy szybko rośnie, a wyniki działań marketingowych są mierzalne. Employee advocacy doskonale sprawdza się jako metoda na wzrost świadomości marki, ale wykorzystywane jest również dla takich celów jak przyciąganie kontrahentów oraz talentów. 

 

Jak stworzyć program ambasadorski? Przede wszystkim zastanów się, na jakim typie employee advocacy chcesz się skupić:

 

  • koncentracja na wzmocnieniu marki

 

W tym przypadku publikowane treści skupiają się na obszarach powiązanych z osobami i organizacjami, z którymi firma chciałaby kooperować. Mogą to być instruktażowe webinary, referencje od klientów czy artykuły z przydatnymi spostrzeżeniami. 

 

  • koncentracja na wzmocnieniu wizerunku pracodawcy

 

Jeśli nadrzędnym celem strategia employer brandingu, przyciągnięcie do firmy nowych pracowników, przydatne są oferty pracy z opisem wolnych stanowisk, treści przedstawiające kulturę biurową, a nawet relacje z firmowych imprez (z zachowaniem dobrego smaku, bez treści promujących np. używki).

 

 

Employee advocacy – jak wdrożyć w firmie?

 

Darmowa reklama typu employee advocacy to możliwość zwiększenia rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów czy kandydatów do pracy. Wdrożenie strategii employee advocacy w swojej firmie wymaga przygotowania, tak aby tworzone treści docierały do grupy docelowej z określonym przekazem. Największym wrogiem budowania wizerunku jest chaos i brak spójności przekazu. Również w ramach employee advocacy nie ma miejsca na przypadkowe wpisy, sprzeczną komunikację, niestosowny content. Zaangażowanie pracowników do roli ambasadorów firmy musi poprzedzić przemyślany plan tej strategii marketingowej.

 

Zaangażowanie pracowników w działania EA krok po kroku:

 

  • wybór ambasadorów firmy

 

Przede wszystkim pracodawca powinien wybrać pracowników, którzy najlepiej odnajdą się w roli ambasadora. Za promowanie firmy powinny odpowiadać osoby zadowolone ze swojej pracy, a jednocześnie na co dzień wykorzystujące social media.

 

  • ustalenie zakresu zadań

 

Po wybraniu grupy pracowników niezbędne jest przedstawienie oczekiwań wobec ich zadania. Najlepiej jest dokładnie określić, jaki jest cel takiej reklamy. Należy także poinformować, jaka powinna być częstotliwość publikowania promocyjnego contentu i kto go przygotowuje. Jeśli będą to treści tworzone przez pracowników, warto przeprowadzić szczegółowe szkolenie dotyczące tego, co mogą, a czego nie mogą udostępniać pracownicy firmy na swoich profilach w ramach employee advocacy. Posty w mediach społecznościowych zawierających tag firmy, nawiązanie do jej produktów i usług, nie mogą przeczyć wartościom, które firma chce promować.

 

  • przedstawienie benefitów pracowniczych

 

Jeśli chcesz zachęcić pracowników do aktywności, podjęcia się roli ambasadorów marki i promowania firmy w internecie, zaproponuj podwładnym coś w zamian. Może to być premia za aktywność (np. na zasadzie: im wyższa aktywność, tym wyższa premia) albo benefity pozapłacowe za przystąpienie do programu EA takie jak: bony do sklepów i miejsc usługowych, bilety na wydarzenia kulturalne / sportowe, możliwość korzystania z pracy zdalnej (np. w większym bądź pełnym wymiarze, jeśli firma już wdrożyła pracę hybrydową), dodatkowe dni urlopu, opłacone szkolenia.

 

Employee advocacy – zalety i wady

 

Employee advocacy niesie ze sobą wiele korzyści. Wdrożenie tej strategii umożliwia budowanie reputacji firmy i świadomości wśród konsumentów. Tym samym jest to dobra droga, aby pozyskiwać partnerów biznesowych. Co więcej, promowanie marki przez własnych pracowników jasno pokazuje, że zespół jest silny i zmotywowany To z kolei wpływa na pozytywne postrzeganie firmy przez klientów i partnerów oraz na łatwość znalezienia odpowiednio wykwalifikowanego personelu.

 

Zalety działań z zakresu employee advocacy to:

 

  • budowanie renomy firmy;

  • większa świadomość marki wśród konsumentów, rozwój marki;

  • łatwiejsze pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych;

  • przyciąganie najlepszych kandydatów na rynku pracy;
  • wyższe morale wewnątrz firmy.

 

Rzecznictwo pracowników ma wpływ nie tylko na postrzeganie firmy przez osoby z zewnątrz, ale także samych pracowników. Mianowanie kogoś ambasadorem to rodzaj wyróżnienia – świadczy o docenianiu zaangażowania pracownika i zaufaniu do jego pracy. Jednak, aby nie stłumić w zarodku entuzjazmu do nowych obowiązków, niezbędne są dodatkowe benefity, które podkreślą ważność zadania, na przykład szkolenia.

 

Jeśli jednak wybrany pracownik nie utożsamia się z wartościami promowanymi przez firmę, efekt może być odwrotny od zamierzonego. Dlatego taka strategia powinna opierać się na całkowitej dobrowolności ze strony pracowników – programu ambasadorskiego nie można narzucać, gdyż współcześni internauci są niezwykle wyczuleni na to, czy przekaz jest autentyczny i wiarygodny. Ambasadorzy powinni być chętni do podejmowania wyzwań i pełni entuzjazmu, tak aby klienci czuli ich zapał i satysfakcję z wykonywanej pracy.

 

Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

 

Employee advocacy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy wdrożenie employee advocacy rzeczywiście się opłaca?

 

Jeśli zastanawiasz się, jak promować firmę, zaangażuj pracowników – może to przynieść wymierne korzyści. Strategia komunikacyjna marki oparta na udziale osób zatrudnionych ma znacznie większy potencjał niż treści przygotowane i opublikowane przez biura prasowe czy zewnętrzne agencje. Treści, jakie decydują się udostępnić na swoich profilach społecznościowych pracownicy, są postrzegane jako bardziej autentyczne i dlatego mają większą moc oddziaływania niż typowe reklamy.

 

  • Jakich błędów nie popełniać przy wdrożeniu employee advocacy?

 

Employer advocacy przynosi wiele korzyści, ale nieumiejętnie wdrożony, może również zaszkodzić firmie. Do największych błędów należy: przymuszanie do EA np. managerów czy szeregowych pracowników, pozostawienie ambasadorom firmy dowolności co do treści i nie danie im żadnych wytycznych, co mogą, a czego nie mogą pisać o Twojej firmie, jej produktach oraz usługach, brak ustalenia celu wpisów i rekomendacji, publikowanie treści przeczących wartościom firmy, brak benefitów w zamian za EA, które zwiększałyby satysfakcję i zaangażowanie pracowników.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Psycholog szkolny

    Prywatna Szkoła Podstawowa w Łodzi   Łódź, ul. Tuszyńska 31    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  część etatu   6 800 - 8 800 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki: wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem emocjonalnym dziecka; diagnozowanie stanu pacjentów oraz sporządzanie stosownej dokumentacji; uczestnictwo w szkoleniach i współpraca z zespołem wychowawców; prowadzenie warsztatów dla...
  • WOVU Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa   100,00 - 130,00 zł / godz. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Oczekujemy: doświadczenia w udzielaniu pomocy w przynajmniej jednym z obszarów: pomoc indywidualna osobom dorosłym, dzieciom i ich rodzicom, pomoc indywidualna dzieciom i ich rodzinom, pomoc w zakresie seksuologii, terapia par i małżeństw, terapia uzależnień, doświadczenia w diagnostyce...
  • Specjalista / Specjalistka ds. bezpieczeństwa maszyn

    CP Engineering Services Sp. z o.o.   Sosnowiec    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 666 - 8 317 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Masz umysł analityczny, interesujesz się techniką i chcesz zdobywać doświadczenie w realnych projektach przemysłowych? Świetnie! W naszym zespole czeka na Ciebie miejsce. Czym będziesz się zajmować? Tworzeniem i opracowywaniem raportów oraz dokumentacji technicznej; Uczestniczeniem w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Projektów Technicznych

    CP Engineering Services Sp. z o.o.   Sosnowiec    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 666 - 8 317 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: wspieranie zespołu projektowego w tworzeniu raportów i dokumentacji; udział w ocenach i audytach technicznych urządzeń; redagowanie i opracowywanie dokumentów w programach Word, Excel i PowerPoint; realizacja zadań powierzonych przez przełożonego w terminowy sposób;
  • Projektant Interfejsów Mobilnych

    AIBY   Warszawa    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: tworzenie atrakcyjnych, funkcjonalnych interfejsów aplikacji mobilnych, opracowywanie i testowanie rozwiązań projektowych we współpracy z zespołem UX, ścisła kooperacja z Product Ownerami i zespołami technicznymi przy wdrażaniu projektów, rozwój wytycznych wizualnych i...
  • Kierowca Autobusu

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą polską stronę internetową: https://www.vgbreitenbach.pl Prowadzenie autobusu na liniach, ze sprzedażą biletów. Zakres obowiązków: Przewóz osób na trasach miejskich i podmiejskich na terenie Niemiec. Sprzedaż biletów. Kontrola pojazdu przed...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?