Pracownicy są najlepszą reklamą biznesu, dlatego coraz częściej to oni rozpowszechniają produkty i usługi w mediach społecznościowych. Pracownik jako ambasador marki to darmowa reklama, dzięki której promowanie firmy wchodzi na zupełnie nowy poziom. Czym jest employee advocacy? Sprawdź, jakie korzyści może przynieść wdrożenie tej strategii.
Spis treści
Employee advocacy – co to?
Employee advocacy to termin, który można tłumaczyć jako rzecznictwo pracowników. W praktyce program employee advocacy w firmie to strategia marketingowa i HR polegająca na stworzeniu wewnętrznej grupy ambasadorów publikujących w social mediach specjalnie przygotowane treści.
Tego typu marketing ambasadorski to prosty sposób na promowanie firmy i darmową reklamę, dzięki której marka ma szansę zyskać na popularności. Co więcej, angażowanie własnych pracowników i zachęcanie ich do udostępniania treści o firmie w swoich profilach i kanałach w mediach społecznościowych, buduje pozytywny wizerunek firmy, wzmacnia employer branding (markę pracodawcy). Udział w programie jest także korzystny dla obecnych pracowników. Pomaga im w budowaniu marki osobistej w branży (personal branding), poszerzaniu sieci kontaktów, zwiększeniu własnej wiarygodności na rynku pracy, a także na budowanie wizerunku wewnątrz organizacji.
Jeśli zdecydujesz się na EA w swojej firmie, nie zapomnij o dbaniu o profesjonalizm akcji – pomocne będą zarówno zarówno szkolenia wizerunkowe, jak i nowy sprzęt służbowy czy firmowa sesja zdjęciowa.
Employee advocacy – rodzaje
Promowanie marki poprzez pracowników może przybierać różne formy. Jest to technika marketingowa, która ma zachęcać pracowników do dzielenia się komunikatami i wartościami marki w sposób strategiczny (jasne cele), zrównoważony (ciągłość działania) i organiczny (dobrowolny udział).
Działania employee advocacy odbywają się głównie poprzez media społecznościowe np. w LinkedIn, YouTube, TikTok, na Facebooku czy Instagramie. Dzięki treściom publikowanym w social mediach zasięg cyfrowy szybko rośnie, a wyniki działań marketingowych są mierzalne. Employee advocacy doskonale sprawdza się jako metoda na wzrost świadomości marki, ale wykorzystywane jest również dla takich celów jak przyciąganie kontrahentów oraz talentów.
Jak stworzyć program ambasadorski? Przede wszystkim zastanów się, na jakim typie employee advocacy chcesz się skupić:
-
koncentracja na wzmocnieniu marki
W tym przypadku publikowane treści skupiają się na obszarach powiązanych z osobami i organizacjami, z którymi firma chciałaby kooperować. Mogą to być instruktażowe webinary, referencje od klientów czy artykuły z przydatnymi spostrzeżeniami.
-
koncentracja na wzmocnieniu wizerunku pracodawcy
Jeśli nadrzędnym celem strategia employer brandingu, przyciągnięcie do firmy nowych pracowników, przydatne są oferty pracy z opisem wolnych stanowisk, treści przedstawiające kulturę biurową, a nawet relacje z firmowych imprez (z zachowaniem dobrego smaku, bez treści promujących np. używki).
Employee advocacy – jak wdrożyć w firmie?
Darmowa reklama typu employee advocacy to możliwość zwiększenia rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów czy kandydatów do pracy. Wdrożenie strategii employee advocacy w swojej firmie wymaga przygotowania, tak aby tworzone treści docierały do grupy docelowej z określonym przekazem. Największym wrogiem budowania wizerunku jest chaos i brak spójności przekazu. Również w ramach employee advocacy nie ma miejsca na przypadkowe wpisy, sprzeczną komunikację, niestosowny content. Zaangażowanie pracowników do roli ambasadorów firmy musi poprzedzić przemyślany plan tej strategii marketingowej.
Zaangażowanie pracowników w działania EA krok po kroku:
-
wybór ambasadorów firmy
Przede wszystkim pracodawca powinien wybrać pracowników, którzy najlepiej odnajdą się w roli ambasadora. Za promowanie firmy powinny odpowiadać osoby zadowolone ze swojej pracy, a jednocześnie na co dzień wykorzystujące social media.
-
ustalenie zakresu zadań
Po wybraniu grupy pracowników niezbędne jest przedstawienie oczekiwań wobec ich zadania. Najlepiej jest dokładnie określić, jaki jest cel takiej reklamy. Należy także poinformować, jaka powinna być częstotliwość publikowania promocyjnego contentu i kto go przygotowuje. Jeśli będą to treści tworzone przez pracowników, warto przeprowadzić szczegółowe szkolenie dotyczące tego, co mogą, a czego nie mogą udostępniać pracownicy firmy na swoich profilach w ramach employee advocacy. Posty w mediach społecznościowych zawierających tag firmy, nawiązanie do jej produktów i usług, nie mogą przeczyć wartościom, które firma chce promować.
-
przedstawienie benefitów pracowniczych
Jeśli chcesz zachęcić pracowników do aktywności, podjęcia się roli ambasadorów marki i promowania firmy w internecie, zaproponuj podwładnym coś w zamian. Może to być premia za aktywność (np. na zasadzie: im wyższa aktywność, tym wyższa premia) albo benefity pozapłacowe za przystąpienie do programu EA takie jak: bony do sklepów i miejsc usługowych, bilety na wydarzenia kulturalne / sportowe, możliwość korzystania z pracy zdalnej (np. w większym bądź pełnym wymiarze, jeśli firma już wdrożyła pracę hybrydową), dodatkowe dni urlopu, opłacone szkolenia.
Employee advocacy – zalety i wady
Employee advocacy niesie ze sobą wiele korzyści. Wdrożenie tej strategii umożliwia budowanie reputacji firmy i świadomości wśród konsumentów. Tym samym jest to dobra droga, aby pozyskiwać partnerów biznesowych. Co więcej, promowanie marki przez własnych pracowników jasno pokazuje, że zespół jest silny i zmotywowany To z kolei wpływa na pozytywne postrzeganie firmy przez klientów i partnerów oraz na łatwość znalezienia odpowiednio wykwalifikowanego personelu.
Zalety działań z zakresu employee advocacy to:
-
budowanie renomy firmy;
-
większa świadomość marki wśród konsumentów, rozwój marki;
-
łatwiejsze pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych;
- przyciąganie najlepszych kandydatów na rynku pracy;
-
wyższe morale wewnątrz firmy.
Rzecznictwo pracowników ma wpływ nie tylko na postrzeganie firmy przez osoby z zewnątrz, ale także samych pracowników. Mianowanie kogoś ambasadorem to rodzaj wyróżnienia – świadczy o docenianiu zaangażowania pracownika i zaufaniu do jego pracy. Jednak, aby nie stłumić w zarodku entuzjazmu do nowych obowiązków, niezbędne są dodatkowe benefity, które podkreślą ważność zadania, na przykład szkolenia.
Jeśli jednak wybrany pracownik nie utożsamia się z wartościami promowanymi przez firmę, efekt może być odwrotny od zamierzonego. Dlatego taka strategia powinna opierać się na całkowitej dobrowolności ze strony pracowników – programu ambasadorskiego nie można narzucać, gdyż współcześni internauci są niezwykle wyczuleni na to, czy przekaz jest autentyczny i wiarygodny. Ambasadorzy powinni być chętni do podejmowania wyzwań i pełni entuzjazmu, tak aby klienci czuli ich zapał i satysfakcję z wykonywanej pracy.
Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek
Employee advocacy – najczęściej zadawane pytania:
-
Czy wdrożenie employee advocacy rzeczywiście się opłaca?
Jeśli zastanawiasz się, jak promować firmę, zaangażuj pracowników – może to przynieść wymierne korzyści. Strategia komunikacyjna marki oparta na udziale osób zatrudnionych ma znacznie większy potencjał niż treści przygotowane i opublikowane przez biura prasowe czy zewnętrzne agencje. Treści, jakie decydują się udostępnić na swoich profilach społecznościowych pracownicy, są postrzegane jako bardziej autentyczne i dlatego mają większą moc oddziaływania niż typowe reklamy.
-
Jakich błędów nie popełniać przy wdrożeniu employee advocacy?
Employer advocacy przynosi wiele korzyści, ale nieumiejętnie wdrożony, może również zaszkodzić firmie. Do największych błędów należy: przymuszanie do EA np. managerów czy szeregowych pracowników, pozostawienie ambasadorom firmy dowolności co do treści i nie danie im żadnych wytycznych, co mogą, a czego nie mogą pisać o Twojej firmie, jej produktach oraz usługach, brak ustalenia celu wpisów i rekomendacji, publikowanie treści przeczących wartościom firmy, brak benefitów w zamian za EA, które zwiększałyby satysfakcję i zaangażowanie pracowników.