Dokonujesz zakupu i pracownik sklepu dorzuca do Twoich produktów kilka ekstra próbek lub drobny upominek. Bierzesz udział w targach i przy stoisku każdego wystawcy czekają na chętnych darmowe fanty. Podpisujesz umowę z kontrahentem i na końcu spotkania otrzymujesz torebkę z drobnymi upominkami z logiem kontrahenta. To typowe sytuacje, w których centralną rolę pełnią gadżety reklamowe. Jakie przedmioty zwykle wybierają firmy do pełnienia funkcji upominku reklamowego? Poniżej znajdziesz pomysły na oryginalne gadżety promocyjne, a także wskazówki, jak i kiedy je przekazywać oraz jak wzmocnić ich znaczenie, by skuteczniej budować świadomość marki.
Spis treści
Gadżety reklamowe – co to jest?
Czym są gadżety firmowe? Każdemu z nas z pewnością zdarzyło się otrzymać długopis lub notes z symbolem przedsiębiorstwa. Można więc stwierdzić, że takie artykuły reklamowe to zazwyczaj drobne przedmioty (biurowe, codziennego użytku), które spełniają funkcję nośnika informacji o marce – prezentują logo firmy, przewodnie hasło reklamowe, czasem zawierają dane kontaktowe (ilość informacji uzależniona jest w dużej mierze od wielkości przedmiotu).
Zdarza się jednak, że gadżetami reklamowymi z logo firmy są dobra luksusowe. Jeśli są przeznaczone dla konkretnego klienta bądź partnera biznesowego i mają na celu budowanie relacji z nim, bywają spersonalizowane lub ewentualnie mają postać ściśle limitowanej edycji.
Gadżety reklamowe – rodzaje
Jeśli chodzi o gadżety reklamowe w marketingu, zwykle wyróżnia się:
- gadżety o niskiej lub średniej wartości, bez personalizacji, przeznaczone dla ogółu (np. każdy, kto odwiedzi sklep) lub szerokich grup docelowych (np. każdy uczestnik eventu). Głównym celem jest szeroka promocja firmy w przestrzeni publicznej i zwiększanie świadomości marki poprzez umieszczenie logo na przedmiotach codziennego użytku;
- dobrej jakości gadżety, często o wysokiej wartości materialnej lub artystycznej, ekskluzywne, należące do limitowanej edycji lub gadżety personalizowane pod konkretnego kontrahenta. Ich przekazywanie może mieć uroczysty charakter np. stanowić zwieńczenie spotkania biznesowego lub integracyjnego. Cechami wyróżniającymi takie gadżety są ekskluzywność, prestiż, a głównym celem nawiązanie lub wzmocnienie bliskich relacji biznesowych z kontrahentem.
Co istotne, materiały promocyjne nie muszą zawierać jedynie logo przedsiębiorstwa, ale też nieść informację o wspieranych przez nią wartościach, celach, misji, które są istotne także dla wybranej grupy docelowej. Taką funkcję pełnią chociażby:
- gadżety ekologiczne (wykonane z surowców wtórnych, z zachowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, czy w przypadku elektroniki energooszczędne, albo też wprost nawiązujące estetyką do idei ochrony środowiska),
- gadżety wspierające grupy społeczne (np. walkę o równouprawnienie, prawa kobiet, prawa środowisk LGBT+, prawa zwierząt, seniorów, aktywnych rodziców, dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, osoby zmagające się z różnymi chorobami, osoby z niepełnosprawnościami).
W przypadku tego typu gadżetów reklamowych z nadrukiem firmowym ważne jest, by nie były one wybrane losowo, ale wpisywały się w szerszy plan marketingowy i wartości promowane przez przedsiębiorstwo różnymi kanałami. Jeśli firma, która nie ma nic wspólnego ze wspieraniem np. osób niewidomych, nie informując klientów w żaden sposób o prowadzonej akcji społecznej, nagle wypuści materiały reklamowe wspierające tę grupę, może to wywołać zdziwienie. Co więcej, klienci firmy mogą uznać, że w ten sposób przedsiębiorstwo stara się wykorzystać osoby niewidome jako pretekst do zwiększenia sprzedaży i promocję firmy. Takie instrumentalne potraktowanie jakiejś grupy społecznej, przy braku realnego wsparcia dla niej i działań potwierdzających zaangażowanie w daną kwestię społeczną, może znacząco naruszyć wizerunek firmy i skutkować obniżeniem zaufania do marki.
Gadżety reklamowe – jak je dystrybuować?
Upominki reklamowe z nadrukiem mają bardzo duże znaczenie dla wizerunku firmy. Kiedy się je przekazuje?
Produkty reklamowe można otrzymać na przykład podczas targów branżowych, konferencji, imprez tematycznych, targów. Przedsiębiorstwa mające swoje stoiska na są gotowe na to, by wszystkich zainteresowanych ich marką obdarzyć małym upominkiem.
Gadżety reklamowe dla firm i klientów biznesowych zwykle przekazuje się w czasie spotkań indywidualnych, na przykład na początku lub na końcu tegoż. Mogą stanowić zwieńczenie negocjacji lub „kopkę nad i" po owocnym spotkaniu dotyczącym współpracy. Gadżety promocyjne o wysokiej wartości wręcza się też na prestiżowych wydarzeniach branżowych np. jako forma wyróżnienia danego partnera biznesowego.
Najczęściej gadżety z nadrukiem przekazywane są:
- przy okazji zakupów,
- na targach, wydarzeniach branżowych, konferencjach,
- na eventach integracyjnych z partnerami biznesowymi,
- w czasie spotkań z kontrahentem, np. jako zwieńczenie negocjacji, po podpisaniu umowy.
Gadżety reklamowe – rola
Co dają gadżety reklamowe?
-
Budowanie relacji z klientem
Budują pozytywny wizerunek firmy otwartej na klienta. Przedsiębiorstwo, które inwestuje w to, by przekazać upominek osobom nawet tylko chwilowo zatrzymujących się przy stoisku, na pewno stwarza pozytywne podstawy do zawierania w przyszłości wspólnych transakcji. Przekazuje się podarki, by potencjalny klient o nas nie zapomniał, a nawet jakby mu się zdarzyło – wtedy może przypadkowo wyciągnąć długopis z logo.
-
Długofalowe działanie marketingowe
Dodatkowo na korzyść wykorzystania tego rodzaju reklamy przemawia fakt, że jeśli w przyszłości jakaś osoba, klient z niego skorzysta (podpisze się długopisem, przekaże notatkę na papierze z logo), to zareklamuje przedsiębiorstwo w dalszych kręgach.
-
Wyróżnienie na tle konkurencji
Gadżety z logo mają również duże znaczenie, gdy stosuje się je w biurze czy danym zakładzie reprezentującym markę. Te same kubki na biurkach pracowników, pufy do siedzenia lub poduszki na kanapach w poczekalni budują spójny wizerunek firmy, przedstawionej jako całość, zaplanowana i profesjonalna pod każdym względem. Jest to także element, który już na pierwszy rzut oka odróżnia Twoją firmę od konkurencji.
-
Praktyczne gadżety
Mimo że główną funkcją gadżetów firmowych jest promowanie marki, to jednak dobrze by było, gdyby każdy z przekazywanych upominków był w jakiś sposób użyteczny. Długopisy występują częściej w branży, w której musimy podpisać dokumenty do finalizacji kontraktu, gadżety elektroniczne w firmach związanych z IT, a w sektor kosmetyczny możemy otrzymać próbki zapachowe, mydełka z logo.
Ciekawe gadżety reklamowe – pomysły
Długopisy z logo firmy, kubki reklamowe, breloki z logo firmy oraz materiały biurowe (notesy, karteczki samoprzylepne i kalendarze) – to klasyka gatunku. Ich zaletą jest to, że są tanie, można je produkować masowo i szeroko dystrybuować, łatwo i szybko zwiększając obecność marki w przestrzeni publicznej. Tego typu firmowe gadżety mają jednak również poważną wadę. Ponieważ kubki czy długopisy z logo są tak powszechne, konsumenci coraz rzadziej zwracają na nie uwagę. O ile długopis czy inny gadżet nie wyróżnia się, nie jest kreatywny, istnieje mała szansa, że klient z uwagą odczyta, jaka firma go wypuściła, nie mówiąc o tym, by wykonać z nim zdjęcie i wrzucić je do mediów społecznościowych. Taki marketing firmy jest tani i prosty, ale może być mało skuteczny w realnym budowaniu pozytywnych skojarzeń z marką i relacji z klientem.
Obecnie coraz bardziej popularne stają się materiały reklamowe należące do kategorii drobnej elektroniki, takie jak pendrive, powerbank, słuchawki. Odpowiadają one aktualnym potrzebom społeczeństwa – większość z nas z nich korzysta na co dzień. Takie prezenty świadczą o tym, że przedsiębiorstwo stara się dopasować do potrzeb potencjalnych klientów, a nie wybiera najtańsze i najprostsze rozwiązania.
Dużą popularnością jako gadżety dla firm cieszą się też cukierki zawinięte w papier z firmowym logo. Zostanie jednak zachowana idea – po pierwsze promocji przedsiębiorstwa, po drugie troski i dbania o klienta, chęci sprawienia mu przyjemności. Alternatywą dla słodyczy są zdrowe przekąski, słodkości dla diabetyków, o obniżonym poziomie cukru, wegańskie, bezglutenowe itp., zależnie od tego, do jakiej grupy docelowej chcemy trafić.
Coraz większą popularnością cieszą się także gadżety skierowane do osób dbających o zdrowie i aktywnych fizycznie. Tu, oprócz wspomnianych zdrowych przekąsek, wymienić można bidony na wodę, butelki termiczne, sportowe, szybkoschnące ręczniki z logo firmy, pływające breloki z logo, składane kubki i miski trekkingowe, składane płaszcze przeciwdeszczowe z nadrukiem, opaski na rękę, buffy, drobne akcesoria sportowe np. piłki tenisowe, gumy do ćwiczeń, zabawki antystresowe.
Jak rozliczyć gadżety reklamowe?
Akcesoria reklamowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu - o ile pełnią one funkcję reklamową, a nie funkcję reprezentacyjną firmy. To rozróżnienie jest istotne, gdyż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 Ustawy o PIT:
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 23.
1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
[...]
23) kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych [...].
A zatem jeśli chcemy wrzucić gadżety reklamowe „w koszty", wówczas istotne, by ich wyraźnym celem była reklama firmy, zachęcenie do zakupu lub innego działania, ewentualnie pełniły funkcję informacyjną na temat marki – a nie były to przedmioty wykorzystywane do reprezentacji (były wyłącznie skierowane na budowanie wizerunku firmy i wzmacnianie relacji z kontrahentami).
O ile nie ma wątpliwości, że drobne gadżety biurowe, kubki czy kalendarze z logo firmy mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych, o tyle kwestia komplikuje się w przypadku spersonalizowanych, drogich czy ekskluzywnych upominków promocyjnych dla wybranych kontrahentów czy klientów premium. Urząd skarbowy może mieć podstawy, by zaliczyć wydatki na te przedmioty do kosztów reprezentacji firmy.
Czytaj także: Choroba zawodowa a praca zdalna: co to tech-neck?
Gadżety reklamowe – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są najpopularniejsze gadżety reklamowe?
Do najbardziej popularnych gadżetów reklamowych należą kubki i długopisy z logo firmy. Powszechnie spotyka się też notesy, samoprzylepne karteczki, kalendarze, płócienne torby, smycze do kluczy, breloki. Coraz powszechniejsze stają się też butelki termiczne i kubki termiczne, pendrive'y, powerbanki.
-
Do jakiej kwoty gadżety reklamowe?
Koszt pojedynczego kubka z logo naszej firmy będzie wynosić zwykle kilka złotych. Ceny długopisów zaczynają się już od kilkudziesięciu groszy za sztukę. Warto jednak wiedzieć, że tego typu produkty zamawia się hurtowo np. począwszy od liczby 50 czy stu, zależnie od oferty. Często warto zainwestować w nieco droższe gadżety firmowe, które mają silniejszy efekt promocyjny np. z uwagi na użyteczność czy oryginalność. Ceny pendriva z logo zaczynają się od kilkunastu złotych, zależą jednak np. od pojemności urządzenia i estetyki.