Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Gadżety reklamowe – sposób na promowanie firmy

Gadżety reklamowe – sposób na promowanie firmy

 
Gadżety reklamowe – sposób na promowanie firmy

Dokonujesz zakupu i pracownik sklepu dorzuca do Twoich produktów kilka ekstra próbek lub drobny upominek. Bierzesz udział w targach i przy stoisku każdego wystawcy czekają na chętnych darmowe fanty. Podpisujesz umowę z kontrahentem i na końcu spotkania otrzymujesz torebkę z drobnymi upominkami z logiem kontrahenta. To typowe sytuacje, w których centralną rolę pełnią gadżety reklamowe. Jakie przedmioty zwykle wybierają firmy do pełnienia funkcji upominku reklamowego? Poniżej znajdziesz pomysły na oryginalne gadżety promocyjne, a także wskazówki, jak i kiedy je przekazywać oraz jak wzmocnić ich znaczenie, by skuteczniej budować świadomość marki. 

 

Spis treści

Gadżety reklamowe – co to jest?

 

Czym są gadżety firmowe? Każdemu z nas z pewnością zdarzyło się otrzymać długopis lub notes z symbolem przedsiębiorstwa. Można więc stwierdzić, że takie artykuły reklamowe to zazwyczaj drobne przedmioty (biurowe, codziennego użytku), które spełniają funkcję nośnika informacji o marce – prezentują logo firmy, przewodnie hasło reklamowe, czasem zawierają dane kontaktowe (ilość informacji uzależniona jest w dużej mierze od wielkości przedmiotu).

 

Zdarza się jednak, że gadżetami reklamowymi z logo firmy są dobra luksusowe. Jeśli są przeznaczone dla konkretnego klienta bądź partnera biznesowego i mają na celu budowanie relacji z nim, bywają spersonalizowane lub ewentualnie mają postać ściśle limitowanej edycji. 

 

Gadżety reklamowe – rodzaje

 

Jeśli chodzi o gadżety reklamowe w marketingu, zwykle wyróżnia się:

 

  • gadżety o niskiej lub średniej wartości, bez personalizacji, przeznaczone dla ogółu (np. każdy, kto odwiedzi sklep) lub szerokich grup docelowych (np. każdy uczestnik eventu). Głównym celem jest szeroka promocja firmy w przestrzeni publicznej i zwiększanie świadomości marki poprzez umieszczenie logo na przedmiotach codziennego użytku;
  • dobrej jakości gadżety, często o wysokiej wartości materialnej lub artystycznej, ekskluzywne, należące do limitowanej edycji lub gadżety personalizowane pod konkretnego kontrahenta. Ich przekazywanie może mieć uroczysty charakter np. stanowić zwieńczenie spotkania biznesowego lub integracyjnego. Cechami wyróżniającymi takie gadżety są ekskluzywność, prestiż, a głównym celem nawiązanie lub wzmocnienie bliskich relacji biznesowych z kontrahentem. 

 

Co istotne, materiały promocyjne nie muszą zawierać jedynie logo przedsiębiorstwa, ale też nieść informację o wspieranych przez nią wartościach, celach, misji, które są istotne także dla wybranej grupy docelowej. Taką funkcję pełnią chociażby:

 

  • gadżety ekologiczne (wykonane z surowców wtórnych, z zachowaniem zasady zrównoważonego rozwoju, czy w przypadku elektroniki energooszczędne, albo też wprost nawiązujące estetyką do idei ochrony środowiska),
  • gadżety wspierające grupy społeczne (np. walkę o równouprawnienie, prawa kobiet, prawa środowisk LGBT+, prawa zwierząt, seniorów, aktywnych rodziców, dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, osoby zmagające się z różnymi chorobami, osoby z niepełnosprawnościami).

 

W przypadku tego typu gadżetów reklamowych z nadrukiem firmowym ważne jest, by nie były one wybrane losowo, ale wpisywały się w szerszy plan marketingowy i wartości promowane przez przedsiębiorstwo różnymi kanałami. Jeśli firma, która nie ma nic wspólnego ze wspieraniem np. osób niewidomych, nie informując klientów w żaden sposób o prowadzonej akcji społecznej, nagle wypuści materiały reklamowe wspierające tę grupę, może to wywołać zdziwienie. Co więcej, klienci firmy mogą uznać, że w ten sposób przedsiębiorstwo stara się wykorzystać osoby niewidome jako pretekst do zwiększenia sprzedaży i promocję firmy. Takie instrumentalne potraktowanie jakiejś grupy społecznej, przy braku realnego wsparcia dla niej i działań potwierdzających zaangażowanie w daną kwestię społeczną, może znacząco naruszyć wizerunek firmy i skutkować obniżeniem zaufania do marki.

 

 

Gadżety reklamowe – jak je dystrybuować?

 

Upominki reklamowe z nadrukiem mają bardzo duże znaczenie dla wizerunku firmy. Kiedy się je przekazuje? 

 

Produkty reklamowe można otrzymać na przykład podczas targów branżowych, konferencji, imprez tematycznych, targów. Przedsiębiorstwa mające swoje stoiska na są gotowe na to, by wszystkich zainteresowanych ich marką obdarzyć małym upominkiem. 

 

Gadżety reklamowe dla firm i klientów biznesowych zwykle przekazuje się w czasie spotkań indywidualnych, na przykład na początku lub na końcu tegoż. Mogą stanowić zwieńczenie negocjacji lub „kopkę nad i" po owocnym spotkaniu dotyczącym współpracy. Gadżety promocyjne o wysokiej wartości wręcza się też na prestiżowych wydarzeniach branżowych np. jako forma wyróżnienia danego partnera biznesowego.

 

Najczęściej gadżety z nadrukiem przekazywane są:

 

  • przy okazji zakupów, 
  • na targach, wydarzeniach branżowych, konferencjach, 
  • na eventach integracyjnych z partnerami biznesowymi, 
  • w czasie spotkań z kontrahentem, np. jako zwieńczenie negocjacji, po podpisaniu umowy.

 

Gadżety reklamowe – rola

 

Co dają gadżety reklamowe?

 

  • Budowanie relacji z klientem

 

Budują pozytywny wizerunek firmy otwartej na klienta. Przedsiębiorstwo, które inwestuje w to, by przekazać upominek osobom nawet tylko chwilowo zatrzymujących się przy stoisku, na pewno stwarza pozytywne podstawy do zawierania w przyszłości wspólnych transakcji. Przekazuje się podarki, by potencjalny klient o nas nie zapomniał, a nawet jakby mu się zdarzyło – wtedy może przypadkowo wyciągnąć długopis z logo.

 

  • Długofalowe działanie marketingowe

 

Dodatkowo na korzyść wykorzystania tego rodzaju reklamy przemawia fakt, że jeśli w przyszłości jakaś osoba, klient z niego skorzysta (podpisze się długopisem, przekaże notatkę na papierze z logo), to zareklamuje przedsiębiorstwo w dalszych kręgach.

 

  • Wyróżnienie na tle konkurencji

 

Gadżety z logo mają również duże znaczenie, gdy stosuje się je w biurze czy danym zakładzie reprezentującym markę. Te same kubki na biurkach pracowników, pufy do siedzenia lub poduszki na kanapach w poczekalni budują spójny wizerunek firmy, przedstawionej jako całość, zaplanowana i profesjonalna pod każdym względem. Jest to także element, który już na pierwszy rzut oka odróżnia Twoją firmę od konkurencji.

 

  • Praktyczne gadżety

 

Mimo że główną funkcją gadżetów firmowych jest promowanie marki, to jednak dobrze by było, gdyby każdy z przekazywanych upominków był w jakiś sposób użyteczny. Długopisy występują częściej w branży, w której musimy podpisać dokumenty do finalizacji kontraktu, gadżety elektroniczne w firmach związanych z IT,  a w sektor kosmetyczny możemy otrzymać próbki zapachowe, mydełka z logo.

 

Ciekawe gadżety reklamowe – pomysły

 

Długopisy z logo firmy, kubki reklamowe, breloki z logo firmy oraz materiały biurowe (notesy, karteczki samoprzylepne i kalendarze) – to klasyka gatunku. Ich zaletą jest to, że są tanie, można je produkować masowo i szeroko dystrybuować, łatwo i szybko zwiększając obecność marki w przestrzeni publicznej. Tego typu firmowe gadżety mają jednak również poważną wadę. Ponieważ kubki czy długopisy z logo są tak powszechne, konsumenci coraz rzadziej zwracają na nie uwagę. O ile długopis czy inny gadżet nie wyróżnia się, nie jest kreatywny, istnieje mała szansa, że klient z uwagą odczyta, jaka firma go wypuściła, nie mówiąc o tym, by wykonać z nim zdjęcie i wrzucić je do mediów społecznościowych. Taki marketing firmy jest tani i prosty, ale może być mało skuteczny w realnym budowaniu pozytywnych skojarzeń z marką i relacji z klientem.

 

Obecnie coraz bardziej popularne stają się materiały reklamowe należące do kategorii drobnej elektroniki, takie jak pendrive, powerbank, słuchawki. Odpowiadają one aktualnym potrzebom społeczeństwa – większość z nas z nich korzysta na co dzień. Takie prezenty świadczą o tym, że przedsiębiorstwo stara się dopasować do potrzeb potencjalnych klientów, a nie wybiera najtańsze i najprostsze rozwiązania.

 

Dużą popularnością jako gadżety dla firm cieszą się też cukierki zawinięte w papier z firmowym logo. Zostanie jednak zachowana idea – po pierwsze promocji przedsiębiorstwa, po drugie troski i dbania o klienta, chęci sprawienia mu przyjemności. Alternatywą dla słodyczy są zdrowe przekąski, słodkości dla diabetyków, o obniżonym poziomie cukru, wegańskie, bezglutenowe itp., zależnie od tego, do jakiej grupy docelowej chcemy trafić.

 

Coraz większą popularnością cieszą się także gadżety skierowane do osób dbających o zdrowie i aktywnych fizycznie. Tu, oprócz wspomnianych zdrowych przekąsek, wymienić można bidony na wodę, butelki termiczne, sportowe, szybkoschnące ręczniki z logo firmy, pływające breloki z logo, składane kubki i miski trekkingowe, składane płaszcze przeciwdeszczowe z nadrukiem, opaski na rękę, buffy, drobne akcesoria sportowe np. piłki tenisowe, gumy do ćwiczeń, zabawki antystresowe.

 

Jak rozliczyć gadżety reklamowe?

 

Akcesoria reklamowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu - o ile pełnią one funkcję reklamową, a nie funkcję reprezentacyjną firmy. To rozróżnienie jest istotne, gdyż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 Ustawy o PIT:

 

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art.  23. 


1.  Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

[...]

23) kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych [...].

 

A zatem jeśli chcemy wrzucić gadżety reklamowe „w koszty", wówczas istotne, by ich wyraźnym celem była reklama firmy, zachęcenie do zakupu lub innego działania, ewentualnie pełniły funkcję informacyjną na temat marki – a nie były to przedmioty wykorzystywane do reprezentacji (były wyłącznie skierowane na budowanie wizerunku firmy i wzmacnianie relacji z kontrahentami). 

 

O ile nie ma wątpliwości, że drobne gadżety biurowe, kubki czy kalendarze z logo firmy mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych, o tyle kwestia komplikuje się w przypadku spersonalizowanych, drogich czy ekskluzywnych upominków promocyjnych dla wybranych kontrahentów czy klientów premium. Urząd skarbowy może mieć podstawy, by zaliczyć wydatki na te przedmioty do kosztów reprezentacji firmy.

 

Czytaj także: Choroba zawodowa a praca zdalna: co to tech-neck?

 

Gadżety reklamowe – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jakie są najpopularniejsze gadżety reklamowe?

 

Do najbardziej popularnych gadżetów reklamowych należą kubki i długopisy z logo firmy. Powszechnie spotyka się też notesy, samoprzylepne karteczki, kalendarze, płócienne torby, smycze do kluczy, breloki. Coraz powszechniejsze stają się też butelki termiczne i kubki termiczne, pendrive'y, powerbanki.

 

  • Do jakiej kwoty gadżety reklamowe?

 

Koszt pojedynczego kubka z logo naszej firmy będzie wynosić zwykle kilka złotych. Ceny długopisów zaczynają się już od kilkudziesięciu groszy za sztukę. Warto jednak wiedzieć, że tego typu produkty zamawia się hurtowo np. począwszy od liczby 50 czy stu, zależnie od oferty. Często warto zainwestować w nieco droższe gadżety firmowe, które mają silniejszy efekt promocyjny np. z uwagi na użyteczność czy oryginalność. Ceny pendriva z logo zaczynają się od kilkunastu złotych, zależą jednak np. od pojemności urządzenia i estetyki.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    11 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    11 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Kierownik / Kierowniczka robót ds. instalacji elektrycznych

    STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Sprawdzona firma   Wrocław    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Twoja rola w STRABAG nadzór nad wykonywaniem prac na budowie zgodnie z projektami i pozwoleniami; nadzór nad przestrzeganiem terminów realizacji robót zgodnie z umową i harmonogramem; stały nadzór nad jakością wykonywanych robót, monitorowanie usterek wykonawczych; analiza i optymalizacja...
  • Pracownik magazynu bez znajomości języka

    OTTO Work Force   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoja rola: Jako pracownik magazynu będziesz kluczowym ogniwem procesu logistycznego. Do Twoich zadań należeć będzie: Kompletowanie i pakowanie zamówień; Kontrola jakości; Etykietowanie paczek i obsługa zwrotów; Skanowanie, zamykanie i wysyłka przesyłek; Sortowanie produktów; Praca...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.