Wybrana kategoria

Choroba zawodowa a praca zdalna: co to tech-neck?

2020-11-16

Praca zdalna – home office ma wiele zalet, które współcześnie doceniają i pracodawcy i pracownicy. Niemniej wykonywanie czynności zawodowych w domu może się wiązać także z pewnymi negatywnymi zjawiskami np. zdrowotnymi. Jakimi? Czym jest tech-neck?

 

Co to jest efekt tech-neck?

 

W pracy zdalnej miejsce wykonywania pracy jest niezwykle istotne. Wiele osób wypełniających obowiązki służbowe na komputerze przekonało się, że pół-leżenie na kanapie z laptopem na kolanach na dłuższą metę po prostu się nie sprawdza. Po kilku godzinach w niewłaściwej pozycji, nadmiernie obciążającej różne partie ciała i niedostatecznie podpierające inne, często pojawiają się różne dolegliwości – napięcia czy ból kręgosłupa, drętwienie kończyn itp. Jednak samo przeniesienie się do stanowiska przy biurku to nie wszystko – chodzi bowiem o to, jaką przyjmujemy przy nim postawę. Bardzo często nie ma ona niestety wiele wspólnego z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Powszechnym zjawiskiem stało się przybieranie pozycji ciała nazywanej przez specjalistów tech-neck. Cechuje się ona tem, że osoba korzystająca z komputera przy stole lub biurku siedzi na krześle, nie utrzymując kręgosłupa w pionie, ale pochylając zarówno szyję, jak i ramiona mocno do przodu. Kręgosłup jest w tym czasie wygięty na kształt litery C.

Długotrwałe pozostawanie w tej pozycji w czasie codziennej pracy może prowadzić na przykład do bólu pleców, drętwienia szyi, wykształcenia się wad postawy, utraty jędrności skóry czy nawet powstawania drugiego podbródka.

 

Tech-neck: jak zapobiegać?

 

By uniknąć tech-neck, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, w jakiej pozycji siedzimy przy biurku oraz czy nasze stanowisko pracy spełnia zasady ergonomii.

 

Dla przypomnienia, fotel, z którego korzystamy, powinien być wyposażony w podłokietniki, zagłówek, mieć funkcję regulowania wysokości i pochylania oparcia w przód i w tył. Istotne jest też ustawienie monitora na właściwej wysokości – jego górna krawędź powinna znajdować się na linii wzroku. Monitor musi być oddalony od twarzy o około 40-75 cm.

 

Jeśli chodzi o właściwą postawę przy biurku, zarówno w czasie pracy zdalnej, jak i w biurze, należy pamiętać o tym, że:

  • plecy muszą być oparte o siedzenie, szczególnie istotne jest dobre podparcie odcinka lędźwiowego,
  • kręgosłup powinien być wyprostowany,
  • linia kręgosłupa i ud powinny tworzyć kąt prosty,
  • głowa powinna być trzymana w miarę możliwości prosto, nie pochylać się ani do przodu, ani do tyłu,
  • stopy muszą być ułożone płasko na ziemi lub opierać się na podnóżku, który jest nachylony pod kątem maksymalnie 15 stopni względem podłogi.

Choroby zawodowe w pracy zdalnej

 

Praca zdalna przy komputerze stwarza większe ryzyko chorób zawodowych charakterystycznych dla pracy biurowej – dlatego, że w zaciszu własnego domu wiele osób ma tendencję do lekceważenia zaleceń bhp.

 

Nie dbając o odpowiednią postawę ciała, nie robiąc regularnych przerw (5 minut na każdą godzinę pracy przed monitorem), nie przestrzegając maksymalnego czasu pracy przed komputerem, a dodatkowo nie odpoczywając w sposób właściwy po pracy, np. aktywnie – narażamy się na schorzenia kręgosłupa, wady postawy, przodopochylenie miednicy, zespół cieśni nadgarstka, wady wzroku, nadwagę, problemy z zasypianiem, zaburzenia koncentracji i inne.

 

Pamiętajmy, że znacznie łatwiej jest zapobiegać niż leczyć choroby i schorzenia. Już teraz zacznijmy wypracowywać dobre nawyki, szczególnie te związane z właściwą postawą ciała podczas pracy przed komputerem.

 

Przeczytaj także: