Praca.pl Poradniki Rynek pracy
10 powodów, przez które firmy upadają

10 powodów, przez które firmy upadają

 
10 powodów, przez które firmy upadają

Zgodnie z szacunkami Głównego Urzędu Statystycznego pierwszy rok działalności jest w stanie przetrwać ok. 70% firm w Polsce. Pozostałe 30% jest zamykanych z różnych przyczyn. Niekiedy jeden mały problem pociąga za sobą kolejne i stopniowo pogrąża przedsiębiorstwo. Trudno poradzić sobie z lawiną nietrafionych decyzji. Oto 10 powodów, błędnych strategii, problemów, z którymi borykają się przedsiębiorcy. Co sprawia, że przedsiębiorstwa upadają?

 

Brak strategii działania firmy

 

Budowanie biznesu w oparciu o motto: jakoś to będzie, nie jest dobrą strategią. Elastyczność i umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynku są oczywiście bardzo cennymi cechami, jednak każda nowo otwarta firma potrzebujesz szczegółowego biznesplanu. Należy w nim określić grupę docelową, podliczyć koszty i oszacować potencjalny przychód, wyznaczyć szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa, jej mocne i słabe strony. Działając bez strategii, w chaosie, można szybko popaść w kłopoty.

 

Słabe obroty

 

Słabe obroty firmy, które ciągną się przez kolejne miesiące, stopniowo prowadzą do bankructwa. Cięcie kosztów wydaje się tu najprostszym sposobem wyjścia z impasu, ale rozwiązuje problem tylko chwilowo – nie przyczynia się bowiem do zwiększenia obrotów, a wyłącznie do generowania oszczędności, aby przetrwać. Obroty wciąż pozostają na niezadowalającym poziomie.

 

Brak klienta


Żadna firma nie jest w stanie funkcjonować bez konsumentów. Ci jednak mają dziś bardzo duży wybór, dlatego pozyskanie nowego klienta bywa trudnym zadaniem. Nie przykładając do niego należytej uwagi, tnąc koszty na obsługę klienta, opiekę posprzedażową itd. można szybko zniechęcić do siebie grupę docelową.

 

Brak oryginalności


Skoro innym się udało zrobić biznes w taki sposób, to mnie na pewno też się uda. To błędne myślenie. Aby wyróżnić się na rynku, trzeba przekonać do siebie klientów. Muszą oni bowiem znaleźć racjonalny powód, dla którego odejdą od znanej i sprawdzonej marki i wybiorą inną. Wbrew pozorom niższa cena nie jest jedynym czynnikiem motywującym ich do tego kroku.

 

Cięcie kosztów na reklamę

 

Gdy przedsiębiorca wpada w kłopoty finansowe, musi ciąć koszty. Niejednokrotnie na pierwszy ogień idzie marketing i reklama. Zbyt radykalne zmniejszenie środków na promowanie firmy i jej działalności może skończyć się jednak bardzo źle.

 

Niezdefiniowanie grupy docelowej

 

To duży błąd początkujących przedsiębiorców. Grupa docelowa jest zbiorem osób (lub firm), do których kieruje się ofertę sprzedażową, działania marketingowe. Można by pomyśleć, że przecież im więcej osób dowie się o marce, tym lepiej i jeśli będzie się mówić do ogółu, to więcej osób ma szansę o nas usłyszeć. To jednak zupełnie nie sprawdza się w marketingu. Trafny wybór grupy docelowej decyduje o tym, czy firma zdobędzie klientów, ma przełożenie na wysokość sprzedaży.

 

Niekorzystanie z wiedzy pracowników


Gdy szef ma zawsze rację, nie ma miejsca na oddolne inicjatywy pracownicze, nikt nie zgłasza pomysłów, ulepszeń. W autorytarnie zarządzanej organizacji pracownicy nie będą wykazywać zaangażowania w większym stopniu niż ten, z którego są rozliczani. To duża strata dla całej organizacji. Niekiedy wiedza i umiejętności pracowników mogą bowiem okazać się tym, co pozwoli firmie wyjść z kryzysu. Warto więc słuchać ludzi, pozwolić im współtworzyć sukces przedsiębiorstwa. To również buduje lojalność wobec firmy.

 

Czytaj także: Upadłość pracodawcy a wynagrodzenie.

 

Ciągła obniżka cen produktów


Cięcie cen może wydawać się prostym sposobem na pokonanie konkurencji. Ale – jak zostało powiedziane wcześniej – cena jest tylko jednym z wielu powodów, dla których klienci decydują się na zakup w konkretnej firmie. Niższe ceny zwykle pociągają za sobą niższą jakość produktów, słabszą obsługę klienta itd. Konsumenci świetnie zdają sobie z tego sprawę. Ciągła obniżka cen produktów nie jest więc dobrym rozwiązaniem.

Mała wiedza w zakresie technik sprzedaży i znajomości produktów


Przedsiębiorca, który nie umie sprzedać swojego pomysłu sam, albo zatrudnia niewyszkolony dział handlowy, nie może liczyć na sukces firmy. Wręcz przeciwnie, wpędza się w kłopoty. Aby być skutecznym sprzedawcą, nie wystarczy urok osobisty, entuzjazm i charyzma, choć oczywiście to bardzo przydatne cechy. Trzeba znać techniki sprzedażowe, umieć negocjować, mieć szeroką wiedzę na temat oferowanych przez siebie produktów i działań konkurencji.

 

Niezwracanie uwagi na potrzeby klienta

 

Coś, co świetnie sprawdzało się kilka lat temu, dziś niekoniecznie będzie tak samo skuteczne. Zmienia się rynek, przyzwyczajenia zakupowe i oczekiwania klientów. Przedsiębiorcy, którzy tego nie rozumieją, zostają daleko w tyle za konkurencją. Świetnym przykładem potencjalnego źródła problemów jest brak firmowej strony internetowej czy profilu w mediach społecznościowych. To niedrogie narzędzia, które pozwalają docierać do szerokiego grona odbiorców. Roznosząc ulotki czy wieszając ogłoszenia na słupie w okolicy, trudno osiągnąć podobne efekty, co prowadząc dobrą witrynę WWW.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?