Praca.pl Poradniki Rynek pracy
10 pozytywnych cech charakteru współpracownika

10 pozytywnych cech charakteru współpracownika

 
10 pozytywnych cech charakteru współpracownika

Dlaczego jedni są w pracy powszechnie lubiani, zawsze znajdują partnerów na lunch i kawę, wszędzie spotykają się z życzliwością… a kontakty z innymi ograniczają się do wymiany uprzejmości i informacji na tematy służbowe? Jeśli należysz do tej drugiej kategorii i chcesz to zmienić – stać się bardziej popularny lub popularna – zastanów się, czy masz cechy szczególnie cenione u współpracowników.

 

Życzliwość

 

Jak stać się bardziej lubianym / lubianą w pracy? Przede wszystkim pamiętaj o życzliwości! Jest to prosta rada, ale pewnie dobrze wiesz, że bywa trudna do realizacji, szczególnie w okresie wzmożonego stresu. Zastanów się, jak właściwie zachowuje się życzliwa osoba w kontaktach ze współpracownikami i przełożonymi. Absolutną podstawą jest kultura osobista – język adekwatny do sytuacji i szacunek dla drugiej osoby.

 

To jednak nie wszystko. Życzliwy współpracownik nie ocenia z góry, wyraża swoje zaufanie dla innych i daje im do zrozumienia, że spodziewa się od nich pozytywnych rzeczy – a w razie, gdyby powinęła się im noga – służy pomocą. Życzliwość to także otwartość na odmienny punkt widzenia. Taki pracownik nie zakłada z góry, że zawsze ma rację, a reszta się myli. Nawet jeśli ma odmienne zdanie w jakiejś kwestii, jest gotowy wysłuchać współpracownika i zastanowić się nad tym, co dana osoba mówi.

 

Szacunek do ludzi

 

Szacunek do współpracowników oznacza wiele różnych rzeczy. To zwracanie się do nich uprzejmie, niezależnie, czy ma się do przekazania dobrą czy złą wiadomość. Szacunek to także powstrzymanie się od pytań natury osobistej, bycie wścibskim. Nachalne pytania nie sprawią, że się z kimś szybciej zaprzyjaźnisz – przeciwnie, wypytywana osoba może poczuć się osaczona, skrępowana i zacznie Cię unikać.

 

Pokora

 

Okazywaniem szacunku jest również nie wtrącanie się w pracę innych (gdy nie leży to w Twoich kompetencjach), niepatrzenie na innych z góry, ale docenianie, że każda osoba jest cenna dla zespołu. Wykaż się pokorą i zawsze bierz pod uwagę, że być może tym razem to inni mają słuszność, a jeśli chcesz przekonać resztę – przedstaw argumenty. Nikt nie lubi osób aroganckich i przemądrzałych, ale kompetencja i błyskotliwość są pozytywnie odbierane.

 

Pozytywne nastawienie

 

Pozytywne nastawienie nie tylko poprawia pracę w zespole, ale jest też bardzo dobrze odbierane w kontaktach interpersonalnych. Każdy woli przebywać w towarzystwie osoby, przy której czuje się lepiej, która zaraża humorem, rozładowuje stres, uspokaja. Alergicznie reagujemy natomiast na ponuraków, osoby pasywno-agresywne, pesymistów i defetystów, którzy na każdym kroku widzą problemy i wieszczą porażkę każdego projektu.

 

Jak wyrażać pozytywne nastawienie w pracy? Jeśli chcesz coś skrytykować, uciekaj się do merytorycznych argumentów. Nie narzekaj dla samego narzekania, gdyż zdemotywujesz tym siebie oraz innych – i na pewno nie staniesz się przez to bardziej lubiany / lubiana. Zacznij szukać pozytywnych stron w swoich zadaniach służbowych i zwracaj na nie uwagę innych w chwilach powszechnego zwątpienia czy zniechęcenia. Odzwyczaj się od mówienia: tego nie da się zrobić, a przyzwyczaj do słowa: spróbujemy!

 

Komunikatywność

 

Bądź komunikatywny / komunikatywna, czyli między innymi odpowiadaj pełnymi zdaniami, nie zbywaj innych jednym słowem czy niezrozumiałym mruknięciem. Nie ignoruj też ostentacyjnie osób, które się do Ciebie zwracają. Jeśli musisz skupić się na swoim zadaniu, wcześniej daj znać, że w danych godzinach jesteś niedostępny / niedostępna. Okazuj rozmówcy, że go słuchasz i rozumiesz to, co ma Ci do powiedzenia – bądź nie rozumiesz i potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień.

 

Pomoc innym

 

Pomagaj i daj sobie pomagać. Wspólna praca to okazja do zacieśnienia więzi, wejścia na stopę koleżeńską. Kiedy pomagasz, nie bądź protekcjonalny. Zdobądź się też na cierpliwość, nawet jeśli druga osoba potrzebuje sporo czasu, by przyswoić sobie jakąś kwestię. Z drugiej strony pamiętaj o tym, że czymś innym jest pomoc, a czymś innym wyręczanie z obowiązków! Nie daj sobie wchodzić na głowę po to, by zjednać sobie współpracowników. Proponuj pomoc i bądź życzliwy/ życzliwa, ale też stawiaj jasno granice i naucz się odmawiać, gdy wymaga tego sytuacja.

 

Dobra organizacja

 

Lubiany pracownik to taki, na którego zawsze można liczyć – a więc między innymi dobrze zorganizowany, pamiętający o terminach, zadaniach, dokumentach. Bycie ostoją zespołu, osobą, która ma realizację projektu pod kontrolą, z pewnością zjedna Ci wielbicieli!

 

Profesjonalizm

 

Nie tylko szef, ale i współpracownicy docenią Twój profesjonalizm. Każdy lubi otaczać się osobami kompetentnymi, inteligentnymi, takimi, które znają się na swojej pracy i chętnie dzielą wiedzą. Pracuj nad sobą, doszkalaj się i korzystaj ze swojej wiedzy – wypowiadaj na forum firmowym, bierz aktywny udział w spotkaniach. W ten sposób zwrócisz uwagę innych, zyskasz sympatię.

 

Punktualność

 

Mogłoby się wydawać, że na Twojej punktualności może zależeć wyłącznie szefowi, a nie kolegom i koleżankom z pracy… A jednak często jest inaczej. Mało kto jest w życiu zawodowym samotną wyspą. Od tego, jak Ty pracujesz i czy dotrzymujesz terminów, czy stawiasz się na spotkanie o umówionej godzinie, bardzo często zależy też praca pozostałych członków zespołu. Spóźnialstwo irytuje wszystkich, jest też wyrazem braku szacunku do czasu innych osób.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9, woj. pomorskie + delegacje    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metodą TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Zespołem Obsługi Klienta na przypisanym portfelu Klientów oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów; Realizacja zadań operacyjnych związanych z obsługą kolejkową...
  • Key Account Manager B2G

    Benefit Systems SA   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Na rozgrzewkę kilka pytań: Możesz pochwalić się min. 3 – letnim doświadczeniem w sprzedaży / dosprzedaży i rozwoju portfela klientów biznesowych i administracji publicznej? Doskonale radzisz sobie w codziennym kontakcie z osobami decyzyjnymi oraz pracy z klientami kluczowymi? Jest Ci...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży B2B

    Benefit Systems SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 zł brutto/mies.
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków W naszym zespole będziesz odpowiadać za pozyskiwanie nowych klientów biznesowych. Zajmiesz się sprzedażą Programu MultiLife oraz MultiSport - jednego z głównych świadczeń oczekiwanych na rynku pracy oraz otrzymasz bazę potencjalnych klientów, którą będziesz...
  • Młodszy Specjalista ds. Kadr i Płac

    REMONDIS Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Zawodzie 18    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: Prowadzenia dokumentacji personalno-płacowej zgodnie z obowiązującymi przepisami; Naliczania wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych (umowy o pracę i cywilnoprawne), w tym także w systemie równoważnego czasu pracy; Ewidencja i rozliczanie...

Najnowsze artykuły

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Najniższa krajowa 2026 – ile wyniesie minimalne wynagrodzenie i kogo będzie dotyczyć?

Rozporządzenie w sprawie najniższej krajowej 2026 już zostało podpisane przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i czeka na wejście w życie. Od przyszłego roku kalendarzowego zwiększy się zarówno minimalne wynagrodzenie miesięczne, jak i najniższa stawka godzinowa. Sprawdź nowe kwoty pensji minimalnej oraz na jakich typach umów obowiązują dolne limity wynagrodzenia.

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Powiatowe urzędy pracy przepełnione? Dane GUS o bezrobociu w Polsce w październiku 2025

Czy stopa bezrobocia rejestrowanego i liczba osób, które szukały pomocy w powiatowych urzędach pracy, znów wzrosła? Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze statystyki bezrobocia w Polsce. Różnica w sytuacji na lokalnych rynkach pracy jest ogromna. Na poziomie powiatów najniższa stopa bezrobocia wynosi zaledwie 1,3%, najwyższa 21,7%. A zatem gdzie najłatwiej, a gdzie najtrudniej o pracę?

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Prezenty świąteczne dla klientów – jakie wybrać?

Kartka świąteczna czy kosz prezentowy? Kawa i herbata czy alkohol? Słodycze czy produkty luksusowe? Taki sam prezent dla wszystkich czy indywidualne upominki dla klientów premium? Przedsiębiorca, który chce obdarować klientów na Gwiazdkę, ma kilka istotnych decyzji do podjęcia. Wyjaśniamy, jakie są możliwości i na jakie prezenty warto postawić w tegoroczne święta.

Delegacja – rodzaje, rozliczenie, przepisy

Delegacja – rodzaje, rozliczenie, przepisy

Zanim udasz się w delegację albo wyślesz tam pracownika, poznaj najważniejsze zasady podróży służbowej wynikające z Kodeksu pracy i Rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Oto jakie diety obowiązują obecnie i jak rozliczyć podróż służbową.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.