Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 błędów w zarządzaniu działem obsługi klienta

5 błędów w zarządzaniu działem obsługi klienta

 
5 błędów w zarządzaniu działem obsługi klienta

Błędy w czasie pośredniego lub bezpośredniego kontaktu z klientem mogą być bardzo dotkliwe dla firmy. Niezadowolony klient oznacza bowiem niższe zyski i pogarszającą się reputację na rynku. Jeśli dział obsługi klienta w Twoim przedsiębiorstwie nie działa tak, jak powinien, zastanów się, czy praca w nim jest dobrze zorganizowana, procedury przejrzyste, a kadra kompetentna. Oto 5 najczęstszych błędów w czasie zarządzania działem obsługi klienta. 

 

Spis treści

Zły dobór pracowników

 

W czasie rekrutacji nie stawiałeś wysokich wymagań, wydaje Ci się, że tak łatwą pracę, jak odpowiadanie na pytania klientów, może wykonywać każdy i bez żadnego przygotowania? Nie dziw się zatem, jeśli Twój zespół odbierany jest przez klientów jako niekompetentny. Pojawiają się skargi, podwładni się potrafią zbudować pozytywnej relacji z osobami zainteresowanymi ofertą firmy, baza klientów świeci pustkami. 

 

Tymczasem praca w dziale obsługi klienta jest dość wymagająca, dlatego zadbaj o dobór odpowiedniej kadry – lub przeszkolenie obecnej. Musisz wiedzieć, że pracownik tego działu powinien być zarazem komunikatywny, empatyczny, ale i mieć wysoko rozwinięte zdolności negocjacyjne oraz sporą dozę asertywności – tylko wówczas będzie w stanie poradzić sobie z tzw. trudnym klientem. Istotna jest też umiejętność organizacji własnej pracy, a także odporność na stres. Najlepiej zapoznaj się z 6 cechami pracowników odpowiadających za kontakt z klientem

 

Brak jasnych procedur dla pracowników

 

Pracownicy jedną ręką zapisują uwagi klienta na świstku, drugą na szybko kreślą notatkę do działu sprzedaży, w międzyczasie zaś kłócą się przez telefon z niezadowolonym klientem. Chaos panujący w dziale może być efektem braku dobrze opisanych, klarownych procedur. Zastanów się, czy ścieżki przepływu informacji – dotyczących reklamacji, skarg, opinii, zakupu – są dobrze wytyczone. Czy każdy pracownik dokładnie wie, jaką wiadomość przekazać klientowi w danej sytuacji? Czy zatrudnieni kierują się spójną polityką obsługi klientów? Pamiętaj, że osoba zgłaszająca się do Twojej firmy, która napotka chaos informacyjny, nie będzie mogła załatwić swojej sprawy, słucha wymówek – odejdzie niezadowolona i z bardzo złą opinią na temat firmy. 

 

 

Rotacja pracowników

 

W dziale obsługi klientów często można spotkać się z wysoką rotacją pracowników. Powód bywa prosty: przedsiębiorcy płacą opiekunom klienta niewiele, nie starają się ich zatrzymać. Wychodzą z założenia, że łatwiej jest zatrudnić nową osobę niż inwestować w rozwój obecnego pracownika. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to tańsze i lepsze rozwiązanie. Tymczasem utrzymywanie dużej rotacji w dziale obsługi klienta ma wiele poważnych wad.

 

Po pierwsze, oszczędność jest zwykle pozorna, gdyż prowadzenie rekrutacji i wdrożenie nowych pracowników generuje stałe koszty. Po drugie, firma, która nie dba o własnych pracowników, traci wizerunkowo. Utrata reputacji ma też inną przyczynę. Klient, który za każdym razem, gdy kontaktuje się z firmą, musi przedstawiać swoją sprawę nowemu pracownikowi, czuje się lekceważony. 

 

Brak innowacji

 

Pracownicy działu wciąż pracują przy szumiących maszynach, które trudno nazwać nowoczesnymi komputerami? Odbierają stacjonarne telefony, a do dyspozycji jest jedynie jedna komórka w biurze? Oprogramowanie służące do obsługi bazy danych co prawda nie jest kompatybilne z nowym systemem, ale „jakoś działa”, więc od lat się go nie zmienia? Praca w dziale obsługi klienta, przypominającym muzeum techniki, z pewnością nie przyczynia się do poprawy jakości pracy. 

 

Traktowanie działu obsługi klienta gorzej niż działu sprzedaży

 

W wielu firmach to dział sprzedaży jest oczkiem w głowie kadry zarządzającej. Nic dziwnego – od skuteczności handlowców i sprzedawców może zależeć lwia część zysków przedsiębiorstwa. Nie oznacza to jednak, że dział obsługi klienta powinien być traktowany po macoszemu. Działania obu sekcji firmy muszą być doskonale skoordynowane. Dzięki temu dokonujący zakupu klient, który ma jakieś uwagi, szybko uzyska pomoc i będzie mógł z powrotem wrócić do realizacji transakcji. Warto zadbać o kompleksową obsługę klienta. Dzięki temu zwiększasz szansę na budowanie długofalowych relacji i tym samym zabezpieczamy pozycję swojej firmy na rynku.

 

Czytaj takżeStress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

 

Błędy w zarządzaniu działem obsługi klienta – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jakie są najczęstsze błędy w zarządzaniu działem obsługi klienta?

 

5 najczęstszych błędów w obsłudze klienta to: zły dobór pracowników, brak jasnych procedur postępowania dla kadry, brak wprowadzania innowacji do pracy, duża rotacja pracowników uniemożliwiająca podnoszenie poziomu obsługi klienta i wdrażanie planów długofalowych oraz traktowanie działu obsługi klienta po macoszemu, jako zespół podrzędny wobec działu handlowego.

 

  • Jak skutecznie zarządzać działem obsługi klienta w firmie?

 

W zarządzaniu zespołem obsługi klienta należy przede wszystkim zadbać o wdrożenie wysokich standardów obsługi, zgodnych z filozofią i strategią firmy. Ważne są zatem profesjonalne szkolenia dla pracowników i zadbanie o spójne działania całego zespołu odpowiadające na potrzeby klientów firmy. Nacisk na wysoką jakość obsługi klienta to nie wszystko. Niezbędne jest również rozwijanie kompetencji sprzedażowych u pracowników i budowanie pozytywnej atmosfery w zespole.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?