Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 zasad small talków

5 zasad small talków

 
5 zasad small talków

Small talk po polsku to lekka, nieformalna pogawędka. Prowadzimy ją z osobami, których nie znamy bardzo dobrze, np. ze współpracownikami z innego działu, na których trafimy w windzie, z prezesem firmy, klientami na początku rozmowy. Small talki są też bardzo przydatne, kiedy budujemy naszą sieć networkingową, gdy poznajemy nowych współpracowników, uczestniczymy w konferencji albo targach pracy. Prowadzenie niezobowiązujących rozmów jest więc niezwykle przydatną umiejętnością, ale dla wielu osób bardzo trudną. Oto 5 prostych zasad small talków, które warto znać.

 

Zainteresuj się rozmówcą


Dla niektórych osób, zwłaszcza introwertyków, small talk to zupełnie bezużyteczna pogawędka o niczym. Prawda jest jednak taka, że służy on nawiązywaniu relacji i jest niezwykle przydatny. To swobodna rozmowa, którą można prowadzić nawet z nieznajomym. Dzięki niej nie tylko unikniemy niezręcznej ciszy, ale mamy też szansę zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Small talki wymagają otwartości, ale warto się na nią zdobyć. Pokażmy, że jesteśmy zainteresowani rozmową i tym, co druga strona ma do powiedzenia. W ciągu kilku minut możemy przecież dowiedzieć się ciekawych rzeczy, pokazać naszą błyskotliwość, opowiedzieć lub usłyszeć ciekawą anegdotę czy zaskoczyć nieoczywistą grą słów.

 

Zadawaj pytania


W small talkach świetnie sprawdzają się pytania otwarte. Mają pozytywny wpływ na dynamikę rozmowy i sprawiają, że obie strony są aktywne. Zachęcają do tego, aby się otworzyć i powiedzieć coś więcej niż tak/ nie/ nie wiem. Jeśli jednak zauważymy, że drążenie jakiegoś tematu jest dla rozmówcy niekomfortowe, warto przejść do innych kwestii, tak, aby w naszą rozmowę nie wdarła się niezręczność.

 

Nie poruszaj zbyt prywatnych tematów


Small talki bardzo często zaczynają się od niezobowiązującego pytania. Ludzie lubią mówić o sobie, swoich odczuciach i doświadczeniach. Rozmowa na temat minionego weekendu, planów na popołudnie jest o wiele lepszym pomysłem niż próba rozwikłania podczas pogawędki w windzie przyczyn rosnącej inflacji.

Wśród tematów do rozmów, których lepiej nie poruszać w pracy, wymienia się sympatie polityczne, religijność, plany matrymonialne czy chęć powiększenia rodziny. Takich kwestii nie należy omawiać także podczas small talków. Tematy powinny być interesujące, ale na tyle neutralne, abyśmy nie zostali posądzeni o nadmierne zainteresowanie czyimś życiem.

 

Warto wykazać się empatią i spróbować postawić się na miejscu naszego rozmówcy. Ryzykowne jest komentowanie wyglądu innych osób, nawet jeśli chcemy powiedzieć komplement. Być może dawno niewidziana koleżanka z innego działu schudła, bo boryka się z problemami zdrowotnymi i niekoniecznie chce się tym z nami dzielić? Nie komentujmy też stylu ubierania drugiej osoby, nie udzielajmy rad, o które nikt nie prosi.

Oto kilka propozycji bezpiecznych tematów:

  • podróże,
  • jedzenie, polecane restauracje,
  • hobby,
  • weekendowe plany,
  • opinie o miejscu spotkania, wydarzeniu, w którym uczestniczą obie strony rozmowy,
  • praca,
  • nowinki branżowe.


Celowo na tej liście nie znalazła się pogoda. Z pewnością nieraz przyszło nam brać udział w pogawędce w stylu:
– Zimno dziś.
– Faktycznie zimno.
– Na piątek zapowiadają ocieplenie.
– Och, całe szczęście.

Taki small talk, choć wypełni ciszę, niewiele wniesie w nasze relacje z drugą osobą. Przy odrobinie kreatywności, wychodząc od pogody, można poprowadzić całkiem interesującą, być może zabawną rozmowę. Nie jest to zatem temat zakazany.

Wybierzmy zagadnienie, które z dużym prawdopodobieństwem łączy nas z rozmówcą, tak aby obie strony miały coś do powiedzenia.

 

Nie używaj telefonu


Odłóżmy telefon do kieszeni czy torebki i zajmijmy się rozmową. Small talk potrwa tylko chwilę, dlatego wykorzystajmy ten czas dobrze. Korzystanie z telefonu to dla naszego potencjalnego rozmówcy jasny sygnał, że nie jesteśmy zainteresowani konwersacją.

 

Słuchaj swojego rozmówcy


Pamiętajmy, że nasz rozmówca z łatwością zauważy, czy go słuchamy i jesteśmy zainteresowani tym, co mówi, czy jest wręcz przeciwnie. Postarajmy się skupić na kilka minut wyłącznie na small talku. Dobrze jest stale ćwiczyć aktywne słuchanie, reagować na słowa rozmówcy także mową ciała, mimiką. Jeśli nie rozumiemy jakiejś kwestii, zapytajmy o nią. Możemy sparafrazować to, co usłyszeliśmy, odzwierciedlać emocje rozmówcy. To wszystko świadczy o naszym zainteresowaniu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?