Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Activity based working: nowy trend biurowy?

Activity based working: nowy trend biurowy?

 
Activity based working: nowy trend biurowy?

Praca w korporacji kojarzy się z głośnym i szarym open space'em, biurkami ustawionymi w szeregu czy wydzielonymi boksami. Coraz więcej większych i mniejszych firm decyduje się na inne zorganizowanie przestrzeni biurowej. Jedną z możliwości jest activity based working. Na czym polega i kiedy się sprawdza?

 

Spis treści

Activity based working: na czym polega?

 

W koncepcji activity based working powierzchnie biurowe są podzielone na wygodne strefy, zaprojektowane pod kątem wykonywania konkretnych aktywności. Pracownik nie ma przypisanego stałego biurka, ale korzysta z tej przestrzeni, która jest dla niego w danej chwili najwygodniejsza.

 

Standardowe zadania może wypełniać w open spasie. Jeśli chciałby popracować nad kreatywnym projektem w skupieniu – czeka na niego kącik z wygodnymi pufami. Gdy prowadzi ważne rozmowy telefoniczne, do jego dyspozycji jest cichy gabinet, a kiedy realizuje zadanie zespołowe – zbiera grupę w osobnym pokoju przy okrągłym stole.

 

W takim biurze znajdują się najczęściej większe i mniejsze sale konferencyjne, pojedyncze gabinety i oczywiście wspólna przestrzeń oraz strefy odpoczynku. Nikt nie ma stałego miejsca, a każde biurko do komputera jest współdzielone i zajmuje je ta osoba, która chce.

 

 

Korzyści z wdrożenia activity based working

 

Często praca biurowa bez własnego biurka, na którym można zostawić prywatny kubek i trzymać w zasięgu ręki ważne dokumenty, byłaby po prostu niewygodna. Jeśli jednak zakres obowiązków pracowników jest zróżnicowany, a poza zadaniami przy komputerze stanowiska wymagają też prowadzenia rozmów telefonicznych i wideokonferencji, spotkań czy pracy twórczej, podział przestrzeni na strefy może się świetnie sprawdzić.

 

Miejsce pracy powinno sprzyjać wydajności pracowników, być tak zaaranżowane, by ułatwiać im wykonywanie zadań. Stąd rosnąca popularność koncepcji, w których odchodzi się od standardowego układu biurek przypisanych do pracowników na stałe, na rzecz współdzielonej przestrzeni w smart office, gdzie pracę wspierają nowoczesne rozwiązania technologiczne.

 

Activity based working najczęściej wprowadzane jest w firmach, w których częściowo pracuje się zdalnie czy w terenie. Może się więc zdarzyć, że niektórzy pracownicy tygodniami nie korzystają ze swoich standardowych biurek. Dzięki zaaranżowaniu stref pracodawca oszczędza przestrzeń i likwiduje problem pustych stanowisk.

 

Zyskuje też wizerunkowo – nowoczesne biuro, dobrze zorganizowane i wyposażone, jest przez otoczenie odbierane jako dowód, że firma stawia na innowacje i idzie z duchem czasu.

 

Co więcej, taki układ przestrzeni sprzyja integracji pracowników, nawiązywaniu nowych kontaktów i wymianie pomysłów. Możliwość wyboru najwygodniejszej strefy do danego zadania ułatwia pracę, dobrze wpływając na wydajność pracowników.

 

Czytaj takżePraca w straży miejskiej – wymagania, zakres obowiązków

 

Activity based working: najczęściej zadawane pytania

 

  • Co to jest activity based working?

 

W koncepcji activity based working pracownicy nie mają przypisanych biurek, ale korzystają z całej przestrzeni biurowej, odpowiednio no akurat wykonywanych zadań. Przestrzeń ta bowiem jest podzielona na funkcjonalne strefy, urządzone tak, by ułatwiać wykonywanie poszczególnych zadań.

 

  • Kiedy warto wprowadzić activity based working?

 

System activity based working sprawdza się w firmach, w których działa system pracy hybrydowej. Może być korzystnym rozwiązaniem w przedsiębiorstwach, w których brakuje przestrzeni na przydzielenie biurka każdej osobie. Pomaga również w branżach kreatywnych i kiedy pracownicy na jednym stanowisku wykonują różnorodne zadania.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.