Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Activity based working: nowy trend biurowy?

Activity based working: nowy trend biurowy?

 
Activity based working: nowy trend biurowy?

Praca w korporacji kojarzy się z głośnym i szarym open space'em, biurkami ustawionymi w szeregu czy wydzielonymi boksami. Coraz więcej większych i mniejszych firm decyduje się na inne zorganizowanie przestrzeni biurowej. Jedną z możliwości jest activity based working. Na czym polega i kiedy się sprawdza?

 

Spis treści

Activity based working: na czym polega?

 

W koncepcji activity based working powierzchnie biurowe są podzielone na wygodne strefy, zaprojektowane pod kątem wykonywania konkretnych aktywności. Pracownik nie ma przypisanego stałego biurka, ale korzysta z tej przestrzeni, która jest dla niego w danej chwili najwygodniejsza.

 

Standardowe zadania może wypełniać w open spasie. Jeśli chciałby popracować nad kreatywnym projektem w skupieniu – czeka na niego kącik z wygodnymi pufami. Gdy prowadzi ważne rozmowy telefoniczne, do jego dyspozycji jest cichy gabinet, a kiedy realizuje zadanie zespołowe – zbiera grupę w osobnym pokoju przy okrągłym stole.

 

W takim biurze znajdują się najczęściej większe i mniejsze sale konferencyjne, pojedyncze gabinety i oczywiście wspólna przestrzeń oraz strefy odpoczynku. Nikt nie ma stałego miejsca, a każde biurko do komputera jest współdzielone i zajmuje je ta osoba, która chce.

 

 

Korzyści z wdrożenia activity based working

 

Często praca biurowa bez własnego biurka, na którym można zostawić prywatny kubek i trzymać w zasięgu ręki ważne dokumenty, byłaby po prostu niewygodna. Jeśli jednak zakres obowiązków pracowników jest zróżnicowany, a poza zadaniami przy komputerze stanowiska wymagają też prowadzenia rozmów telefonicznych i wideokonferencji, spotkań czy pracy twórczej, podział przestrzeni na strefy może się świetnie sprawdzić.

 

Miejsce pracy powinno sprzyjać wydajności pracowników, być tak zaaranżowane, by ułatwiać im wykonywanie zadań. Stąd rosnąca popularność koncepcji, w których odchodzi się od standardowego układu biurek przypisanych do pracowników na stałe, na rzecz współdzielonej przestrzeni w smart office, gdzie pracę wspierają nowoczesne rozwiązania technologiczne.

 

Activity based working najczęściej wprowadzane jest w firmach, w których częściowo pracuje się zdalnie czy w terenie. Może się więc zdarzyć, że niektórzy pracownicy tygodniami nie korzystają ze swoich standardowych biurek. Dzięki zaaranżowaniu stref pracodawca oszczędza przestrzeń i likwiduje problem pustych stanowisk.

 

Zyskuje też wizerunkowo – nowoczesne biuro, dobrze zorganizowane i wyposażone, jest przez otoczenie odbierane jako dowód, że firma stawia na innowacje i idzie z duchem czasu.

 

Co więcej, taki układ przestrzeni sprzyja integracji pracowników, nawiązywaniu nowych kontaktów i wymianie pomysłów. Możliwość wyboru najwygodniejszej strefy do danego zadania ułatwia pracę, dobrze wpływając na wydajność pracowników.

 

Czytaj takżePraca w straży miejskiej – wymagania, zakres obowiązków

 

Activity based working: najczęściej zadawane pytania

 

  • Co to jest activity based working?

 

W koncepcji activity based working pracownicy nie mają przypisanych biurek, ale korzystają z całej przestrzeni biurowej, odpowiednio no akurat wykonywanych zadań. Przestrzeń ta bowiem jest podzielona na funkcjonalne strefy, urządzone tak, by ułatwiać wykonywanie poszczególnych zadań.

 

  • Kiedy warto wprowadzić activity based working?

 

System activity based working sprawdza się w firmach, w których działa system pracy hybrydowej. Może być korzystnym rozwiązaniem w przedsiębiorstwach, w których brakuje przestrzeni na przydzielenie biurka każdej osobie. Pomaga również w branżach kreatywnych i kiedy pracownicy na jednym stanowisku wykonują różnorodne zadania.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalistka / Specjalista ds. Kluczowych Klientów

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie kontaktami z kluczowymi klientami firmy. Budowanie silnych i trwałych relacji z klientami. Dostarczanie rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem klientów. Rozwijanie biznesu zarówno z nowymi, jak i obecnymi klientami. Realizacja i przekraczanie ustalonych dziennych...
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Brygadzista z j. niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Główne zadania: Koordynacja i nadzór pracy zespołu monterów; Organizacja przebiegu prac budowlanych; Wykonywanie pomiarów i kosztorysów; Sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy; Planowanie dostaw materiałów; Terminowa realizacja etapów budowy; Przeprowadzanie odbiorów robót...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kancelaryjno-archiwalnych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis czynności wykonywanych na stanowisku - zakres ważniejszych zadań: Prowadzenie archiwum i opracowywanie materiałów archiwalnych oraz dokumentów, także w systemie EZD. Ewidencjonowanie materiałów archiwalnych. Udzielanie informacji na temat dokumentów zgromadzonych w archiwach i ich...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    8 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.