Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Autoresponder - ustaw, zanim wybierzesz się na urlop

Autoresponder - ustaw, zanim wybierzesz się na urlop

 
Autoresponder - ustaw, zanim wybierzesz się na urlop

Walizka pęka w szwach, bilety lotnicze w kieszeni, kantor wymiany walut odwiedzony. Jeśli dodatkowo mamy zapas kremu z filtrem – na pewno jesteśmy przygotowani na urlop. Zanim jednak wyłączymy służbowy komputer i pożegnamy się ze współpracownikami, powinniśmy ustawić autoresponder.

 

Autoresponder - co to jest?

 

Autoresponder to e-mail zwrotny wysyłany automatycznie, w odpowiedzi na przychodzące wiadomości. Ma stałą treść i jest wcześniej ustawioną informacją, którą otrzymują osoby próbujące się z nami skontaktować za pomocą poczty elektronicznej.

 

W zależności od sytuacji, w której ustawiamy autoresponder (urlop, choroba, ważne spotkanie biznesowe, inne obowiązki uniemożliwiające korzystanie z poczty), powinniśmy odpowiednio sformułować treść. Samo „przebywam na urlopie” albo „nie ma mnie w pracy” to zdecydowanie za mało. Wiadomość zwrotna powinna mieć wartość informacyjną. Ustawiamy ją po to, aby osoby, które do nas piszą, wiedziały, w jakim czasie nie będziemy dostępni i ewentualnie z kim mogą porozmawiać w zastępstwie.

 

O ile nasi najbliżsi współpracownicy z reguły wiedzą, od kiedy do kiedy nie będziemy obecni, o tyle osoby z innych działów bądź zewnętrznych firm mogą być zdezorientowane, jeśli przez 2 tygodnie naszego wypoczynku nie otrzymają odpowiedzi zwrotnej na swoje pytanie. Jaką więc umieścić w autoresponderze treść i jak podać informację o urlopie, aby była wartościowa dla odbiorców naszych e-maili?

 

Autoresponder, treść - co zawrzeć?

 

Przede wszystkim tekst autorespondera powinien być krótki, ale przekazywać maksimum treści. Zawsze należy określić dokładny czas nieobecności, jeśli możemy określmy także jej powód. Jeśli piszemy powiadomienie o urlopie, podajmy okres jego trwania. Jeśli ustawiamy e-mail zwrotny w czasie innych służbowych obowiązków – koniecznie to zaznaczmy. W takim przypadku możemy podać dokładne godziny nieprzebywania w biurze.

 

Poza informacją dlaczego i w jakim czasie nas nie będzie kluczowe dla odbiorców jest to, w jaki sposób mogą oni załatwić sprawę, z którą się zwracają. Dlatego oprócz sprecyzowania, dlaczego: „jestem poza biurem”, autoodpowiedź powinna wskazywać na osobę, która mnie zastępuje. Jeśli mamy taką możliwość warto także dodać, że w sprawach niecierpiących zwłoki, można się z nami skontaktować drogą telefoniczną.

 

Przykładowa treść autorespondera może brzmieć:

 

Uprzejmie informuję, że w dniu 2.10.2019 r. w godzinach 9:30-12:00 przebywam na spotkaniu biznesowym/szkoleniu/konferencji/wykonuję obowiązki służbowe poza siedzibą firmy z brakiem dostępu do poczty e-mail. Na wszystkie wiadomości odpowiem po powrocie do biura. W czasie nieobecności zastępuje mnie Jan Kowalski (e-mail: jan.kowalski@nazwafirmy.com; tel.: 123-456-789). W sprawach pilnych proszę o kontakt telefoniczny.

 

Pozdrawiam,
Janina Kowalska
specjalista ds. klientów kluczowych
Nazwafirmy
tel. 987-654-321

 

Tak skonstruowana wiadomość zawiera wszystkie niezbędne informacje. Jest rzeczowa i przede wszystkim użyteczna dla odbiorcy. Oczywiście w przypadku dłuższych nieobecności nie musimy podawać dokładnych godzin.

 

Autoresponder, Outlook - jak ustawić?

 

Praktycznie wszystkie skrzynki pocztowe dają użytkownikom możliwość wysyłania automatycznej zwrotki. Poczty internetowe i ich ustawienia mogą się różnić, ale zazwyczaj stworzenie autorespondera jest bardzo proste.

Dotyczy to także programu Outlook. Automatyczną odpowiedź wprowadzimy bez pomocy informatyka, dosłownie w kilka chwil. Z „ustawień” naszej poczty wybieramy opcję „ustawienia automatyczne” (ewentualnie, w zależności od wersji programu, klikamy „ustawienia”, następnie wybieramy „opcje”, „organizuj wiadomości e-mail” i „odpowiedzi automatyczne”).

 

Tutaj, adekwatnie do naszych potrzeb, konfigurujemy w Outlooku autoodpowiedź. Mamy możliwość wyboru okresu wysyłania wiadomości, a także wskazania grupy odbiorców. Mogą to być osoby z naszej listy kontaktowej albo podmioty zewnętrzne.

 

Po ustawieniu zwrotki zawsze warto zrobić test i (jeśli ustaliliśmy czas wysyłania autorespondera od chwili zaakceptowania ustawień) wysłać na swój adres wiadomość. Wszystko się zgadza? Możemy więc wyłączyć komputer, pożegnać współpracowników i rozpocząć urlopową przygodę.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Kierownik Robót Torowych

    PORR S.A.   Oborniki    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zadania: Pełnienie funkcji Kierownika Robót w ramach realizowanego projektu budowlanego. Organizowanie oraz nadzorowanie pracy Podwykonawców zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP. Sporządzanie obmiarów oraz weryfikacja dokumentacji wykonawczej i powykonawczej. Współpraca z Kierownikiem...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Magazynier budowlany

    PORR S.A.   Izabelin (pow. legionowski, gm. Nieporęt)    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska Kompletowanie oraz przygotowywanie materiałów zgodnie z zapotrzebowaniem. Przyjmowanie dostaw wraz z kontrolą ilości i jakości oraz rozmieszczaniem towarów. Wydawanie materiałów ekipom wykonawczym i prowadzenie bieżącej ewidencji stanów magazynowych. Dbanie o właściwą...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?