Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

 
Dlaczego warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

Za sukcesem firmy stoją jej pracownicy: i dyrektorzy podejmujący strategiczne decyzje, managerowie organizujący i zarządzający pracą, jak i specjaliści i szeregowi pracownicy, z których każdy ma większy lub mniejszy udział w funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa. Współczesny pracownik, niezależnie od szczebla, nie chce być jednak jedynie trybikiem w machinie – poczucie sensu własnej pracy i satysfakcja z tego, co się robi, stały się jednymi z najważniejszych czynników wiążących pracowników z firmą na dłużej, podnoszących ich motywację oraz efektywność.

 

Spis treści

Badanie satysfakcji pracowników – czemu służy

 

Zgodnie ze wspólnym raportem Praca.pl i Experience Institute (2024) obecnie statystycznie mniej niż co czwarta osoba w Polsce (23%) jest zadowolona z pracy. Co więcej, wskaźniki zadowolenia spadają, dwa lata wcześniej zadowolonych z wykonywanej pracy było o 5 punktów proc. więcej. Spora jest niestety także grupa, która deklaruje niezadowolenie z pracy – wg statystyk to aż 41% pracujących! Co więcej, liczba niezadowolonych z pracy wzrosła od 2022 roku aż o 8 punktów proc.

 

Brak satysfakcji z pracy do duży problem dla przedsiębiorstw. Zadowolenie z pracy jest ważnym czynnikiem, który wpływa na:

 

  • codzienną motywację do działania, 
  • zaangażowanie i dbałość o wykonywane obowiązki, 
  • lojalność wobec zespołu i firmy, chęć pozostania w niej dłużej, 
  • relacje ze współpracownikami i przełożonymi, 
  • atmosferę w zespole sprzyjającą kreatywności i inicjatywom, 
  • efekty indywidualne pracownika i całego zespołu.

 

Z perspektywy całej organizacji wyższe zadowolenie pracowników przekłada się również na zmniejszenie rotacji w firmie, a więc także obniżenie kosztów rekrutacji i wdrożenia nowych osób. Co więcej, pracownicy, którzy są zadowoleni z pracy, często stają się naturalnymi ambasadorami, poprawiając jej wizerunek np. w mediach społecznościowych czy w przestrzeni branżowej.

 

Zarządzanie satysfakcją z pracy 

 

Jak dowiedzieć się, czy Twoi pracownicy są zadowoleni z pracy? Zanim odpowiemy na to pytanie, postawmy inne: czym jest właściwie zadowolenie z pracy?

 

Zadowolenie z pracy jest bardzo złożoną kwestią i trudno jednoznacznie ocenić, z czego wynika. To, co może wywoływać pozytywne emocje u jednej osoby, u drugiego człowieka okazuje się obojętne bądź wiąże się z negatywnymi odczuciami. Z drugiej strony każdy człowiek posiada dość zbliżoną piramidę potrzeb fizycznych, psychicznych i emocjonalnych, wśród których ważne miejsce zajmują poczucie bezpieczeństwa, poczucie przynależności oraz samorozwój. Do nich dodać można również poczucie sprawczości (tego, że możemy decydować o sobie, mamy wpływ na swoje otoczenie) oraz sensu swojego działania (rozumiemy, co i w jakim celu robimy i akceptujemy ten cel). Można się spodziewać, że osoby pracujące w środowisku, w którym te potrzeby są realizowane, będą czuły się lepiej, swobodniej, będą bardziej zadowolone ze swojego miejsca w życiu zawodowym.

 

I przeciwnie, osoba pracująca w zespole nastawionym na agresywną rywalizację, w której nie może czuć się bezpiecznie, nie jest akceptowana, a wręcz jej kompetencje są nieustannie kwestionowane, albo taka, która wykonuje niezrozumiałe dla siebie działania oraz nie ma zapewnionej ścieżki rozwoju – będzie mniej znacznie niższą satysfakcję z pracy.

 

Co to oznacza w praktyce? 

 

  • Zadowolenie z pracy a poczucie bezpieczeństwa

 

Potrzeba bezpieczeństwa w pracy – może być realizowana przede wszystkim przez stabilną umowę o pracy albo trwałą współpracę opartą na zaufaniu. Na bezpieczeństwo składają się też: przestrzeganie litery prawa pracy, korzystne warunki zatrudnienia, np. benefity dla młodych rodziców, dzięki czemu młode osoby nie obawiają się, że będą musieli wybierać między pracą a posiadaniem rodziny. Bezpieczeństwo oznacza również inkluzywne środowisko pracy, w którym nie ma dyskryminacji. A także sposób komunikacji w firmie oparty na szacunku i swobodzie wyrażania opinii, przez co żaden pracownik nie boi się np. zgłaszać nowych pomysłów czy zwracać uwagi na problemy.

 

  • Zadowolenie z pracy a potrzeba przynależności

 

Potrzeba przynależności – realizowana jest przez dobrą atmosferę w zespole i właściwe zarządzanie kadrą w skali mikro (najmniejszych zespołów), jak i makro (działów, pionów, kadry pracowniczej jako całości). Na to, czy dany pracownik czuje się częścią zespołu oraz częścią całej firmy wpływa więc zarazem sposób, w jaki odnoszą się do siebie osoby bezpośrednio ze sobą współdziałające, czy promowana jest postawa współpracy, czy rywalizacji, jak prowadzona jest komunikacja, czy zadania są przydzielane sprawiedliwie, czy ktoś jest faworyzowany albo pomijany, czy występuje mobbing lub inne niepożądane zjawiska, i wreszcie jak promowane są wartości firmy, jakie są podejmowane działania, by zintegrować wszystkich pracowników pod wspólnym logiem firmowym.

 

  • Zadowolenie z pracy a potrzeba rozwoju

 

Potrzeba rozwoju jest realizowana przede wszystkim poprzez szkolenia oraz to, czy pracownik ma przed sobą wytyczoną ścieżkę kariery w firmie, umożliwiającą awansowanie i podejmowanie coraz bardziej odpowiedzialnych zadań. Jeśli zatrudniony od lat tkwi na tym samym stanowisku, a wszelkie drogi rozwoju i awansu są blokowane (tzw. dead-end job), wówczas z dużym prawdopodobieństwem czeka go wypalenie zawodowe, syndrom gotującej się żaby, rezygnacja z pracy itp. I przeciwnie, możliwość odbywania szkoleń specjalistycznych, ale i choćby kursów językowych na koszt firmy, uważana jest za jeden z najcenniejszych benefitów pozapłacowych. Osoby, które mogą korzystać ze szkoleń i rozwijać się w firmie, mają poczucie, że robią coś dla siebie, dbają o samorozwój, a poczucie to ma ogromny wpływ na ogólną satysfakcję z pracy.

 

 

Jak przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników

 

Pracodawcy często nie zdają sobie sprawy z tego, co obniża satysfakcję w pracy w ich firmie i sprawia, że zaangażowanie pracowników w jakimś zespole jest bardzo niskie, albo że pracownicy odchodzą, na przykład mimo oferowanych rynkowych stawek wynagrodzeń czy benefitów.

 

Dlatego tak ważne jest:

 

  • regularne badanie satysfakcji pracowników,
  • analizowanie opinii pracowników wyrażonych w ankiecie satysfakcji,
  • zidentyfikowanie obszarów do naprawy,
  • wdrażanie działań podnoszących zadowolenie z pracy, 
  • monitorowanie wprowadzonych zmian i po jakimś czasie przeprowadzanie kolejnego badania.

 

Wdrożenie tego cyklu pozwala na poprawę satysfakcji pracowników, zwiększenie motywacji pracowników i lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie.

 

Jak często badać satysfakcję pracowników

 

Ankietę satysfakcji z pracy można przeprowadzać np. co roku, co pół roku czy co kwartał. Częstsze badania mogą być nieco nużące i sprawiać, że pracownicy będą odpowiadać automatycznie, bez głębszego zastanowienia. Oczywiście jednak każda organizacja jest inna. Oczywiście można również w pierwszej ankiecie zapytać swoich pracowników. jak często chcieliby, żeby ich poziom satysfakcji z pracy był badany.

 

Kto przeprowadza badanie satysfakcji pracowników

 

Ankieta satysfakcji pracowników powinna być anonimowa. Pracownicy muszą mieć w tej kwestii pewność, gdyż inaczej wielu z nich nie zdecyduje się na wyrażenie szczerej opinii, szczególnie na temat swojego bezpośredniego przełożonego i pracy w zespole. Badanie powinien przeprowadzić pracownik działu HR lub przeszkolona w tym zakresie osoba np. z biura zarządu. Dobrym pomysłem, zwiększającym pewność co do braku stronniczości otrzymanych wyników, jest wynajęcie zewnętrznej firmy HR, która przebada satysfakcję pracowników.

 

Jakich narzędzi użyć do badania satysfakcji pracownika

 

Możliwości jest kilka. Niegdyś ankiety satysfakcji miały formę papierową. W epoce cyfryzacji coraz częściej wykorzystuje się ankiety elektroniczne:

 

  • arkusze, czyli po prostu pliki tekstowe do wypełnienia, 
  • ankiety interaktywne online.

 

Co więcej, nowoczesne ankiety interaktywne pozwalają na automatyczne gromadzenie wyników i ich analizę (obecnie coraz częściej z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji). Na rynku jest wiele możliwości zakupu tego typu produktu bądź skorzystania z usługi firmy HR dostarczającej narzędzie do badania satysfakcji. Współpraca ze specjalistyczną firmą może być o tyle korzystna, że pozwoli na jak najlepsze dopasowanie pytań i obszarów ankiety do specyfiki danej firmy.

 

Ankieta satysfakcji pracownika – o co warto zapytać?

 

Ankiety badające satysfakcję pracowników najczęściej poruszają następujące kwestie:

 

  • wynagrodzenie,
  • dodatki do wynagrodzenia,
  • struktura awansów,
  • możliwość podnoszenia kwalifikacji,
  • ocena sposobu zarządzania,
  • atmosfera w pracy,
  • wyposażenie miejsca pracy, 
  • jakość narzędzi pracy.

 

Pytań może być oczywiście dużo, jednak nie zaleca się stosowania bardzo rozbudowanego kwestionariusza, gdyż wielu pracowników znużonych zbyt wieloma pytaniami może zacząć odpowiadać automatycznie. Warto również zostawić miejsce na napisanie własnej opinii, wskazanie obszarów do poprawy itp.

 

Czytaj takżeEpidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

 

Badanie satysfakcji pracowników – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jak często przeprowadzać ankietę satysfakcji pracowników?

 

Przede wszystkim należy to robić regularnie, na przykład dwa razy do roku.

 

  • Jak przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników?

 

Obecnie firmy coraz częściej stosują ankiety online, które są przygotowywane przez firmy zewnętrzne. 

 

  • Czy ankiety zadowolenia z pracy muszą być anonimowe?

 

Zaleca się, by badania satysfakcji z pracy były całkowicie anonimowe. Dzięki temu pracownicy nie będą mieli obaw, że ich ewentualna nieprzychylna ocena przełożonego lub działań firmy będzie miała dla nich negatywne skutki.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    8 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Logopeda / Neurologopeda Stomatologiczny

    Medicover Stomatologia   Olsztyn, Aleja Warszawska 105/5h    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    8 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: prowadzenie konsultacji oraz terapii logopedycznych, przygotowywanie planów terapeutycznych i opinii logopedycznych, prowadzenie dokumentacji logopedycznej wg. standardów obowiązujących w Centrum.
  • Handlowiec / Specjalista ds. sprzedaży i wynajmu wózków widłowych

    SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji handlowych; przygotowywanie ofert handlowych i negocjowanie warunków współpracy; doradztwo w zakresie sprzedawanych produktów i usług; koordynowanie procesów realizacji zamówień i dostaw na wszystkich...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.