Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Ekologiczne biuro w praktyce

Ekologiczne biuro w praktyce

 
Ekologiczne biuro w praktyce

Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, zarówno jeśli chodzi np. o metody produkcji czy dystrybucji różnych dóbr, jak i samo funkcjonowanie biur. Jak stworzyć w przedsiębiorstwie zielone biuro? Podpowiadamy, jak się do tego zabrać.

 

Spis treści

Ekologia w biurze – od czego zacząć?

 

Na pierwszy rzut oka trudno wprowadzić do biura rozwiązania przyjazne środowisku. Jest to miejsce, w którym zazwyczaj znajduje się dużo sprzętu elektronicznego, klimatyzatorów i lamp, a te łącznie pobierają znaczne ilości energii elektrycznej. Do tego dochodzi codzienne wykorzystywanie papieru. Ponadto pracownicy biurowi często kupują lub przynoszą gotowe posiłki w plastikowych opakowaniach, które zwykle trafiają do jednego kosza razem z resztkami jedzenia we wspólnej kuchni.

 

Co zatem możemy zrobić, by stworzyć biuro przyjazne środowisku? Przede wszystkim do ekowyzwania należy zaangażować wszystkich pracowników – informując o nowych zasadach funkcjonowania biura. Można to zrobić za pomocą maila, komunikatu, ale warto też zorganizować specjalne spotkanie, na którym zostanie omówiona kwestia nowej polityki firmy dotyczącej ekologii i wprowadzonych rozwiązań. Ważne, by każdy pracownik zdał sobie sprawę, jak ważny jest jego udział w przedsięwzięciu oraz w jaki sposób indywidualne działania przyczyniają się do ochrony środowiska.

 

Warto zacząć od drobnych, ale absolutnie podstawowych rzeczy, takich jak:

 

  • Oświetlenie

 

W całym biurze powinny być stosowane żarówki energooszczędne. Warto dbać o to, by nie oświetlać pomieszczeń, z których nikt aktualnie nie korzysta, np. sal konferencyjnych, pomieszczeń socjalnych, klatek schodowych. Jeśli jest to możliwe, warto maksymalnie wykorzystywać światło dzienne, np. odsłaniając okna.

 

  • Segregacja śmieci

 

Kosze na poszczególne typy odpadów (plastik, papier, odpady organiczne itd.) muszą być oznakowane. Segregacja powinna być prowadzona zarówno w pomieszczeniach socjalnych, jak i na całym terenie biura.

 

  • Wykorzystanie papieru

 

Praca biurowa wiąże się z tworzeniem różnego rodzaju dokumentów, faktur, zestawień i analiz. Nie dość, że zużywany jest papier, to dodatkowo zostaje zadrukowany tuszem. Warto więc zastanowić się, które z dokumentów mogą pozostawać wyłącznie w elektronicznym obiegu. Ponadto wiele drukarek ma obecnie funkcję drukowania ekologicznego, tzn. z wykorzystaniem mniejszej ilości tuszu.

 

  • Ekologiczne materiały biurowe

 

Każde biuro jest stale zaopatrywane w takie materiały biurowe jak papier ksero, notatniki, segregatory, przybory do pisania i podobne. Warto zadbać, by były to ekogadżety (tzn. oznaczone jako produkty ekologiczne). Papier biurowy powinien pochodzić z recyklingu, ekotorby mogą zastąpić plastikowe opakowania i reklamówki (jeśli te są wykorzystywane i niezbędne).

 

  • Oszczędność energii

 

Urządzenia w trybie czuwania również pobierają energię, dlatego warto wprowadzić zasadę, że jeśli pracownik nie będzie korzystał np. z komputera w ciągu 30 minut, wyłącza go. Należy dbać o odłączanie nieużywanych ładowarek, a także nie ładować telefonów i urządzeń dłużej, niż jest to konieczne.

 

  • Ekologiczne sprzątanie

 

Oszczędzać trzeba również wodę, np. ograniczając zmywanie pod bieżącą wodą do minimum. Warto też zaopatrzyć biuro w ekologiczne środki czystości.

 

  • Roślinność

 

Warto postawić na rośliny do biura – i to z wielu względów. Oczyszczają i nawilżają powietrze, ale też pozytywnie wpływają na produktywność i samopoczucie pracowników.

 

  • Zachęcanie do postawy ekologicznej

 

Niektórzy pracodawcy decydują się na promowanie dobrych nawyków wśród pracowników poprzez oferowanie dodatków do pensji i bonusów pozapłacowych np. za jeżdżenie do pracy rowerem, niepalenie papierosów czy inne postawy minimalizujące zanieczyszczenie środowiska.

 

 

Ekobiuro – dlaczego jest ważne?

 

Przedsiębiorca może dzięki temu zminimalizować negatywny wpływ działalności gospodarczej na otoczenie. Promowanie rozwiązań proekologicznych wyrabia dobre nawyki u podwładnych, które przekładają się również na wybory dokonywane przez nich w życiu prywatnym.

 

Poza czysto środowiskowym aspektem warto zauważyć, że nowoczesne biuro coraz częściej kojarzy się z takim, w którym dba się o ekologię. Wdrożenie „zielonych” rozwiązań ma więc rosnące znaczenie wizerunkowe. Pozwala wyróżnić się na rynku, przyciągnąć najlepszą kadrę, wzmacnia pozycję, buduje prestiż.

 

Czytaj takżeEdukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

 

Ekobiuro – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest ekobiuro?

 

Ekobiuro, czyli ekologiczne biuro, to biuro, w którym zastosowano rozwiązania przyjazne środowisku, w tym energooszczędne urządzenia i oświetlenie, oszczędne wykorzystanie papieru lub całkowite przejście na dokumenty elektroniczne, oszczędne wykorzystanie wody i innych zasobów, segregację odpadów itp. 

 

  • Jakie są korzyści ekobiura w firmie?

 

Ekologiczne biuro to oszczędność energii i zasobów, co przekłada się na niższe koszty utrzymania biura dla firmy. Zorganizowanie takiego biura to także ważny krok wizerunkowy. Coraz więcej klientów i partnerów biznesowych zwraca uwagę na to, czy dana firma wprowadza rozwiązania przyjazne środowisku. Ekobiuro jest korzystne także z punktu widzenia zarządzania pracownikami: promocja postawy proekoligicznej i wspólne inicjatywy pomagają w zbudowaniu zgranej, lojalnej kadry pracowników, którzy utożsamiają się z wartościami firmy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    14 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.