Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Exit interview – pożegnanie z pracodawcą w dobrym stylu

Exit interview – pożegnanie z pracodawcą w dobrym stylu

 
Exit interview – pożegnanie z pracodawcą w dobrym stylu

Kiedy z pracy rezygnuje dobry specjalista, od wielu lat sprawdzający się na swoim stanowisku, przełożeni zadają sobie pytania o powody jego decyzji. Odejście pracownika wiąże się z poniesieniem kosztów w nowym procesie rekrutacji i związanych z wdrażaniem kolejnej osoby. Oznacza także, że z całego doświadczenia zdobytego w przedsiębiorstwie będzie najprawdopodobniej korzystać konkurencyjna firma, co może nieść ze sobą stratę klientów czy zachwianie rynkowej pozycji. Jest to sytuacja, której pracodawcy będą chcieli uniknąć w przyszłości, dlatego wielu z nich pyta odchodzących pracowników o przyczynę wypowiedzenia. Jest to jeden z najważniejszych celów exit interview. Dlaczego jeszcze warto przeprowadzić rozmowę kończącą oraz jakie zadać pytania, żeby uzyskać jak najwięcej cennego feedbacku?

 

Spis treści

Exit interview – co to?

 

Exit interview po polsku to rozmowa pożegnalna przełożonego bądź pracownika działu HR z osobą, która podjęła decyzję o rozstaniu z dotychczasowym miejscem pracy. Przeprowadza się ją w ramach offboardingu pracownika, najczęściej ostatniego dnia pracy. Może mieć formę dialogu twarzą w twarz lub kwestionariusza. W przypadku pracy zdalnej to może być także rozmowa wideo lub telefoniczna, ewentualnie ankieta online.

 

Zapraszając pracownika na exit interview pamiętajmy, że udział w niej jest dobrowolny i to pracownik decyduje, na które pytania udzieli odpowiedzi. Taka rozmowa nie powinna być zbyt długa i drobiazgowa, gdyż odchodzący pracownik może się zniechęcić. Z drugiej strony pytania nie mogą być zbyt ogólne, gdyż wówczas nie uda nam się dowiedzieć niczego konkretnego na temat pracy w naszej firmie. Ponadto pytania nie mogą naruszać prywatności odchodzącego pracownika. Jeśli powód odejścia dotyczy spraw osobistych, o których były podwładny nie chce mówić, osoba przeprowadzająca rozmowę nie może naciskać. 

 

Exit interview – cel

 

Nadmierna rotacja personelu jest kosztownym i zwykle niepożądanym w firmie zjawiskiem, które może świadczyć o niewłaściwym sposobie zarządzania. W zapobieganiu i naprawieniu ewentualnych błędów bardzo pomocne jest badanie satysfakcji pracowników oraz rozmowa na zakończenie współpracy z pracownikiem. Osoby, które zdecydowały się odejść, najczęściej szczerze wypowiadają się o sytuacji w przedsiębiorstwie. Dlatego rozmowa końcowa to świetna okazja do sprawdzenia, co można by było poprawić w firmie, aby zapobiegać kolejnym odejściom. 

 

Najważniejsze cele rozmowy na koniec współpracy:

 

  • poznanie najczęstszych przyczyn odejść w firmie i dzięki temu zidentyfikowanie, co najczęściej przeszkadza pracownikom w budowaniu kariery zawodowej wewnątrz organizacji, 
  • poznanie opinii na temat warunków pracy, sposobu zarządzania, czasu pracy, poziomu wynagrodzenia i dodatków, oferty szkoleniowej, rozwoju zawodowego i dostępności awansów oraz innych aspektów pracy w firmie – co może pomóc w optymalizacji problematycznych obszarów, rozwiązaniu pilnych problemów, polepszeniu warunków pracy i zatrzymaniu specjalistów w przyszłości,
  • budowanie silnej marki pracodawcy na rynku pracy, który liczy się z opinią pracowników i stara się polepszyć warunki pracy. Employer branding i polepszenie wizerunku pracodawcy przyczynia się z kolei do przyciągania najlepszych specjalistów na rynku.

 

Exit interview – jakie pytania zadać?

 

Jako pracodawca przede wszystkim chcesz się dowiedzieć, z czego wynika decyzja o zwolnieniu się i pytanie: „Dlaczego chce pan/pani odejść?” zapewne padnie jako pierwsze. To kluczowa kwestia, więc spora część rozmowy może się skupiać na doprecyzowaniu tych powodów.

 

  • Exit interview – wzór pytań

 

Często postanowienie o zmianie firmy może wynikać z braku satysfakcji bądź niewystarczającej motywacji. Dlatego warto zadać takie pytania jak:

 

  • Czy wynagrodzenie i system benefitów były zadowalające?
  • Czy warunki pracy miały odpowiedni poziom? Co w tej kwestii moglibyśmy poprawić?
  • Czy stopień trudności i liczba zadań na stanowisku były odpowiednie do pani / pana kompetencji?
  • Czy czuł pan / czuła pani, że rozwija się w naszej firmie?

 

Ogromne znaczenie dla utrzymania personelu ma także atmosfera, relacje między pracownikami oraz relacje na linii zatrudniony – bezpośredni przełożony. W związku z tym podczas exit interview warto także zadać pytania:

 

  • Jak ocenia pan/pani współpracę i grę zespołową?
  • Czy manager ma odpowiednie kompetencje, jest osobą godną zaufania i wszystkich w dziale traktował na równi?
  • Czy przypomina sobie pani / pan sytuację, w której nie została pani/nie został pan potraktowany sprawiedliwie?
  • Proszę ocenić komunikację w firmie, czy jest coś, co ją utrudniało?
  • Czy często / rzadko / nigdy pojawiały się konflikty w zespole? Jak były rozwiązywane?

 

Warto zadać także pytania dotyczące tego, jak sprawnie działał zespół, do którego należał dany pracownik, np.:

 

  • Jak ocena pani / pan organizację pracy w zespole?
  • Czy uważa pani / uważa pan, że przydzielano pani / panu zadania w sposób uporządkowany, zgodnie z planem, czy raczej chaotycznie?
  • Czy często zdarzały się opóźnienia w realizacji zadań? Z czego pana / pani zdaniem wynikały?
  • Czy otrzymywała pani / otrzymywał pan zadania zgodnie ze swoimi kompetencjami i stanowiskiem, czy poniżej lub powyżej kompetencji i pierwotnie wyznaczonych zadań dla danego stanowiska?
  • Czy mógł pan / mogła pani liczyć na pomoc ze strony współpracowników / przełożonego?

 

Można także zadać odchodzącemu pracownikowi pytanie, czy jest coś, co zmieniło by jego / jej decyzję o opuszczeniu firmy. Istotną z punku widzenia przełożonego wiedzą jest także to, co zaoferowała pracownikowi konkurencja i który z elementów ich oferty przeważył na decyzji o zmianie pracy.

 

Pracownik na exit interview z pracodawcą – dlaczego brać udział w rozmowie?

 

Nawet jeśli mamy pewność, że chcemy odejść, a były pracodawca nie może zaproponować nam nic, co mogłoby zatrzymać nas w firmie, warto zgodzić się na udział w exit interview. Pytania m.in. o ocenę możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i systemu motywacyjnego pozwolą firmie dokładniej poznać naszą motywację.

 

Rozmowa może przebiegać wedle przygotowanego schematu, może też być bardzo luźną wymianą spostrzeżeń. W obu przypadkach warto zakończyć współpracę w dobrym stylu. Co to właściwie oznacza? Nie musimy wypowiadać się o sytuacji w firmie, stosunkach w zespole i naszej pensji w samych superlatywach. W exit interview liczy się szczerość.

 

Opowiedzmy, co nam przeszkadzało i co wymaga przemyślenia/usprawnienia. Pokażmy, że nasza decyzja była przemyślana, że darzymy byłego pracodawcę szacunkiem. Warto nie palić za sobą mostów i szczerze porozmawiać. Nigdy przecież nie wiadomo, czy kontakty nawiązane w dotychczasowej pracy nie przydadzą nam się w przyszłości.

 

Exit interview – zalety i wady

 

Offboarding pracownika to ważny element zarządzania zasobami ludzkimi. Właściwie przeprowadzone rozstanie z pracownikiem, w którym uwzględniono exit interview:

 

  • pozwala poznać najczęstsze powody, dla których pracownicy rezygnują z pracy w Twojej firmie;
  • pozwala uzyskać cenne informacje na temat warunków pracy, sposobu zarządzania i innych elementów pracy w zespole, w którym pracowała dana osoba;
  • pozwala zidentyfikować problemy w firmie, a także dostrzec mocne punkty pracy. Pierwsza z informacji pomoże zaplanować zmiany w organizacji i poprawić warunki pracy, druga może być wykorzystana np. do podczas kolejnej rekrutacji do przycignięcia najlepszych specjalistów;
  • pomaga budować silną markę pracodawcy, który liczy się ze zdaniem pracowników.

 

Chociaż exit interview najczęściej przynosi sporo korzyści, może też odnieść efekt przeciwny do zamierzonego. Największe problemy związane z exit interview:

 

  • nieumiejętne przeprowadzenie rozmowy przez osobę z działu HR, w efekcie której padają wyrzuty, oskarżenia, dochodzi do kłótni i rozstania się z pracownikiem we wrogiej atmosferze;
  • zadawanie zbyt osobistych pytań, naciskanie na podanie informacji dotyczących prywatnych spraw pracownika;
  • konieczność wykonania dużej ilości pracy przez pracowników zespołu HR: od przygotowania pytań, przez przeprowadzanie rozmów, po analizę odpowiedzi, raportowanie wniosków i planowanie działań naprawczych.

 

 

Exit interview – jak wykorzystać te dane do poprawy rekrutacji?

 

Osoba odchodząca z firmy może być cennym źródłem informacji, które z kolei mogą posłużyć do wzmocnienia marki pracodawcy i polepszenia przyszłych rekrutacji. Opuszczającemu firmę pracownikowi podczas exit interview można zadać takie pytania jak:

 

  • w jaki sposób dowiedziała się o wolnym stanowisku w firmie?
  • jak ocenia proces rekrutacji, w którym brał / brała udział?
  • jak ocenia onboarding i proces wdrażania w nowe obowiązki? Czy mógł / mogła liczyć na pomoc innych, czy był / była pozostawiona samemu / samej sobie?
  • co przeważyło o tym, że zdecydował się podjąć zatrudnienie w firmie?
  • czy uważał / uważała zarobki, dodatki, benefity za zadowalające? Jak je ocenia?

 

Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

 

Exit interview – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy przeprowadzanie exit interview jest obowiązkowe?

 

Przeprowadzanie exit interview nie jest obowiązkowe. Również odchodzący / były pracownik nie ma obowiązku uczestniczenia w tego typu rozmowie. Z punktu widzenia pracodawcy poznanie przyczyn odejścia pracownika jest bardzo cenne, dlatego zdecydowanie warto przeprowadzać rozmowy kończące. Pracownik dzięki exit interview może w przyjaznej atmosferze zamknąć ten etap kariery zawodowej, a także lepiej poznać swoją motywację i priorytety, co pomoże mu w przyszłych negocjacjach i planowaniu kariery.

 

  • Kto powinien przeprowadzać exit interview?

 

Zwykle exit interview przeprowadza kadrowy / pracownik działu HR. Czasami do przeprowadzenia takiej rozmowy zostaje wyznaczony bezpośredni przełożony odchodzącego pracownika. Najlepiej jednak, by rozmowę przeprowadzała osoba, która nie pracowała bezpośrednio z odchodzącą osobą. Wówczas istnieje większa szansa, że odchodzący bez skrępowania i całkowicie szczerze wyrazi swoją opinię na temat pracy w zespole i w firmie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"
Praca Vetlab Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • Młodszy diagnosta weterynaryjny

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    4 dni
    Zadania: Wykonywanie badań laboratoryjnych zgodnie z obowiązującymi procedurami, m.in. wykonywanie mikroskopowej analizy moczu, mikroskopowej analizy parazytologicznej oraz analizy kamieni moczowych; Weryfikacja i zatwierdzanie wyników badań oraz zapewnienie ich rzetelności, zgodności z...
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 dni
    Zadania: Przyjmowanie materiału do badań; Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego; Telefoniczna obsługa klientów; Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich; Prowadzenie bieżących spraw biurowych;
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 dni
    Jeśli jesteś osobą komunikatywną, z pasją do pracy z klientem i chcesz pracować w dynamicznym środowisku, zapraszamy do aplikowania! Dlaczego warto do nas dołączyć? Bezpośredni kontakt z klientem: Będziesz pierwszym punktem kontaktu dla naszych klientów, pomagając im w rozwiązywaniu...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?