Fotografia reklamowa może być całkiem opłacalnym zajęciem, ale aby robić dobre, sprzedające się zdjęcia, nie wystarczy kupić profesjonalny aparat i zaznajomić się z podstawami obsługi programów graficznych. Czym charakteryzuje się ten rodzaj fotografii? Do czego jest wykorzystywany?
Co to jest fotografia reklamowa?
W pojęciu fotografii reklamowej mieści się cała paleta różnego rodzaju zdjęć, które mają jeden cel – promowanie danej marki, produktu albo usługi, a tym samym oddziaływanie na konsumentów i zachęcanie ich do dokonania zakupu. Fotografia reklamowa ma być nośnikiem wizerunku, budzić określone skojarzenia, prezentować obiekt w taki sposób, by był pojmowany jako atrakcyjny.
Fotografia reklamowa: cechy
Ze względu na funkcje, jakie pełni fotografia w reklamie, zdjęcia muszą być wykonane z dbałością o najmniejsze detale. Mają wywoływać określone skojarzenia i emocje, nie ma w nich więc miejsca na dowolną interpretację tematu przez fotografa. Zazwyczaj w reklamach zdjęcia, które przecież jako pierwsze przyciągają uwagę, są opatrzone tekstem i razem z nim tworzą spójny przekaz. Dlatego fotograf reklamowy zawsze musi mieć z tyłu głowy cel swojej pracy, powinien pamiętać, co dana fotografia ma przekazać klientom.
Fotografia reklamowa: do czego służy?
Najogólniej mówiąc, służy sprzedaży, celom komercyjnym, a tych jest wiele. Do popularnych gałęzi takich fotografii zaliczają się m.in.:
- zdjęcia packshotowe – packshot jest to fotografia produktowa najczęściej na jasnym, jednolitym tle. Wykorzystuje się ją m.in. do zaprezentowania asortymentu w sklepach internetowych, katalogach, gazetkach reklamowych. Fotograf produktu musi wykazać się dużą precyzją, a zdjęcie ma przede wszystkim pokazywać walory produktu;
- fotografia kulinarna – to nie tylko dobre jakościowo zdjęcia żywności i napojów. Mają one oddawać określony nastrój, emocje związane z jedzeniem, powinny pobudzać zmysły i zachęcać klientów do wizyty w restauracji czy do zakupu produktów żywnościowych w sklepie;
- fotografia modowa, fotografia reklamowa odzieży – wymaga od fotografa umiejętności współpracy z modelem, pomysłowości i wyczucia estetyki. To zarówno sesje zdjęciowe dla czasopism czy do portfolio w modelingu, jak i fotografia produktowa do katalogów;
- zdjęcia biznesowe – niezależnie czy chodzi o personal branding, czy wizerunek całej dużej marki, zdjęcia biznesowe mają nieść oczekiwany przekaz, pokazywać odpowiedzialność, charyzmę, profesjonalizm i budzić zaufanie wobec osoby lub grupy osób, które się na fotografii znajdują.