Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Personal branding - buduj własną markę

Personal branding - buduj własną markę

 
Personal branding - buduj własną markę

Personal branding - co to jest

 

Personal branding jest to budowanie marki osobistej i swojego wizerunku. Działania w tym zakresie podejmują obecnie nie tylko politycy, prezesi korporacji czy osoby publiczne. Branding osobisty może być przydatny dla każdego, kto poszukuje pracy lub chce być odbierany przez klientów czy kontrahentów jako profesjonalista w swojej dziedzinie.

 

CV oraz list motywacyjny przestały już być jedyną możliwością na zapoznanie się z kompetencjami kandydatów na dane stanowisko. Powszechną praktyką rekruterów w dobie Internetu jest sprawdzanie, jaki wizerunek online ma potencjalny pracownik. Social media, blogi i portale tematyczne to ważne kanały pozwalające promować swoje osiągnięcia i wszystko, co jest istotne w naszej karierze.

 

Co daje silna marka osobista? Przede wszystkim sprawia, że jesteśmy rozpoznawalni w branży. To bezpośrednio przekłada się na naszą atrakcyjność na rynku pracy i możliwości zawodowe. Rozbudowana sieć kontaktów biznesowych, baza stałych klientów to kolejne pozytywy, który niesie ze sobą personal branding.


Budowanie marki osobistej - na czym polega?

 

Jak sprawić, by nasze nazwisko było jednoznacznie kojarzone z profesjonalizmem i skutecznością? Warto spojrzeć na samego siebie jako na produkt, który należy wypromować. Na starcie niezbędne jest określenie konkretnego celu, grupy odbiorców i strategii - spójnej oraz adekwatnej do produktu (czyli nas samych).

 

Jakie elementy pomogą nam zbudować pozytywny zawodowy wizerunek? Przydać może się motto - coś, co pokaże, które wartości są dla nas najważniejsze. Musi ono być unikalne i wyróżniać nas spośród tłumu osób o podobnych umiejętnościach. Oryginalność powinna iść w parze z autentycznością - branding personalny oparty o wymyślone, oderwane od rzeczywistości hasło nie ma większego sensu. Podobnie jak budowanie wizerunku supereksperta w dziedzinie, w której nie mamy żadnych osiągnięć, a naszym jedynym doświadczeniem jest półroczny staż. Liczy się realizm i przemyślane działanie bez koloryzowania.

 

Wszystkie nasze aktywności powinny być skorelowane z mottem, uzupełniać je. Warto także przemyśleć, które kanały komunikacji dadzą nam największą szansę na dotarcie do potencjalnych klientów, pracodawców albo partnerów biznesowych. Portale o tematyce branżowej, serwisy specjalizujące się w kontaktach zawodowo-biznesowych w skali krajowej czy międzynarodowej pomogą nawiązać cenne znajomości.

 

Dlatego warto poświęcić im sporo uwagi, szczegółowo opisywać doświadczenia i osiągnięcia, a także na bieżąco śledzić wszelkie nowinki czy zmiany rynkowe i dostosowywać do nich swój profil. Nawiązujmy relacje, wzbudzajmy emocje, wpływajmy na zaangażowanie odbiorców – to pozwoli lepiej nas zapamiętać. Wyżej opisane metody są najprostszymi, jakie możemy podjąć, aby zadbać o swój zawodowy wizerunek.

 

Personal brander

 

Na temat personal brandingu artykułów, publikacji i opracowań pojawia się wiele. Nie ma uniwersalnej metody budowania osobistej marki. Narzędzia trzeba dobierać, patrząc przez pryzmat swoich osiągnięć i celów. Budowanie wizerunku to długotrwały proces, który wymaga ogromnej dyscypliny i sporej wiedzy marketingowej.

 

Profesjonalnie budowaniem marki osobistej zajmuje się personal branding manager. Na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących konsultacje i ustalających kompleksową strategię działania. Personal brander pomoże określić wartości i dobierze narzędzia tak, aby wizerunek klienta odpowiadał na zapotrzebowanie rynku, wzbudzał zaufanie klientów, był profesjonalny i autentyczny.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.