Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Hot desking – co to jest?

Hot desking – co to jest?

 
Hot desking – co to jest?

Jesteśmy przyzwyczajeni, że doskonale znamy biuro, zajmujemy w nim zawsze to samo miejsce. Każdy pracownik ma własne stanowisko, na którym często zostawia osobiste rzeczy, jak kubek, zdjęcie z wakacji czy ulubione figurki. To pozwala stworzyć sobie namiastkę prywatności nawet w open spasie. A co, gdyby okazało się, że codziennie pracujemy w innym miejscu, wśród innych ludzi? Na tym właśnie polega hot desking. Zgodnie z tą koncepcją przestrzeń biurowa może zostać ograniczona. W jaki sposób?

 

Spis treści

Czym jest hot desking?


Hot desking zakłada takie zorganizowanie przestrzeni, żeby stanowiska były dopasowane do różnorodnych zadań i stylu pracy. W firmie powinno się zatem znaleźć miejsce na salkę konferencyjną, biurka bez komputerów (np. dla pracowników, którzy przynoszą laptopy) i w razie potrzeby wyposażone w komputery i inny sprzęt. Każde stanowisko pracy użytkują codziennie inne osoby z danego działu, a nawet całej firmy. Można zatem w jednym tygodniu pracować w różnych miejscach, w zależności od własnych potrzeb oraz od dostępności biurek.

 

Hot desking – wady i zalety

 

Hot desking sprawdzi się między innymi w firmach, wykorzystujących nowe technologie i preferujących elastyczne formy zatrudnienia. Każde stanowisko pracy przy komputerze kosztuje, a jeśli pracownicy mogą wykonywać część swoich obowiązków z domu albo mają wybór, w jakich godzinach przychodzić do firmy, zdarza się, że kilka biurek pozostaje pustych przez cały dzień. Mniejsza liczba stanowisk pozwala więc na ograniczenie kosztów i optymalne wykorzystanie przestrzeni. T duże zalety hot deskingu, ale nie jedyne. Współdzielone stanowisko pracy w biurze daje możliwość do poznania większej liczby osób z różnych działów i na różnych stanowiskach. To sprzyja wymianie spostrzeżeń i pomysłów oraz pozwala poznawać więcej współpracowników.

 


Miejsce pracy zorganizowane zgodnie z tymi założeniami nie sprawdzi się jednak wszędzie. Trudno wyobrazić sobie dobrze funkcjonujący hot desking w kancelarii prawnej, w biurze księgowym albo w jakiejkolwiek firmie, gdzie pracuje się od 8:00 do 16:00 i każdy ma podobny zakres zadań realizowanych jedynie stacjonarnie. Jeśli obowiązki pracowników wymagają sporządzania papierowej dokumentacji, spotkań z klientami albo pracy w ściśle określonych godzinach, lepiej jeśli każdy ma swoje biurko.

W opozycji do argumentu dotyczącego zacieśniania relacji, większej kreatywności i innowacyjności stoi brak poczucia stabilizacji. Pracownik biurowy, który nie ma swojego miejsca może czuć się zagubiony i przytłoczony zmiennym otoczeniem. Nie zawsze hot desking oznacza też usprawnienie pracy – z jednej strony nieposiadanie stałego stanowiska niejako wymusza ograniczenie liczby papierowych dokumentów, lepszą organizację własnych zadań, a z drugiej może być niepraktyczne i powodować problemy z komunikacją między pracownikami.

 

Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert

Hot desking – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest hot desking?

 

Hot desking to takie zagospodarowanie stanowisk w firmie, w którym każde miejsce przypisane jest do działania, a nie do osoby. Każde stanowisko mogą użytkować codziennie inne osoby z danego działu, a nawet całej firmy, wedle potrzeby.

 

  • Gdzie nie sprawdzi się hot desking?

 

Hot desking nie jest dobrym pomysłem w firmach, w których każdy ma dość zbliżony zakres obowiązków i pracuje o stałych godzinach np. w biurze rachunkowym, w kancelarii prawnej. Hot desking nie jest również możliwy do zrealizowania w firmach produkcyjnych, szkołach, placówkach medycznych i w wielu innych firmach z różnorodnych branż.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    12 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Świdnica    praca mobilna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    14 godz.
    Opis stanowiska Planowanie i realizacja opieki pielęgnacyjnej stosownie do stanu zdrowia pacjenta, diagnozy lekarskiej. Dokumentowanie przebiegu dializy i procesów pielęgnacyjnych. Przygotowanie stanowiska dializacyjnego, przygotowanie maszyny do dializy oraz dializatora. Przygotowanie pacjenta...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.