Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Pies w pracy – czy to dobry pomysł?

Pies w pracy – czy to dobry pomysł?

 
Pies w pracy – czy to dobry pomysł?

Benefity dla pracowników przestają być rzadkością. Nie tylko międzynarodowe koncerny, ale także rodzime przedsiębiorstwa coraz częściej oferują dodatki takie jak firmowe ubezpieczenia, karnety na siłownię i prywatna opieka medyczna. Jedno z ciekawszych udogodnień to miejsce pracy przyjazne zwierzętom. Czy pies w biurze to dobre rozwiązanie? Sprawdź, kiedy Twój pupil może towarzyszyć Ci w pracy i jakie warunki trzeba mu zapewnić.

 

Spis treści

Pies w biurze – kiedy możemy go zabrać do miejsca pracy?

 

Polskie przepisy nie zabraniają przyprowadzania zwierząt w miejsce pracy. Jednak nie zawsze jest to możliwe, choćby ze względów bezpieczeństwa. Pies na hali produkcyjnej, na terenie budowy czy w magazynie stanowiłby zagrożenie dla siebie i prawidłowej organizacji pracy. Z tego powodu najlepsze miejsce dla pupila to przestrzeń biurowa.

 

To pracodawca decyduje o możliwości opieki nad zwierzakiem w miejscu pracy. Dodatkowo niezbędna jest zgoda innych współpracowników. Co więcej, zwykle wątpliwości pracodawców, którzy oferują tego rodzaju benefity dla pracowników, nie budzi jedynie pies w pracy. Często zakłada się, że inne gatunki zwierząt uniemożliwiałyby wykonywanie obowiązków zawodowych lub musiałyby spędzić większość dnia w zamknięciu.

 

Pies w pracy – jak przekonać przełożonego?

 

Pies w biurze to opcja pozwalająca efektywnie łączyć życie zawodowe z opieką nad czworonogiem. Jeśli jednak firma nie włączyła takiej możliwości w benefity dla pracowników, przyprowadzenie zwierzaka do pracy wymaga przekonania do tego pomysłu pracodawcy.

 

Aby zmienić miejsce pracy w przyjazne zwierzętom, warto przedstawić zalety wynikające z ich obecności, takie jak lepsza atmosfera i większa wydajność. W przekonaniu pracodawcy pomocne będzie też przedstawienie wszystkich niezbędnych zaświadczeń od weterynarza i upewnienie się, że żaden ze współpracowników nie ma alergii.

 

Pies w biurze – co należy mu zapewnić?

 

Pies w pracy to wciąż nowość, dlatego zasady przyprowadzania zwierząt mogą różnić się w zależności od ustaleń pracodawcy. Jednak wytyczne odnośnie dopuszczenia obecności pupili są niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz zwierzętom.

 

Samo zwierzę powinno mieć własne, stałe miejsce. Specjalny kącik to na przykład legowisko lub kocyk obok biurka właściciela. Najlepiej, aby biurko było nieco odosobnione, by zwierzę nie stresowało się ciągłą obecnością obcych osób. Niezbędna jest też karma i woda dla psa. W przypadku biura najlepsza opcja to mata zabezpieczająca przed chlapaniem i antypoślizgowa miska dla psa. Trzeba też pamiętać, że chodzenie po schodach nie jest dobre dla zwierzaków. Z tego powodu biura znajdujące się na wyższych piętrach powinny udostępniać pracownikom z psami oznakowane windy.

 

 

Pies w miejscu pracy – jak go przygotować?

 

Zwierzęta w pracy to nie lada wyzwanie. Aby obecność zwierzaka i obowiązki zawodowe szły w parze, pies powinien spełniać podstawowe warunki. Najlepiej, żeby był to starszy, ułożony psiak, który nie zdemoluje biura i nie będzie zaczepiał każdej napotkanej osoby.

Ważne, aby pupil był nastawiony przyjaźnie i nie wykazywał żadnej agresji wobec współpracowników. Nerwowość, agresja czy płochliwość będą negatywnie wpływać na organizację pracy.

 

Pies w pracy – zalety

 

Pies w biurze wpływa na funkcjonowanie całej organizacji. Według różnych badań (np. Purina – 2017 r.) obecność zwierząt  poprawia atmosferę między współpracownikami. Przychodzenie do pracy z psem to także świetny zabieg wizerunkowy zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy. Pracownik może się wyróżnić na tle grupy, a firma przyciągnąć nowe talenty wciąż nieoczywistym benefitem pozapłacowym.

Urozmaicenie, jakim jest opieka nad psem w biurze, przekłada się na samopoczucie pracowników, wzmacnia relacje i pomaga budować zaufanie, co odczuwalne jest na poziomie współpracy zawodowej. Warto wiedzieć, że głaskanie psa, a nawet sama obecność zwierzęcia obniża poziom stresu, jaki nierzadko towarzyszy w pracy. Pies jest u boku człowieka niezależnie od wyników jego działań, nie ocenia i nie komentuje – przwebywanie z nim w pracy to swego rodzaju dogoterapia, dzięki której pracownicy są bardziej wydajni i zdecydowanie mniej zestresowani.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Kierownik Robót Torowych

    PORR S.A.   Oborniki    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zadania: Pełnienie funkcji Kierownika Robót w ramach realizowanego projektu budowlanego. Organizowanie oraz nadzorowanie pracy Podwykonawców zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP. Sporządzanie obmiarów oraz weryfikacja dokumentacji wykonawczej i powykonawczej. Współpraca z Kierownikiem...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twoje zadania: Obsługa rozkładarki do mas bitumicznych. Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne). Dbanie o powierzony sprzęt. Inne prace zlecone przez przełożonego.
  • Magazynier budowlany

    PORR S.A.   Izabelin (pow. legionowski, gm. Nieporęt)    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Opis stanowiska Kompletowanie oraz przygotowywanie materiałów zgodnie z zapotrzebowaniem. Przyjmowanie dostaw wraz z kontrolą ilości i jakości oraz rozmieszczaniem towarów. Wydawanie materiałów ekipom wykonawczym i prowadzenie bieżącej ewidencji stanów magazynowych. Dbanie o właściwą...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?