Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak zapewnić odpowiednie psychospołeczne warunki pracy?

Jak zapewnić odpowiednie psychospołeczne warunki pracy?

 
Jak zapewnić odpowiednie psychospołeczne warunki pracy?

Fizyczne i psychospołeczne warunki pracy

 

Kodeks pracy nakłada na pracodawców obowiązek zapewnienia osobom, które zatrudnia, odpowiednich warunków pracy. Wedle art. 207.: „pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy (…) Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.”

 

Cytując ze strony Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego: „Podstawowymi psychospołecznymi aspektami środowiska pracy są wymagania psychologiczne pracy (wymagania jakościowe i ilościowe pracy, tempo pracy, klarowność wymagań itp.), kontrola w pracy (możliwość wpływania na proces pracy), wsparcie społeczne, a także możliwość rozwoju zawodowego. Niewłaściwe psychospołeczne warunki pracy powodują nadmierne obciążenie psychiczne, a nawet stres.”

 

A co zaliczyć można do fizycznych warunków? Na stan zdrowia pracowników oraz jakość wykonywanej przez nich pracy wpływ mają takie czynniki jak: poziom hałasu w miejscu pracy, oświetlenie, temperatura, wilgotność powietrza, jedna wymuszona pozycja ciała, czy też czas pracy. Są zawody, w których codzienne obowiązki wiążą się z kontaktem z niebezpiecznymi substancjami. To także może mieć wpływ na stan zdrowia zatrudnionych osób albo ich samopoczucie. Pyły, chemiczne substancje czy bardzo intensywny zapach nie pozostają bez znaczenia dla organizmu.

 

Psychospołeczne zagrożenia w środowisku pracy

 

Czym są psychospołeczne zagrożenia w środowisku pracy? Co sprawia, że ludzie nie czują się dobrze wśród współpracowników, co potęguje zmęczenie, zniechęcenie i stres? Zagrożenia, określane też często jako stresory w środowisku pracy, ogólnie mówiąc, są tymi bodźcami czy sytuacjami, które mogą wywoływać pogorszenie się samopoczucia, zdrowia albo negatywnie wpływać na funkcjonowanie personelu.

 

Zbyt duże natężenie negatywnych czynników potencjalnie pogorszy stan większości pracowników. Trzeba jednak dodać, że są osoby bardziej i mniej podatne na działanie stresorów. Fizyczne i psychospołeczne warunki pracy nie muszą w równym stopniu wpływać na wszystkich. Można jednak wyróżnić charakterystyczne dla poszczególnych zawodów zagrożenia, wynikające ze specyfiki pracy. Na przykład psychospołeczne warunki pracy kontrolerów ruchu lotniczego wiążą się z dużymi wymaganiami. Pracownicy odpowiadają za bezpieczeństwo podróżnych, muszą wykazywać się umiejętnością koncentracji i dokładnie zapamiętywać wiele informacji. Wymaga się od nich także szybkich i ryzykownych decyzji. To wszystko może być psychicznym obciążeniem.

 

Warunki pracy nauczyciela, które mogą wpływać na jego zdrowie czy samopoczucie, stresować, a nawet prowadzić do wypalenia zawodowego to na przykład duże natężenie hałasu, często niedostosowane do liczby uczniów pomieszczenia, ale też nieadekwatne do nakładu pracy zarobki, konieczność zapobiegania negatywnym zachowaniom uczniów, utrzymania dyscypliny i autorytetu.

 

Stres pracowników bardzo często jest efektem niedostosowania wymagań i zakresu obowiązków do możliwości i umiejętności danej osoby. Zapewnienie jak najlepszych fizycznych i psychospołecznych warunków pracy przynosi przedsiębiorcom wymierne korzyści. Właściwy styl zarządzania, odpowiedni poziom kontroli, jasność procesów decyzyjnych czy pozytywna atmosfera i dobre relacje między współpracownikami, a także dbanie o ergonomię stanowisk pracy wpływają na efektywność zatrudnionych osób i ich motywację.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalistka / Specjalista ds. Kluczowych Klientów

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie kontaktami z kluczowymi klientami firmy. Budowanie silnych i trwałych relacji z klientami. Dostarczanie rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem klientów. Rozwijanie biznesu zarówno z nowymi, jak i obecnymi klientami. Realizacja i przekraczanie ustalonych dziennych...
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Brygadzista z j. niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Główne zadania: Koordynacja i nadzór pracy zespołu monterów; Organizacja przebiegu prac budowlanych; Wykonywanie pomiarów i kosztorysów; Sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy; Planowanie dostaw materiałów; Terminowa realizacja etapów budowy; Przeprowadzanie odbiorów robót...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kancelaryjno-archiwalnych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis czynności wykonywanych na stanowisku - zakres ważniejszych zadań: Prowadzenie archiwum i opracowywanie materiałów archiwalnych oraz dokumentów, także w systemie EZD. Ewidencjonowanie materiałów archiwalnych. Udzielanie informacji na temat dokumentów zgromadzonych w archiwach i ich...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.