Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak zmotywować pracownika

Jak zmotywować pracownika

 
Jak zmotywować pracownika

Co motywuje do pracy


Motywowanie pracowników to zadanie każdego przełożonego. Doceniony i zgrany zespół może okazać się kluczem do sukcesu. Dlatego jest to bardzo ważne. Jak zatem zachęcić pracownika do większego angażowania się w życie firmy? Nie ma na to jednego sprawdzonego przepisu, ponieważ na każdego działa zupełnie coś innego. Są jednak pewne bodźce, które sprawią, że większość podwładnych będzie z chęcią wykonywała swoje obowiązki.

Oczywiście nasza pensja musi nam przynosić satysfakcję. Dla wielu ludzi wysokie wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych czynników, jakim kierują się przy wyborze miejsca zatrudnienia. Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że aby być atrakcyjnym na rynku pracy, trzeba inwestować w swój rozwój zawodowy. W związku z tym, że ponieśliśmy pewne koszta z tytułu doszkalania się, chcemy, aby ta inwestycja się zwróciła. Dlatego żadna firma nie zatrzyma na długo kiepsko opłacanego pracownika.

 

Jak motywować ludzi do pracy


Kwestia finansowa to nie jedyny czynnik, który wpływa na stopień zaangażowania pracowników. Istnieje też pozapłacowy system nagród. Są to między innymi: dodatkowe pakiety ubezpieczeniowe, karnety do kin i na siłownie, kursy języków obcych, wyjazdy integracyjne, zniżki na produkty firmy.
Ważny jest także stosunek przełożonego do pracowników. Wzajemny szacunek pomoże zbudować dobre relacje. Dzięki temu firma zyskuje lojalnych pracowników, którzy pozostaną w firmie dłużej.

 

System motywowania pracowników


Motywowanie pracowników można podzielić na dwa rodzaje: pozytywne oraz negatywne. Pierwsze z nich to nagradzanie za dobrze wykonaną pracę, zwane także metodą marchewki. Mogą to być wyżej wymienione działania w obrębie nagradzania finansowego lub pozapłacowego (tutaj warto wymienić pochwały słowne). Pracownicy będą się czuć docenieni, jeżeli przełożony zauważy ich starania, innowacyjne pomysły czy ogólną dobrą postawę. Dobry team leader powinien też pamiętać o sprawiedliwym traktowaniu wszystkich podwładnych. Faworyzowanie niektórych członków zespołu może bowiem zdemotywować resztę zatrudnionych, którzy będą czuli, że żadne ich starania i wysiłki nie są nawet zauważane przez szefa skupionego tylko na swoich ulubieńcach. Prawdopodobnie spowoduje to także złą atmosferę w pracy.

Można także wyróżnić inny system - motywowanie negatywne, które nie jest jednak stosowane zbyt często. Potocznie można określić, że jest to metoda kija. Najczęściej przybiera formę zastraszania i działa w myśl zasady: jeżeli nie wykonamy swoich obowiązków poprawnie, to zostaniemy zwolnieni. Jest to zatem stymulowanie podwładnych do efektywnej pracy poprzez stworzenie sytuacji zagrożenia. W takim przypadku pracodawca powinien zdać sobie sprawę, że może bardzo negatywnie wpłynąć na atmosferę w pracy, a tym samym osiągnięty skutek będzie przeciwny do zamierzonego. Pracownicy, którzy nie będą mogli wytrzymać presji, zwyczajnie odejdą. Dla niektórych zatrudnionych może to być jednak bardzo dobre podejście, ponieważ będą chcieli udowodnić, że są dobrymi pracownikami.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?