Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kwalifikacje w zawodzie a kompetencje zawodowe - różnice

Kwalifikacje w zawodzie a kompetencje zawodowe - różnice

 
Kwalifikacje w zawodzie a kompetencje zawodowe - różnice

Kwalifikacje w zawodzie

 

Według internetowego Słownika Języka Polskiego PWN kwalifikacje definiuje się jako zbiór elementów wykształcenia i uzdolnień potrzebnych do wykonywania jakiejś funkcji lub zawodu.

 

Pojęcie to stosowane jest często w dwóch kontekstach.

 

Po pierwsze, to tematyka typowo prawno-regulacyjna. Kwalifikacje w zawodzie określa się po to, by sprawdzić, czy dana jednostka ma prawo do wykonywania konkretnego zawodu. Jest to połączone z pojęciem zawodu regulowanego - każdy kraj Unii Europejskiej ma listę takich zawodów. Aby je wykonywać trzeba mieć uznane kwalifikacje zawodowe. Każdy kraj indywidualnie określa listę takich zawodów.

 

Drugim obszarem, w którym korzysta się z pojęcia kwalifikacji zawodowych to kontekst rekrutacji, formułowania CV. Kwalifikacje zawodowe są formalizowane za pomocą odpowiednich dokumentów (dyplomów, certyfikatów, uprawnień itp.). Dzięki temu można określić poziomy - np. dotyczące wykształcenia, znajomości języka, uprawnień do obsługi konkretnych maszyn. Co za tym idzie - pomaga to pracodawcom określić czy dana osoba jest odpowiednio przygotowana do podjęcia pracy. Znormalizowanie kwalifikacji pomaga również porównywać - poziomy kształcenia, wiedzy, stażu - między poszczególnymi pracownikami lub kandydatami na dane stanowisko.

 

Kompetencje zawodowe

 

Na profil idealnego kandydata składają się w dużej mierze właśnie jego  kompetencje. Te dzieli się na kompetencje twarde i miękkie. Kompetencje twarde są właśnie bardzo często nazywane kwalifikacjami zawodowymi.

Natomiast kompetencje miękkie stoją niejako w opozycji do twardych. Określa się tym mianem umiejętności interpersonalne oraz te, które dotyczą osobowości. Przykładem kompetencji miękkich jest umiejętność negocjacji, motywowania siebie lub grupy, kreatywność.

 

W ogłoszeniu wystawionym przez pracodawcę często widać, na czym należy się skupić, prezentując CV. Czy wyróżnić zdobyte kwalifikacje, czy skupić się na kompetencjach miękkich. Odpowiednia prezentacja doświadczenia pozwala zdobyć już kilka punktów do zdobycia upragnionego stanowiska.

 

Kompetencje a kwalifikacje - różnice

 

Między kompetencjami a kwalifikacjami istnieją różnice - jednak jedne i drugie są obecnie pożądane przez pracodawców.

 

Kompetencje miękkie mają charakter uniwersalny, przy czym mogą w jednych zawodach być bardziej użytecznie niż w innych. Są to umiejętności trudne do zmierzenia. Ich nabycie wiąże się z pracą nad własną osobowością. Jeśli ktoś chce rozwijać się w tym zakresie, to istnieje możliwość uczęszczania na szkolenia i kursy związane z tą tematyką.

 

Kwalifikacje zawodowe to już elementy bardziej uregulowane i „ubrane” w ramy. Nabywamy je w trakcie edukacji, (również szkoleń i kursów), ale wiedza jest już weryfikowana, a jej poziom udokumentowany dyplomami, certyfikatami, licencjami itp. Kwalifikacje charakteryzują się również tym, że są dopasowane do konkretnej branży, zawodu lub specjalizacji.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane na temat poziomu bezrobocia rejestrowanego i liczby bezrobotnych. Z zestawienia wynika, że stopa bezrobocia w marcu br. zmniejszyła się w stosunku do poprzedniego miesiąca. To dobra wiadomość świadcząca o dużej stabilności polskiego rynku pracy. Wciąż widać jednak znaczne różnice na poziomie lokalnym. Gdzie bezrobocie jest najwyższe?

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

– Podczas rozmów o podwyżce wciąż pojawia się argument związany z rosnącymi kosztami życia: „potrzebuję więcej, bo życie jest droższe”. Jednak coraz częściej podnoszone są także kwestie związane z rozwojem: „wykorzystałem nowe umiejętności, poszerzył się mój zakres obowiązków”. To staje się mocnym argumentem w negocjacjach – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Pierwsza umowa o pracę – ważny moment w życiu każdego pracownika

Pierwsza umowa o pracę – ważny moment w życiu każdego pracownika

Wraz z podpisaniem umowy o pracę w świetle prawa stajesz się pracownikiem: zaczynasz być chroniony prawem pracy oraz masz wynikające z niego obowiązki. Pamiętaj: nieznajomość prawa szkodzi! Zanim podpiszesz pierwszą umowę o pracę, sprawdź, co powinno znaleźć się w dokumencie, na co zwrócić uwagę, co może alarmować oraz jakie punkty dokumentu warto przedyskutować z pierwszym pracodawcą.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.