Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

 
Hygge w pracy, czyli jak być szczęśliwym w biurze

Chyba każdy z nas wolałby pracować w przyjaznym środowisku, w otoczeniu życzliwych i otwartych osób, a także po prostu w miłym, cieszącym oko wnętrzu oraz mając pod ręką ulubione przedmioty i estetyczne gadżety. Idea takiej organizacji pracy, a w szerszym kontekście – codziennego życia – zamyka się w określeniu hygge. Klucz do szczęścia, zgodnie z tą ideą, tkwi bowiem w tym, w jaki sposób rezonujemy z otoczeniem, wpływamy na nie oraz pozwalamy mu wpływać na siebie i swoje aktywności. A zatem czym jest hygge i jak wykorzystać tę koncepcję, by zawsze mieć dobre samopoczucie w pracy?

 

Spis treści

Hygge – co to?

 

Hygge, duńska sztuka szczęścia, okazała się filozofią, którą zafascynowało się wielu ludzi na całym świecie. Dosłownie termin ten oznacza wygodę, komfort, niemniej rozumiane w specyficznym, nie-konsumpcjonistycznym sensie. Hygge przypisuje się zespół charakterystycznych cech i postaw. To przede wszystkim radość z drobnych przyjemności. Posiłek z najbliższymi, ciepłe kakao po długim spacerze w chłodną pogodę, a mówiąc ogólniej komfort, poczucie bezpieczeństwa, spełnienia, harmonii. To także uważność – na każdą drobnostkę, która przynosi szczęście, uważność na siebie, na bliskich, na potrzebę bycia razem.

 

Hygge – historia

 

Filozofia czy też postawa hygge zaczęła być popularna około 2016 roku – początkowo z Danii powędrowała do Stanów Zjednoczonych, by później rozlać się na cały świat. Już w 2017 roku social media zalały wpisy i zdjęcia z hashtagiem #hygge. 

 

Hygge w pracy – jak wdrożyć?

 

Filozofia hygge pomaga odnaleźć radość z życia, w każdym jego wymiarze. Ma więc zastosowanie w sferze prywatnej, społecznej, zawodowej.

 

Duńskie hygge na poziomie zawodowym osiąga się także przez odpowiednie relacje w miejscu pracy. Ważna jest współpraca, życzliwość. Należy wyeliminować wszelkie agresywne zachowania, chorobliwą rywalizację. Warto też zwrócić uwagę na to, jakim językiem odnoszą się do siebie współpracownicy. Czy jest on życzliwy, czy może raczej agresywny lub pasywno-agresywny?

 

Wsparcie dla zespołu, celebracja sukcesów (nie tylko służbowych), system nagród i motywacji dają poczucie spełnienia, satysfakcji z pracy. Istotną rolę odgrywają tu managerowie, dbający o swój zespół, gwarantujący każdemu podwładnemu poczucie bezpieczeństwa, wsparcie czy możliwość rozwoju.

 

Dużo można zdziałać także samym wystrojem pomieszczeń biurowych. Zadbać o nie ma okazję właściciel firmy – poprzez zastosowanie odpowiedniej kolorystyki, dobór światła sprzyjającego tworzeniu przyjaznej atmosfery. Ważne są także meble, nie tylko fotele biurowe, ale np. kanapa na odpoczynek, wygodny fotel na korytarzu, przyjemne pomieszczenie do spożywania posiłków, kwiaty odświeżające pomieszczenie.

 

Hygge po polsku – jak się go nauczyć?

 

Jak wyżej wspomniano, duński przepis na szczęście opiera się na docenianiu małych rzeczy. Jakie drobne przyjemności mogą umilić dzień w pracy? Co przynosi szczęście w biurze, na służbowym wyjeździe lub w trakcie realizacji trudnego projektu?

 

Hygge w pracy to także zasada work-life balance – odpowiednie proporcje między realizacją celów zawodowych i rodzinnych. Obowiązki nie powinny być tym, co osacza, determinuje wszelkie decyzje i obszary funkcjonowania. Człowiek musi mieć czas na realizację poleceń służbowych, ale też na odpoczynek po pracy, spędzenie przyjemnych chwil z najbliższymi lub własne hobby.

 

Warto zadbać również o wspólne świętowanie w pracy takich wydarzeń jak urodziny, imieniny itp. W ten sposób budują się więzi między pracownikami. Osoby w zespole czują się ze sobą swobodnie, są gotowi pomagać sobie w różnych sytuacjach.

 

Hygge – zalety

 

Stosowanie w miejscu zatrudnienia zasad hygge przyczynia się do poprawy samopoczucia, zwiększenia przyjemności i satysfakcji w pracy. Dzięki hygge pogłębiają się więzi między współpracownikami. Co istotne dla pracodawców, zatrudnieni są mniej zestresowani, a więc wykonują swoje obowiązki lepiej, bardziej kreatywnie, chętniej też uczą się nowych rzeczy, podnoszą kwalifikacje, dbają o ogólny rozwój w strukturach firmy oraz są do niej bardziej przywiązani. Stworzenie warunków pracy zgodnych z duńską sztuką szczęścia pomaga zatem budować zgrany, lojalny i przede wszystkim skuteczny zespół. Nie można też zapomnieć o kwestii wizerunkowej – hygge w pracy może być traktowane jako benefit przyciągający do przedsiębiorstwa najlepszych specjalistów na rynku.

 

Sprawdź także, czym są lagom i fika.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?