Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Leasing pracowników - o czym warto wiedzieć

Leasing pracowników - o czym warto wiedzieć

 
Leasing pracowników - o czym warto wiedzieć

Leasing pracowniczy - definicja


O leasingu słyszał prawie każdy, chociaż często kojarzony jest ze sprzętem elektronicznym lub samochodami. Słowo leasing pochodzi z języka angielskiego i oznacza „wydzierżawić”. Słysząc termin leasing pracowników, mamy na myśli oddelegowanie osób zatrudnionych w jednej firmie do innego przedsiębiorstwa. Na zachodzie praktyka leasingu jest popularna, w Polsce właściciele różnych zakładów jeszcze obawiają się takiego rozwiązania.

 

Wynajem pracowników - zasady współpracy


Decydując się na wynajem pracowników z innej firmy, należy pamiętać o pewnych zasadach. Przede wszystkim trzeba podpisać umowę między dwoma przedsiębiorstwami: tym, w którym dana osoba jest na stałe zatrudniona oraz firmą wypożyczającą. „Leasingowana” osoba dostaje w swoim macierzystym zakładzie urlop bezpłatny. W umowie określony jest czas wykonywania zadań na rzecz innej firmy, rodzaj obowiązków oraz wynagrodzenie. Warto zaznaczyć, że podwładny powinien wyrazić zgodę, zanim zostanie oddelegowany. Najczęściej podpisywana jest umowa o pracę na czas określony z drugim pracodawcą.

 

Leasing pracowniczy a praca tymczasowa


Agencje pracy tymczasowej mogą działać na zasadzie leasingu pracowników. Jest jednak pewna różnica między wypożyczaniem osób a pracą tymczasową. W pierwszym przypadku wynagrodzenie jest wypłacane przez firmę, która zdecydowała się skorzystać z usług oddelegowanych osób. Natomiast przy pracy tymczasowej zatrudnieni otrzymują pensję od agencji.

Według ustawy pracownicy tymczasowi mogą wykonywać zadania na rzecz jednego przedsiębiorcy maksymalnie 18 miesięcy. Muszą mieć także zapewnione takie same warunki oraz wynagrodzenie jak ludzie, którzy są zatrudnieni na etat w danym zakładzie. Takich obostrzeń nie ma podczas leasingu pracowników.

 

Leasing pracowników - ustawa


Leasing pracowniczy jest stosunkowo nowym zjawiskiem w Polsce, dlatego nie powstały jeszcze żadne zapisy prawne, które dokładnie regulowałby normy stosowania tej procedury. Sprawa wygląda inaczej w przypadku pracy tymczasowej. Wszystkie zasady dotyczące tej formy zatrudnienia znajdują się w ustawie z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Wypożyczanie pracowników może mieć kilka zalet. Przede wszystkim sprawdza się, jeśli zaistniała konieczność wykonania unikalnego zlecenia. Jest to także dobre rozwiązanie, jeśli firma boryka się z chwilowym niedoborem kadrowym (np. gdy część osób jest na dłuższym zwolnieniu lekarskim lub urlopie macierzyńskim).

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?