Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Marketing automation - definicja, na czym polega, korzyści

Marketing automation - definicja, na czym polega, korzyści

 
Marketing automation - definicja, na czym polega, korzyści

Marketing automation - co to jest?

 

Być może niewielu słyszało o pojęciu martketing automation, jednak praktycznie każdy, kto posiada dostęp do Internetu, ma styczność z tą formą poznawania i reagowania na potrzeby klientów.

 

Automatyczny marketing (bo tak tłumaczy się wspomniany termin) polega na tym, że w działaniach handlowych wykorzystuje się specjalistyczne oprogramowanie, platformy i narzędzia, które usprawniają relacje z klientami. Dwa główne założenia kierunkujące wszelkie poczynania tej metody sprowadzają się do selekcjonowania odbiorców i precyzowania treści. Chodzi o to, aby konkretne informacje i oferty trafiały do klientów, którzy rzeczywiście są nimi w danym momencie zainteresowani.

 

Automatyczny marketing - na czym polega?

 

W jaki sposób trafić z odpowiednią reklamą do osoby, która akurat będzie nią zainteresowana? Można wyróżnić wiele elementów działania, poniżej kilka najbardziej typowych.

• Scoring - przydziela użytkownikowi punkty za konkretne czynności (np. dodanie produktu do listy ulubionych, zapoznanie się z instrukcją użytkowania towaru). To pomaga określić, którzy klienci są najbardziej zainteresowani produktem i u kogo występuje największe prawdopodobieństwo zakupu.
• Podział klientów, do których wysyła się oferty - segmentacja pozwala na dopasowywanie konkretnych ofert do odwiedzających stronę użytkowników. Dzięki tej metodzie można zorientować się jaka grupa jest najbardziej zainteresowana ofertą firmy.
• Lead nurturing - metoda marketingowa, służąca do edukacji klientów i przygotowania ich do potencjalnego zakupu w przyszłości.

Jak wykorzystuje się taki marketing w praktyce? Jeśli witrynę odwiedza kobieta w ciąży, to w tym momencie proponuje się jej treści związane z okresem oczekiwania na dziecko. Natomiast po kilku miesiącach system sprawi, że świeżo upieczona mama znajdzie informacje i produkty dotyczące opieki i pielęgnacji noworodka. Otrzyma spersonalizowaną ofertę mailową, dostanie powiadomienie o ciekawym wpisie na blogu danej firmy, na przeglądanej stronie widoczne będą dla niej odpowiednie treści (inne niż np. dla kobiety, która w tym samym momencie ogląda stronę, ale dopiero planuje zajść w ciążę).

 

Marketing automation - korzyści

 

Co firmy mogą zyskać, wprowadzając u siebie marketing automation?
Precyzowanie treści i ofert na potrzeby klientów, którzy akurat mogą być w danym momencie zainteresowani zakupem, pozwala wypracować wiele korzyści. Większość działań handlowych, prowadzonych przez specjalistów ds. marketingowych poświęca się osobom chcącym rzeczywiście dokonać transakcji.
W szerszej perspektywie wzrasta efektywność przedsiębiorstwa. Nie traci się czasu i zasobów, na przekonywanie konsumentów, którym dany produkt jest niepotrzebny (dla pozyskiwania nowych klientów można zorganizować bardziej konkretne, oddzielne kampanie).

 

Wysyłanie maili i publikowanie treści dopasowanych do potrzeb konsumentów sprawia, że wzrasta zaufanie do marki. Działania firmy nie są nachalne, odpowiadają na realne potrzeby klientów. Automatyczny marketing zmniejsza ryzyko frustracji użytkowników i osób odwiedzających strony - nie czują się „zaspamowani” niepotrzebnymi informacjami i reklamami.

 

Marketing automation to również bardo dobra forma monitorowania zachowań klientów. Ma się możliwość wglądu w dane demograficzne i behawioralne użytkowników, co pozwala stwierdzić, skąd pochodzą klienci, jakie branże reprezentują, jakich zakupów dokonują najczęściej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.