Marketing automation - co to jest?
Być może niewielu słyszało o pojęciu martketing automation, jednak praktycznie każdy, kto posiada dostęp do Internetu, ma styczność z tą formą poznawania i reagowania na potrzeby klientów.
Automatyczny marketing (bo tak tłumaczy się wspomniany termin) polega na tym, że w działaniach handlowych wykorzystuje się specjalistyczne oprogramowanie, platformy i narzędzia, które usprawniają relacje z klientami. Dwa główne założenia kierunkujące wszelkie poczynania tej metody sprowadzają się do selekcjonowania odbiorców i precyzowania treści. Chodzi o to, aby konkretne informacje i oferty trafiały do klientów, którzy rzeczywiście są nimi w danym momencie zainteresowani.
Automatyczny marketing - na czym polega?
W jaki sposób trafić z odpowiednią reklamą do osoby, która akurat będzie nią zainteresowana? Można wyróżnić wiele elementów działania, poniżej kilka najbardziej typowych.
• Scoring - przydziela użytkownikowi punkty za konkretne czynności (np. dodanie produktu do listy ulubionych, zapoznanie się z instrukcją użytkowania towaru). To pomaga określić, którzy klienci są najbardziej zainteresowani produktem i u kogo występuje największe prawdopodobieństwo zakupu.
• Podział klientów, do których wysyła się oferty - segmentacja pozwala na dopasowywanie konkretnych ofert do odwiedzających stronę użytkowników. Dzięki tej metodzie można zorientować się jaka grupa jest najbardziej zainteresowana ofertą firmy.
• Lead nurturing - metoda marketingowa, służąca do edukacji klientów i przygotowania ich do potencjalnego zakupu w przyszłości.
Jak wykorzystuje się taki marketing w praktyce? Jeśli witrynę odwiedza kobieta w ciąży, to w tym momencie proponuje się jej treści związane z okresem oczekiwania na dziecko. Natomiast po kilku miesiącach system sprawi, że świeżo upieczona mama znajdzie informacje i produkty dotyczące opieki i pielęgnacji noworodka. Otrzyma spersonalizowaną ofertę mailową, dostanie powiadomienie o ciekawym wpisie na blogu danej firmy, na przeglądanej stronie widoczne będą dla niej odpowiednie treści (inne niż np. dla kobiety, która w tym samym momencie ogląda stronę, ale dopiero planuje zajść w ciążę).
Marketing automation - korzyści
Co firmy mogą zyskać, wprowadzając u siebie marketing automation?
Precyzowanie treści i ofert na potrzeby klientów, którzy akurat mogą być w danym momencie zainteresowani zakupem, pozwala wypracować wiele korzyści. Większość działań handlowych, prowadzonych przez specjalistów ds. marketingowych poświęca się osobom chcącym rzeczywiście dokonać transakcji.
W szerszej perspektywie wzrasta efektywność przedsiębiorstwa. Nie traci się czasu i zasobów, na przekonywanie konsumentów, którym dany produkt jest niepotrzebny (dla pozyskiwania nowych klientów można zorganizować bardziej konkretne, oddzielne kampanie).
Wysyłanie maili i publikowanie treści dopasowanych do potrzeb konsumentów sprawia, że wzrasta zaufanie do marki. Działania firmy nie są nachalne, odpowiadają na realne potrzeby klientów. Automatyczny marketing zmniejsza ryzyko frustracji użytkowników i osób odwiedzających strony - nie czują się „zaspamowani” niepotrzebnymi informacjami i reklamami.
Marketing automation to również bardo dobra forma monitorowania zachowań klientów. Ma się możliwość wglądu w dane demograficzne i behawioralne użytkowników, co pozwala stwierdzić, skąd pochodzą klienci, jakie branże reprezentują, jakich zakupów dokonują najczęściej.