Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Negocjacje – z jakimi nieetycznymi zachowaniami możemy się spotkać podczas nich?

Negocjacje – z jakimi nieetycznymi zachowaniami możemy się spotkać podczas nich?

 
Negocjacje – z jakimi nieetycznymi zachowaniami możemy się spotkać podczas nich?

Negocjacje, czy to finansowe, czy z klientami firmy lub pracodawcą, bywają bardzo trudne. Każda strona chce osiągnąć korzyści i prawdziwą sztuką jest opracować rozwiązanie, które wszyscy będą skłonni zaakceptować. Nieetyczne zachowanie w procesie negocjacyjnym jest łatwą drogą na skróty. Jakie ma konsekwencje?

 

Nieetyczne zachowanie w negocjacjach – jakie czynniki je wywołują?

 

Etyka zawodowa czy też etyka w biznesie to nie tylko ładnie brzmiące hasła, ale coś, do czego warto się stosować, chcąc budować długofalowe relacje, oparte na wzajemnym szacunku i szczerości. Nawet jednorazowe kłamstwo podkopuje budowane przez lata zaufanie.

Co ma wpływ na to, że ludzie decydują się nie grać fair i stosować nieetyczne zachowania? Jednym z powodów jest wizja łatwej do zdobycia nagrody. Korupcja to często bardzo złożony proceder. W niektórych kręgach wręcz utarło się przez lata, że łapówki są naturalnym, elementem załatwiania czegoś, dlatego tak trudno walczyć z przyzwoleniem na nie.

Brak poszanowania etyki w negocjacjach może też wynikać z przekonania, że trzeba walczyć o swoje za wszelką cenę, a moralność w takich sytuacjach ma drugorzędne znaczenie. Negocjator przekonany, że jego interesy są najważniejsze, nie zawaha się składać obietnic bez pokrycia, rywalizację stawia ponad budowaniem relacji i dążeniem do porozumienia.

Skłonność do nieetycznych zachowań mają też negocjatorzy nie do końca pewni swoich racji. Kiedy brakuje realnych argumentów, uciekają się do kłamstwa, manipulują danymi, by osiągnąć swój cel. Trudności w zachowywaniu się etycznie mogą też wystąpić, kiedy brakuje jasnych zasad negocjacji, ściśle określonych procedur.

Negocjacje – jak zachowywać się w nich etycznie?


Zwykło się uważać, że negocjacje są grą, w której liczy się przede wszystkim dobra taktyka. I jest to oczywiście prawda, ale każda rozgrywka powinna przebiegać wg etycznych zasad.

Warto więc postępować tak, aby nasze zachowanie – gdyby miało zostać upublicznione – nie byłoby rysą na wizerunku. Brak uczciwości, nawet jeśli pozwoli nam jednorazowo wygrać negocjacje, w dłuższej perspektywie sprawi, że będziemy odbierani jako osoba czy firma niegodna zaufania.

Etyczne zachowanie w negocjacjach przejawia się m.in. w przestrzeganiu przyjętych procedur, niestosowaniu technik manipulacyjnych i agresji czy niewywieraniu presji na drugiej stronie. Bardzo ważna jest też uczciwość w wymianie i zdobywaniu informacji, niezatajanie niewygodnych faktów.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?