Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Odliczenie VAT od paliwa w działalności gospodarczej

Odliczenie VAT od paliwa w działalności gospodarczej

 
Odliczenie VAT od paliwa w działalności gospodarczej

W zależności od tego, w jaki sposób użytkowany jest samochód w firmie, różne mogą być zasady rozliczania kosztów związanych z jego utrzymywaniem i eksploatacją. Jak wygląda odliczanie kosztów paliwa w zależności od tego, jaki status ma auto w firmie?

 

Rozliczenie paliwa w zależności od statusu pojazdu w firmie

 

Auto w przedsiębiorstwie można użytkować na jeden z trzech sposobów:
    • jako auto w pełni wykorzystywane jedynie na użytek działalności gospodarczej, będące środkiem trwałym,
    • jako auto wykorzystywane zarówno służbowo, jak i prywatnie, będące środkiem trwałym w firmie,
    • jako samochód prywatny, który bywa wykorzystywany w działalności i nie stanowi środka trwałego.


Paliwo na firmę to jeden z wydatków eksploatacyjnych pojazdu firmowego. W zależności od tego, jaki jest status pojazdu, podatnik może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu całość bądź część wydatków eksploatacyjnych. Koszty paliwa w działalności gospodarczej mogą stanowić sporą część wydatków firmy, dlatego bardzo ważne jest, by dobrze zaplanować to, jaki status w działalności będzie mieć auto, gdyż od tego zależy, jak będą rozliczane koszty eksploatacji samochodu osobowego w firmie.


1. Odliczenie paliwa w samochodzie prywatnym.
Jeśli w działalności gospodarczej podatnik wykorzystuje swoje prywatne auto, które nie jest ujęte w środkach trwałych, to wydatki na eksploatację samochodu (w tym paliwo samochodowe) mogą być zaliczone w koszty jedynie do wysokości 20%.


2. Zakup paliwa do samochodu osobowego wykorzystywanego służbowo i prywatnie.
W takiej sytuacji paliwo do samochodów osobowych może stanowić koszt w wysokości do 75% faktury.

3. Koszt paliwa w przypadku auta wykorzystywanego tylko na potrzeby działalności.
W takiej sytuacji, podatnik ma prawo zaliczyć w koszty uzyskania przychodu wszystkie wydatki związane z eksploatacją auta. Musi jednocześnie prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu oraz – jeśli z auta będą korzystać inni pracownicy – wprowadzić regulamin zasad użytkowania pojazdu.

 

Odliczanie VAT od paliwa


Możliwość odliczenia VAT od paliwa przysługuje każdemu czynnemu podatnikowi VAT. W porównaniu jednak do limitów kosztów uzyskania przychodu nieco inaczej wygląda odliczanie podatku VAT od zakupionego paliwa. Podatnicy mają tu dwie możliwości:
    • odliczenie podatku VAT w 100%,
    • odliczenie podatku VAT w 50%.


Odliczanie VAT od paliwa do samochodu osobowego w 100% będzie przysługiwać tylko wtedy, kiedy podatnik wykorzystuje auto jedynie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej i prowadzi wymagane prawem stosowne ewidencje. Podatnik musi też złożyć deklarację posiadania auta służbowego VAT -26.


Odliczenia podatku VAT od paliwa w 50% przysługuje właścicielom prywatnych samochodów oraz osobom, które wykorzystują samochód służbowy do celów prywatnych, przy czym bierze się tu pod uwagę całość wartości paliwa na fakturze, a nie kwotę (czy procent), zaliczoną jako koszt.  To, ile wynosi VAT na paliwo widać na każdym rachunku czy fakturze. Obecnie w Polsce stawka VAT na paliwo wynosi 23% (stawka podstawowa).


Jak odliczyć koszty paliwa


Odliczanie paliwa ustala się w następujący sposób:
    1. Jeśli podatnikowi przysługuje odliczanie benzyny w firmie w 100% (np. koszty paliwa w firmie transportowej), to kwotę netto faktury zalicza się do kosztów prowadzenia działalności, a 100% podatku VAT jest odliczane w deklaracji VAT.


    2. Jeśli podatnikowi przysługuje odliczanie kosztów paliwa w działalności gospodarczej w 75%, to 50% kwoty całego podatku VAT z faktury odlicza się w deklaracji VAT, pozostałe 50% dodaje do kwoty netto faktury i od tak obliczonej kwoty zalicza w koszty podatkowe 75%. Na przykład: koszt paliwa wyniósł 500 zł netto, podatek VAT 115 zł. Podatnik ma prawo odliczyć 50% VAT (57,5 zł), a pozostałe 57,5 zł z VAT dodaje do kwoty netto (500 zł) i z tak obliczonej kwoty, zalicza w koszty 75% (575,5 x 75% = 431,60 zł). Część niestanowiąca kosztu podatkowego to 125,90 zł.


    3. Jeśli przysługuje odliczanie kosztów paliwa w działalności gospodarczej w 20% (wykorzystywania auta prywatnego), to 50% kwoty całego podatku VAT z faktury odlicza się w deklaracji VAT, pozostałe 50% dodaje do kwoty netto faktury i od tak obliczonej kwoty zalicza w koszty podatkowe 20%. Na przykład: koszt paliwa wyniósł 500 zł netto, podatek VAT 115 zł. Podatnik ma prawo odliczyć 50% VAT (57,5 zł), a pozostałe 57,5 zł z VAT dodaje do kwoty netto (500 zł) i z tak obliczonej kwoty, zalicza w koszty 75% (575,5 x 20% = 115,10 zł). Część niestanowiąca kosztu podatkowego to 442,4 zł.

 

Zwrot VAT za paliwo


Jeśli podatnik kupił paliwo za granicą, może ubiegać się o zwrot VAT z 28 krajów należących do Unii Europejskiej oraz akcyzę z 7 krajów. Przepisy dotyczące zwrotu VAT są uregulowane dyrektywą rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r. określającą szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej.


Aby uzyskać zwrot VAT, należy złożyć wniosek elektroniczny do danego kraju członkowskiego i przedłożyć go również we własnym kraju. Minimalna kwota podatku, o którego zwrot można się starać to 400 euro kwartalnie (a dla wniosków składanych raz w roku 50 euro).

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    7 godz.
    Miejsce pracy: Reguły i budowy na terenie Polski. Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w...
  • Inżynier / Kierownik Robót - branża elektryczna

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Asystent / Asystentka ds. Wsparcia Dyrektora Technicznego

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna   dziś wygasa
    asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: Wsparcie Dyrektora Technicznego w codziennej pracy (organizacja podróży służbowych, zarządzanie kalendarzem, przygotowywanie prezentacji i innych dokumentów); Monitorowanie rynku i wyszukiwanie ogłoszeń o postępowaniach przetargowych; Bieżące i efektywne monitorowanie...
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.