Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Porządek na komputerze w pracy – jak i od czego zacząć?

Porządek na komputerze w pracy – jak i od czego zacząć?

 
Porządek na komputerze w pracy – jak i od czego zacząć?

Po czym poznać, że pora na zaprowadzenie porządku na komputerze? Wystarczy, że odpowiesz na kilka pytań:

  • Czy ikony rozsiane na całym Twoim pulpicie zajmują tyle miejsca, że ledwo zauważasz, co masz na tapecie?
  • Żeby coś znaleźć, najczęściej wpisujesz nazwę pliku (w kilku możliwych wariantach, bo nie masz pewności, jak co się nazywa) w wyszukiwarkę na całym dysku?
  • Na poczcie masz 3588 starych, nieodczytanych wiadomości?
  • A może często dostajesz powiadomienie, że skrzynka mailowa jest prawie pełna?
  • Zakładki w przeglądarce internetowej wydają się bezużyteczne, bo masz ich tyle, że i tak nie wiesz, co na nich jest?

 

Jeśli chociaż na jedno z tych pytań Twoja odpowiedź brzmi "tak", to zdecydowanie oznacza, że pora rozprawić się z bałaganem! Sprawdź, jak uporządkować pliki i foldery na komputerze, jak poradzić sobie z chaosem w skrzynce e-mail i w zakładkach internetowych.

 

Jak uporządkować komputer w pracy?


Wiosenne porządki w pracy nie mogą się obejść bez pozbycia się chaosu na komputerze. Warto to zrobić zarówno na firmowym, jak i prywatnym sprzęcie.

 

pliki, foldery


Tajemnicze ikony, skróty plików, które do niczego nie prowadzą, foldery o enigmatycznych nazwach, np. "do druku" czy "nowe" i porozrzucane w różnych miejscach dokumenty. Zapewne zapisując coś na pulpicie, chciałeś mieć do tego szybki dostęp. Plik był pilny, otwierany nawet kilka razy dziennie. Za miesiąc dany dokument może jednak być dla Ciebie już mniej przydatny. Dlaczego więc wciąż zajmuje swoje poprzednie miejsce? Aby nie zgubić się w gąszczu dokumentów, wprowadź swoją własną metodę katalogowania. Możesz sobie ją wcześniej rozrysować na kartce. Od ogółu, do szczegółu.

Kolejna sprawa to nazywanie samych plików. Zadbaj tu o spójność. Jeśli przygotowywany przez Ciebie dokument miał kilka wersji, ponumeruj je! Dzięki temu z łatwością odnajdziesz tę, która jest potrzebna. Jeśli masz np. kilka wersji projektu i nazwałeś je: Projekt-1, Projekt-dzisiaj, Projekt-nowa-wersja, kolejnego dnia trudno Ci będzie ocenić, który dokument był ostatni.

Nazywając pliki, zastanów się, pod jakimi hasłami będziesz ich później szukał. Nie ma tu miejsca na przypadek i pośpiech, z kolei dokładność bardzo się opłaca. Kolejna kwestia to archiwizowanie dokumentów, których już nie potrzebujesz, a które nie mogą zostać usunięte. Możesz je gromadzić na osobnym dysku bądź tworzyć foldery archiwum. Nie ma sensu przechowywać wszystkiego, dlatego usuń niepotrzebne pliki.

Pamiętaj też, aby regularnie robić backup dokumentów. Żaden sprzęt nie jest w stu procentach niezawodny. Mając kopię zapasową, unikniesz niepotrzebnego stresu przy próbie odzyskiwania danych. Możesz wybrać dysk zewnętrzny, chmurę, a nawet pendrive – ważne, aby backup wszedł Ci w krew.

  • poczta mailowa


Uporządkowanie poczty to również nie lada wyzwanie. Nowe wiadomości przychodzą codziennie, więc walka z chaosem nie jest jednorazową akcją! Liczy się systematyczność i wyrobienie w sobie nawyku porządkowania wiadomości. Jak się za to zabrać? Przede wszystkim:

  1. uporządkuj skrzynkę odbiorczą – możesz stworzyć dodatkowe foldery albo tagować wiadomości (np. prywatne, praca, oferty itd.). Dzięki temu łatwiej Ci będzie odnaleźć potrzebny e-mail. Przykład? Na Twojej skrzynce znajduje się powiadomienie, że pora za zapłatę za jakąś usługę. Wiadomość jest odczytana, ale czy na pewno już uregulowałeś należność? Zamiast logować się na konto bankowe, wystarczy, że opłacone rachunki będziesz wrzucać do jednego folderu,
  2. systematycznie czytaj maile, usuwaj bądź przenoś do odpowiednich folderów. Nie ma nic gorszego niż konieczność przebrnięcia przez dziesiątki nieodebranych maili, nagromadzonych po tygodniu czy miesiącu,
  3. wypisz się z newslettera, jeśli nigdy nie otwierasz tych wiadomości i nie jesteś już zainteresowany ofertą firmy,
  4. wyłącz powiadomienia z mediów społecznościowych i aplikacji – dzięki temu ograniczysz niepotrzebny napływ wiadomości,
  5. opróżnij folder spam.

 

  • zakładki w przeglądarce internetowej


Nie każdy korzysta z zakładek, ale jest to bardzo przydatne narzędzie, dostępne w każdej przeglądarce internetowej. Przeglądarka zapamiętuje Twoje ulubione strony. Np. w Google Chrome wystarczy kliknąć gwiazdkę na końcu paska z adresem witryny. To wyjątkowo proste, dlatego chętnie zapisujemy wiele ciekawych stron, a potem, kiedy chcemy do nich wrócić, często mamy problem z przypomnieniem sobie, jak się nazywały i ich odnalezieniem. Właśnie dlatego warto uporządkować zakładki. Możesz podzielić je na foldery tematycznie, dzięki temu łatwiej będzie Ci dotrzeć do interesującej strony. Usuń też to, z czego już nie korzystasz. Zakładki do stron przydatnych w pracy, z której zwolniłeś się rok temu, naprawdę nie są Ci już potrzebne.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    woj. śląskie, małopolskie, dolnośląskie, wielkopolskie ZADANIA: Wykonywanie prac ciesielskich, zbrojarskich, betoniarskich oraz ogólnobudowlanych przy obiektach mostowych; Montaż i demontaż rusztowań, szalunków systemowych i tradycyjnych; Montaż zbrojenia oraz przygotowywanie stali...
  • Zastępca Dyrektora Technikum

    TEB Edukacja   Starogard Gdański    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola i archiwizacja dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów...
  • Pracownik linii prefabrykacji bez znajomości języka

    PREMIX Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 000 - 19 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zakres obowiązków: Praca na stanowiskach linii prefabrykacji elementów betonowych. Praca stała, całoroczna, w hali, dla pracowników doświadczonych i do przyuczenia. Wysoka technologia produkcji prefabrykatów betonowych.
  • Operator Wytwórni Betonu

    PORR S.A.   Łódź, Śródmieście    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zadania: Produkcja mieszanek betonowych. Prace konserwacyjne (przeglądy, bieżące naprawy itp.). Utrzymanie ciągłości produkcji i terminowa realizacja zamówień. Realizacja zadań zleconych przez Kierownictwo Wytwórni. Przestrzeganie ustalonych norm, regulaminów, instrukcji dotyczących...
  • Operator Sprzętu (koparko-ładowarka)

    PORR S.A.   Łódź, Śródmieście    praca stacjonarna
    umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zadania: Praca na maszynie budowlanej. Roboty konstrukcyjne. Regularne czyszczenie i konserwacja sprzętu koparko-ładowarki. Przestrzeganie zasad BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska wymaganych na stanowisku pracy.
  • Operator sprzętu (Ładowarka kl. 1)

    PORR S.A.   Łódź, Śródmieście    praca stacjonarna
    umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zadania: Załadunek kruszywa do zasobników betoniarni. Transport materiałów sypkich (piasek, żwir, cement) na terenie wytwórni. Utrzymanie czystości i porządku w obrębie węzła betoniarskiego. Współpraca z operatorem węzła betoniarskiego w zakresie dostarczania surowców. Przestrzeganie...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?