Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Porządek na komputerze w pracy – jak i od czego zacząć?

Porządek na komputerze w pracy – jak i od czego zacząć?

 
Porządek na komputerze w pracy – jak i od czego zacząć?

Po czym poznać, że pora na zaprowadzenie porządku na komputerze? Wystarczy, że odpowiesz na kilka pytań:

  • Czy ikony rozsiane na całym Twoim pulpicie zajmują tyle miejsca, że ledwo zauważasz, co masz na tapecie?
  • Żeby coś znaleźć, najczęściej wpisujesz nazwę pliku (w kilku możliwych wariantach, bo nie masz pewności, jak co się nazywa) w wyszukiwarkę na całym dysku?
  • Na poczcie masz 3588 starych, nieodczytanych wiadomości?
  • A może często dostajesz powiadomienie, że skrzynka mailowa jest prawie pełna?
  • Zakładki w przeglądarce internetowej wydają się bezużyteczne, bo masz ich tyle, że i tak nie wiesz, co na nich jest?

 

Jeśli chociaż na jedno z tych pytań Twoja odpowiedź brzmi "tak", to zdecydowanie oznacza, że pora rozprawić się z bałaganem! Sprawdź, jak uporządkować pliki i foldery na komputerze, jak poradzić sobie z chaosem w skrzynce e-mail i w zakładkach internetowych.

 

Jak uporządkować komputer w pracy?


Wiosenne porządki w pracy nie mogą się obejść bez pozbycia się chaosu na komputerze. Warto to zrobić zarówno na firmowym, jak i prywatnym sprzęcie.

 

pliki, foldery


Tajemnicze ikony, skróty plików, które do niczego nie prowadzą, foldery o enigmatycznych nazwach, np. "do druku" czy "nowe" i porozrzucane w różnych miejscach dokumenty. Zapewne zapisując coś na pulpicie, chciałeś mieć do tego szybki dostęp. Plik był pilny, otwierany nawet kilka razy dziennie. Za miesiąc dany dokument może jednak być dla Ciebie już mniej przydatny. Dlaczego więc wciąż zajmuje swoje poprzednie miejsce? Aby nie zgubić się w gąszczu dokumentów, wprowadź swoją własną metodę katalogowania. Możesz sobie ją wcześniej rozrysować na kartce. Od ogółu, do szczegółu.

Kolejna sprawa to nazywanie samych plików. Zadbaj tu o spójność. Jeśli przygotowywany przez Ciebie dokument miał kilka wersji, ponumeruj je! Dzięki temu z łatwością odnajdziesz tę, która jest potrzebna. Jeśli masz np. kilka wersji projektu i nazwałeś je: Projekt-1, Projekt-dzisiaj, Projekt-nowa-wersja, kolejnego dnia trudno Ci będzie ocenić, który dokument był ostatni.

Nazywając pliki, zastanów się, pod jakimi hasłami będziesz ich później szukał. Nie ma tu miejsca na przypadek i pośpiech, z kolei dokładność bardzo się opłaca. Kolejna kwestia to archiwizowanie dokumentów, których już nie potrzebujesz, a które nie mogą zostać usunięte. Możesz je gromadzić na osobnym dysku bądź tworzyć foldery archiwum. Nie ma sensu przechowywać wszystkiego, dlatego usuń niepotrzebne pliki.

Pamiętaj też, aby regularnie robić backup dokumentów. Żaden sprzęt nie jest w stu procentach niezawodny. Mając kopię zapasową, unikniesz niepotrzebnego stresu przy próbie odzyskiwania danych. Możesz wybrać dysk zewnętrzny, chmurę, a nawet pendrive – ważne, aby backup wszedł Ci w krew.

  • poczta mailowa


Uporządkowanie poczty to również nie lada wyzwanie. Nowe wiadomości przychodzą codziennie, więc walka z chaosem nie jest jednorazową akcją! Liczy się systematyczność i wyrobienie w sobie nawyku porządkowania wiadomości. Jak się za to zabrać? Przede wszystkim:

  1. uporządkuj skrzynkę odbiorczą – możesz stworzyć dodatkowe foldery albo tagować wiadomości (np. prywatne, praca, oferty itd.). Dzięki temu łatwiej Ci będzie odnaleźć potrzebny e-mail. Przykład? Na Twojej skrzynce znajduje się powiadomienie, że pora za zapłatę za jakąś usługę. Wiadomość jest odczytana, ale czy na pewno już uregulowałeś należność? Zamiast logować się na konto bankowe, wystarczy, że opłacone rachunki będziesz wrzucać do jednego folderu,
  2. systematycznie czytaj maile, usuwaj bądź przenoś do odpowiednich folderów. Nie ma nic gorszego niż konieczność przebrnięcia przez dziesiątki nieodebranych maili, nagromadzonych po tygodniu czy miesiącu,
  3. wypisz się z newslettera, jeśli nigdy nie otwierasz tych wiadomości i nie jesteś już zainteresowany ofertą firmy,
  4. wyłącz powiadomienia z mediów społecznościowych i aplikacji – dzięki temu ograniczysz niepotrzebny napływ wiadomości,
  5. opróżnij folder spam.

 

  • zakładki w przeglądarce internetowej


Nie każdy korzysta z zakładek, ale jest to bardzo przydatne narzędzie, dostępne w każdej przeglądarce internetowej. Przeglądarka zapamiętuje Twoje ulubione strony. Np. w Google Chrome wystarczy kliknąć gwiazdkę na końcu paska z adresem witryny. To wyjątkowo proste, dlatego chętnie zapisujemy wiele ciekawych stron, a potem, kiedy chcemy do nich wrócić, często mamy problem z przypomnieniem sobie, jak się nazywały i ich odnalezieniem. Właśnie dlatego warto uporządkować zakładki. Możesz podzielić je na foldery tematycznie, dzięki temu łatwiej będzie Ci dotrzeć do interesującej strony. Usuń też to, z czego już nie korzystasz. Zakładki do stron przydatnych w pracy, z której zwolniłeś się rok temu, naprawdę nie są Ci już potrzebne.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.