Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Prokrastynacja – czym jest, po czym poznać chorobę cywilizacyjną, przyczyny

Prokrastynacja – czym jest, po czym poznać chorobę cywilizacyjną, przyczyny

 
Prokrastynacja – czym jest, po czym poznać chorobę cywilizacyjną, przyczyny

Prokrastynacja często nazywana jest chorobą cywilizacyjną. Niektórzy cały czas traktują ją jak wymówkę leniwych osób. Psycholodzy coraz częściej uznają jednak, że jest to zaburzenie psychiczne, które powinno być leczone. Co kryje się pod pojęciem prokrastynacji? Jak z nią walczyć?

 

Prokrastynacja – co to?

 

Łatwo wyjaśnić, co to prokrastynacja, znacznie trudniej ją pokonać. Słowo to odnosi się do ciągłego odkładania spraw na później. Prokrastynacja najczęściej dotyczy zadań, które nie sprawiają nam przyjemności, ale musimy je wykonać. Często takie zachowanie można zauważyć w pracy. Nałogowe przekładanie wypełnienia zleconych nam obowiązków może być związane z poczuciem lęku przed porażką, małą wiarą w swoje siły i możliwości.

 

Jak rozpoznać u siebie taką przypadłość? Odkładanie spraw do załatwienia nie musi być spowodowane zwykłym „nie chce mi się”. Najczęściej dana osoba decyduje się na zrobienie czegoś, jednak z pewnych przyczyn (ale nie jest to lenistwo) odkłada wykonanie zadania na tak zwane jutro. Następnego dnia sytuacja się powtarza i trwa to w nieskończoność. Oczywiście pracownik cały czas znajduje usprawiedliwienie dla swojego postępowania, ale w końcu pod wpływem presji zostaje zmuszony do wykonania polecenia. Często prokrastynacja może skutkować upomnieniem, naganą lub nawet dyscyplinarnym zwolnieniem, ponieważ pracownik nie wywiązał się ze swoich obowiązków.

 

Prokrastynacja – przyczyny

 

Wśród przyczyn prokrastynacji psychologowie wymieniają między innymi:

 

• perfekcjonizm – dana osoba wciąż uważa, że nie znalazła idealnej metody wykonania zadania, a w rezultacie nie robi nic,
• lęk przed porażką – wizja popełniania błędu jest zbyt paraliżująca, by zacząć działać.

 

Hamulcem przed podjęciem działania może być zbyt mała wiara w siebie. Przykładowo, pracownik jest przekonany, że ma niewystarczające kompetencje, umiejętności czy wiedzę, aby sprostać stawianym wymaganiom. W związku z tym podwładny nie będzie widział sensu w podejmowaniu jakichkolwiek działań, ponieważ według niego nie zakończą się sukcesem. Takie zachowanie dotyczy zwłaszcza osób, które cechuje perfekcjonizm.

 

Innymi powodami prokrastynacji mogą być brak natychmiastowych rezultatów lub mało atrakcyjne zadanie. Wówczas cała uwaga skupia się na bardziej lubianych obowiązkach. Osoby, które odkładają coś na później, mogą mieć też problemy z koncentracją i łatwo się rozpraszać.

 

Co charakterystyczne, osoby dotknięte prokrastynacją doświadczają szczególnie dużych problemów ze skupieniem się na długofalowych, dużych projektach. Z jednej strony wydaje im się, że mają na nie bardzo dużo czasu, z drugiej skala zadania ich przytłacza – trudno jest im zacząć. Bariera psychiczna przed podjęciem aktywności potęguje stres, frustrację, złość na siebie – co dodatkowo podkopuje samoocenę i wzmaga lęk przed porażką.

 

Prokrastynacja – jak z nią walczyć?

 

  • działanie etapowe

 

Jeśli prokrastynacja uniemożliwia nam wykonanie dużego, rozbudowanego zadania, podzielmy je na mniejsze części. Do każdej z nich określmy konkretny deadline. Dużo łatwiej będzie zwalczyć w sobie pokusę odkładania na później i tłumaczenia, że „mamy jeszcze czas”, gdy stanie przed nami jedynie małe zadanie, niewymagające aż tak dużego wysiłku.

 

Dzięki temu nie poczujemy się przytłoczeni nadmiarem obowiązków oraz w szybszym tempie pokonamy kolejne przeszkody. Pamiętajmy, by przestrzegać ustalonych przez siebie terminów zakończenia kolejnych etapów realizowanego projektu. Taka strategia pozwoli nam budować poczucie panowania nad sytuacją oraz wiarę w możliwość zakończenia całości projektu w terminie.

 

  • wyobrażanie sobie sukcesu

 

Ta metoda jest skuteczna zwłaszcza w przypadku, gdy problem z odkładaniem obowiązków na później ma charakter długotrwały. Jeśli nie wiemy, jak ruszyć naprzód, użyjmy wyobraźni. Zwizualizujmy sobie moment, w którym kończymy pracę nad zadaniem. Postawmy siebie w sytuacji, gdy stres związany z odwlekaniem obowiązków mamy już za sobą. Poczujmy związaną z tym ulgę. Wizja sukcesu i pozbycia się obciążenia mogą być motorem zmian oraz pierwszym krokiem do zwalczenia prokrastynacji.

 

  • znajdźmy to, co możemy polubić


Odwlekamy podjęcie zaplanowanego działania, bo podświadomie czujemy, że nie jest ono zbyt ciekawe? Zmobilizowanie się do wykonania nużącej pracy może nie być proste, ale nawet na takie wyzwanie są sposoby. Wynika to z faktu, że niemal w każdej, nawet najmniej interesującej czynności są elementy, które dają się lubić i mogą przynieść satysfakcję.

 

Wydaje się to niemożliwe? Warto dać szansę tej strategii. Przykładowo – nie lubimy pisać raportów, a to należy do naszych obowiązków? Ale przecież w raportach znajdą się również zestawienia liczbowe, w których być może jest coś interesującego – wnioski, analizy, obserwacje. Skupiając się na nich, łatwiej będzie przejść przez tę mniej ciekawą część zadania. Postarajmy się dostrzec, że każde rozbudowane zlecenie składa się z wielu czynności.

 

  • a co by było, gdyby…?

 

Niekiedy skutecznym motywatorem do podjęcia zaniechanych zadań może być uświadomienie sobie konsekwencji jego niewykonania. Jeśli nie możemy zmobilizować się do działania za pomocą pozytywnych bodźców, zwizualizujmy sobie, co się stanie, jeśli przekroczymy wyznaczony deadline.

 

Czy naprawdę potrzebujemy trudnych rozmów z przełożonymi i niezbyt miłej atmosfery w zespole? W jaki sposób niedopełnienie obowiązków może wpłynąć na nasz firmowy wizerunek? Nie chodzi tu o straszenie czy deprymowanie, ale o realną ocenę możliwych konsekwencji zaniechania powierzonych Ci zadań. Określenie możliwych strat spowodowanych niedopełnieniem swoich obowiązków może być czynnikiem, który spowoduje, że z powodzeniem wykonamy swój plan.

 

  • nagroda czeka!


„Popraw oceny, to pojedziesz na wycieczkę”. Zapewne wielu z nas było w ten sposób motywowanych do wysiłku w dzieciństwie. Metoda nagradzania za dobre nawyki może się okazać przydatna w walce z prokastynacją. Tym razem premią za rzetelne i terminowe wykonanie zadania może być coś, na czym nam zależy, ale co uważaliśmy za luksus – karnet na siłownię, nowa książka, jeszcze jedna para butów, wypad na weekend w interesujące miejsce. Ważne, żeby pamiętać o tym, by nagroda była współmierna do podjętych działań – nie może to być nagradzanie się za napisanie każdej strony raportu czy wysłaniu pojedynczego maila. Świadomość czekającej po zakończeniu zadania przyjemności będzie zachęcać do wydajniejszej i bardziej efektywnej pracy.

 

  • pierwszy krok nie jest taki trudny

 

Od kilkunastu minut robimy wszystko, żeby nie usiąść do biurka? Prześladuje nas biała kartka edytora tekstu? Im dłużej zwlekamy, tym trudniej będzie rozpocząć wykonywanie zadania. Dlatego tak ważne jest, by przerwać obecny stan prokrastynacji i zacząć działać – nie za chwilę, nie za godzinę, ale właśnie teraz. Zakończmy ciąg zastępczych czynności.

 

Nie potrzebujemy kolejnej herbaty czy ostatniego spojrzenia na skrzynkę mailową. Zacznijmy działać teraz, a nawet się nie zorientujemy, jak szybko skończymy zaplanowane działania. Nie skupiajmy się na tym, ile czasu zmarnowaliśmy, nie dajmy się rozproszyć wyrzutom sumienia. Liczy się to, co jest teraz. I właśnie teraz pokonamy prokrastynację i osiągniemy cel.

 

5 sposobów, jak sobie radzić z prokrastynacją na home office

 

Odwlekanie w czasie nielubianych spraw jest szczególnie kuszące w pracy zdalnej – gdy w większym stopniu to od nas zależy, jak wygląda rozkład zajęć, szef nie patrzy nam na ręce, podlegamy mniejszej kontroli i presji otoczenia. Jak zwalczyć prokrastynację na home office? Oto kilka sposobów – wypróbujmy je już teraz (a nie jutro).

 

  • ustalmy priorytety zadań

 

Przyczyną odwlekania może być poczucie, że mamy zbyt dużo na głowie. Ponieważ męczących zadań do wykonania jest tak wiele, czujemy się jak w potrzasku – i uciekamy. Robimy wszystko, by tylko trzymać się z dala od nawału obowiązków.

 

Jak wyżej wspomniano, sprawy do załatwienia nie będą wydawać się tak przytłaczające, jeśli podzielimy je na mniejsze części. Na początek ustalmy priorytety – najważniejsze i najpilniejsze zadania (mogą to być dwie grupy). Potem zastanówmy się nad czynnościami, które rzeczywiście możemy przesunąć na później. Do każdego dodajmy deadline – zadbajmy jednak o to, by nasz grafik nie był zbyt przeładowany!

 

  • nie oczekujmy od siebie perfekcji od razu!

 

Jak zauważyliśmy, wśród przyczyn prokrastynacji wymienia się perfekcjonizm. Chcemy, by coś zostało wykonane doskonale, nieustannie obmyślamy, jak to zrobić i w nieskończoność zbieramy siły. Finalnie – boimy się zacząć. Co możemy zrobić? Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę, że biegłości w jakiejkolwiek rzeczy nie osiąga się od razu. Mamy prawo popełniać błędy – uczmy się na nich, wyciągajmy wnioski. Każda próba jest ważna – nie oczekujmy od siebie perfekcji od razu! Przykładowo, jeśli mamy do napisania długi, przekrojowy raport miesięczny, zacznijmy go zarysowywać w edytorze tekstu lub notatniku. Możemy założyć, że wykonujemy próby, które i tak potem zmienimy. Ważne, by codziennie posuwać się o mały krok do przodu.

 

  • wyłączmy powiadomienia z social mediów

 

Kiedy wykonujemy pracę w domu, możemy mieć spore kłopoty z koncentracją. Prawdopodobnie otacza nas bowiem sporo przeszkadzaczy, do których nie masz dostępu w biurze. Szef nie kontroluje też, jak często zaglądamy do telefonu, sprawdzamy wiadomości w skrzynce pocztowej czy w mediach społecznościowych. Przecież odczytanie jej zajmie sekundę, obejrzenie śmiesznego filmiku mniej niż 2 minuty…

 

Przeszkadzacze ułatwiają prokrastynację – dekoncentrują, sprawiają, że myślami jesteśmy daleko od swojego zadania. Dlatego wyłączmy powiadomienia z social mediów – niech nas nie kuszą.

 

  • używajmy aplikacji do zwiększenia produktywności

 

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele aplikacji poprawiających produktywność. Na początek sprawdźmy te pomagające zorganizować pracę i zarządzać czasem – przykłady to Kalendarz Google, Trello, Nozbe, Asana, Any.do, Microsoft To Do czy Evernote.

Korzystajmy także w wirtualnych dysków (np. Dysk Google, iCloud, Dropbox, One Drive, Box, IBARD, Sync). Dzięki tym narzędziom będziemy mieć wszystkie pliki pod ręką, gdziekolwiek się znajdziemy – zniknie wymówka, by odkładać jakieś zadanie.

 

Zapoznajmy się też z aplikacjami ułatwiającymi koncentrację – blokują one dostęp do wybranych witryn internetowych w określonym czasie. Przykłady to Stayfocused, LeechBlock, Freedom, Serene czy Cold Turkey Blocker.

 

Nie dajmy się pokonać prokrastynacji. W mobilizacji sił pomoże nam też odrobina teorii.


Wiedza na temat optymalnego zarządzania czasem może pomóc nam lepiej zorganizować swoje życie zawodowe i oddzielić je od prywatnego. Postawmy na dobry poradnik – wybór na rynku jest ogromny. Warto wspomnieć o takich pozycjach jak:

 

  • Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności (David Allen),
  • 4-godzinny tydzień pracy (Timothy Ferris),
  • 15 tajemnic zarządzania czasem (Kevin Kruse),
  • Zjedz tę żabę (Brian Tracy),
  • 7 nawyków skutecznego działania (Covey Stephen),
  • Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem (Laura Vanderkam).

 

Sprawdź także, co oznacza asertywność w pracy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka HR

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Bieżące wsparcie menedżerów w realizacji polityki personalnej. Doradztwo w zakresie prawa pracy, narzędzi HR i efektywnych metod komunikacji. Koordynowanie projektów HR, w tym zarządzanie zastępowalnością, a także opracowywanie planów retencji i sukcesji....
  • Szef Placówki Bankowej

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Jeśli potrafisz: zarządzać Zespołem i realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki Bankowej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Placówki i Rynku nie są Ci obce; dobierać metody i narzędzia podnoszące efektywność sprzedażową, Zaaplikuj!
  • Pracownik elewacyjny

    PHUB MARIUSZ WIŚNIEWSKI   Warszawa   
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Poszukujemy pracowników z całej Polski do wykonywania prac elewacyjnych (ocieplenia) w budynkach jednorodzinnych na terenie Warszawy.
  • HSV Polska Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki na rekrutowanym stanowisku ustawiacza maszyn: Nadzorowanie prawidłowej pracy form i maszyn i urządzeń pomocniczych. Montaż form wraz z osprzętem oraz regulacja formy produkcyjnej i maszyny po montażu. Sygnalizowanie konserwacji i napraw. Wykonywanie czynności administracyjnych...
  • Specjalista ds. jakości i bezpieczeństwa żywności

    NTFY Jeżak Rabiej S.K.A.   Ożarów Mazowiecki    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Obowiązki i odpowiedzialności: Kontrola jakości surowców, półproduktów i wyrobów gotowych, nadzór nad jakością produktu na wszystkich etapach procesu; Przeprowadzanie szkoleń pracowników z zakresu GHP, GMP, HACCP; Przeprowadzanie audytów wewnętrznych i zewnętrznych zgodnie z...
  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.