Rekrutacja open house to ciekawa alternatywa dla tradycyjnego sposobu prowadzenia naboru na stanowisko. Pozwala na zmniejszenie kosztów selekcji pracowników i szybsze dotarcie do odpowiednich kandydatów. Jak wygląda spotkanie rekrutacyjne typu open house?
Rekrutacja open house: definicja
Pierwszym etapem procesu rekrutacyjnego open house jest ogłoszenie o pracę. Może się nieco różnić od tradycyjnej oferty – np. zawierać opis nie jednego, ale kilku stanowisk, na jakie prowadzony jest nabór. Ponadto od kandydatów nie wymaga się wysłania żadnych dokumentów rekrutacyjnych. Ogłoszenie jest zaproszeniem na spotkanie informacyjne, które ma charakter otwarty. Często od osób zainteresowanych oczekuje się mailowego lub telefonicznego potwierdzenia obecności – pozwala to ocenić rekruterowi, ile osób pojawi się na spotkaniu.
Samo spotkanie open house składa się z dwóch części. W pierwszej dokonywana jest krótka prezentacja firmy, jej działalności, wartości. Podawane są także informacje dotyczące wolnych stanowisk, zakres obowiązków, wymagania, oczekiwania.
Druga część spotkania jest mniej formalna. Każdy zainteresowany może w tym czasie osobiście porozmawiać z rekruterem, zadawać pytania, wyrazić chęć podjęcia zatrudnienia. Z założenia takie rozmowy o pracę prowadzone są w luźnej atmosferze, niemniej na podstawie swobodnych rozmów z kandydatami rekruterzy wstępnie oceniają, które osoby zaprosić do kolejnego etapu naboru.
Dalsza część procesu przebiega już w sposób tradycyjny – zainteresowane osoby, które o to poproszono, wysyłają swoje CV i ewentualnie są zapraszane na indywidualne spotkania rekrutacyjne.
Rekrutacja open house: zalety
Dzięki grupowemu spotkaniu informacyjnemu zmniejsza się liczba indywidualnych rozmów kwalifikacyjnych – osoby niezainteresowane pracą dla firmy lub niespełniające podstawowych wymagań odpadają bowiem już na wstępnym etapie selekcji. Mniej rozmów kwalifikacyjnych to oszczędność i czasu, i pieniędzy dla firmy.
Dzięki open house możliwy jest też nabór na kilka stanowisk w firmie jednocześnie, co dodatkowo przyczynia się do minimalizacji kosztów prowadzenia rekrutacji.
Open house to także wygoda. Zamiast powtarzać wielokrotnie te same informacje na temat przedsiębiorstwa, stanowisk, rekruter dokonuje jednej prezentacji i może skupić się na umiejętnościach i oczekiwaniach kandydatów.
Rekrutacja open house: zastosowanie
Metoda ta sprawdza się w szczególności, gdy firma poszukuje wielu pracowników i spodziewa się dużej liczby zgłoszeń. Wykorzystywana jest zatem raczej w dużych przedsiębiorstwach, korporacjach o rozbudowanych strukturach organizacyjnych.
Czytaj także: zalety i wady pracy w korporacji.