Praca w handlu może być dochodowym i pasjonującym zajęciem. Jeśli lubimy kontakt z ludźmi, mamy zacięcie do negocjacji, a do tego interesują nas najnowsze modowe trendy, warto poszukać zatrudnienia w branży odzieżowej.
Jak wygląda rozmowa o pracę w sklepie z ubraniami? I co powiedzieć o sobie na rozmowie kwalifikacyjnej, aby zostać zatrudnionym? Jeśli właśnie zastanawiasz się nad tymi kwestiami, nasz artykuł pomoże rozwiać Twoje wątpliwości.
Rozmowa kwalifikacyjna - pytania i odpowiedzi - sprzedawca
Rozmowa kwalifikacyjna, często potocznie nazywana „rozmową klasyfikacyjną” zazwyczaj jest stresującą sytuacją. Co zrobić, aby wyjść z niej zwycięsko? Pamiętajmy, że zawsze liczy się dobre pierwsze wrażenie. Na stanowiskach sprzedażowych jest ono szczególnie ważne. Entuzjazm, uśmiech, komunikatywność, kreatywność – w kontakcie z klientem to niemal podstawowe atrybuty sprzedawcy. I w komplecie ze znajomością języka angielskiego są najczęściej spotykanymi w ogłoszeniach wymaganiami. Jak weryfikuje się te cechy podczas rozmowy kwalifikacyjnej w sklepie odzieżowym?
Poza omówieniem standardowych kwestii, które zawarliśmy w CV, możemy spodziewać się także bardziej branżowych pytań rekrutacyjnych na stanowisko sprzedawcy. Poniżej prezentujemy kilka przykładów.
Co pan/pani sądzi o trendach modowych tej jesieni?
To pytanie weryfikuje, czy w ogóle orientujemy się w temacie odzieży, czy będziemy potrafili porozmawiać o tym z klientem. Warto więc przed rozmową prześledzić modowe nowinki.
Jaki jest pana/pani ulubiony styl ubierania?
Rekruter po pierwsze sprawdzi, czy nasz wizerunek jest spójny z wizerunkiem marki, czy dobrze czujemy się w tematyce bardziej eleganckich stylizacji, czy raczej bliższy nam jest młodzieżowy, luźny outfit.
Jakiej porady w kwestii doboru kolorystyki mógłby/mogłaby mi pan/pani udzielić?
Płynna, merytoryczna i zdecydowana odpowiedź pokaże, że naszą mocną stroną jest doradzanie klientom. Ważne, aby swoje zdanie logicznie i przekonywająco uzasadnić.
Podczas rozmowy o pracę w sklepie odzieżowym rekruterzy nie tylko zadają pytania ściśle związane ze stanowiskiem. Predyspozycje kandydata mogą być sprawdzane podczas scenek sprzedażowych, często bardzo abstrakcyjnych (np. zaproponowanie Eskimosowi zakupu śniegu). Takie rozwiązanie weryfikuje szeroki zakres kompetencji, m.in. opanowanie, wiedzę merytoryczną, kreatywność i odporność na stres. Sprawdza także, czy wiemy, jak przebiega cały proces sprzedaży (od nawiązania kontaktu, przez rozpoczęcie rozmowy i dzięki pytaniom otwartym do klienta w sklepie odzieżowym zbadania oczekiwań, aż do prezentacji oferty i sfinalizowania transakcji).
Rozmowa kwalifikacyjna w sklepie odzieżowym - przydatne zwroty
Rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej do sklepu odzieżowego sprawdzi przede wszystkim, czy będziemy potrafili zrealizować cele sprzedażowe. Dlatego na każdym etapie warto pamiętać, że jesteśmy traktowani jak potencjalni sprzedawcy. Powinniśmy być w związku z tym uśmiechnięci, otwarci, a jednocześnie nienachalni. Na pytania na rozmowie kwalifikacyjnej do sklepu odpowiadajmy rzeczowo. Kluczowe podczas rekrutacji będą umiejętność prowadzenia dialogu i zadawania trafnych pytań.
O czym pamiętać? O nawiązywaniu do oczekiwań pracodawcy zawartych w ogłoszeniu. Komunikatywność, otwartość, entuzjazm, znajomość technik sprzedażowych, nastawienie na cel, zaangażowanie, sumienność – te słowa warto wpleść w nasze wypowiedzi.
Jakie zwroty mogą być przydatne? Te które świadczą o marketingowych zdolnościach. Zwłaszcza jeśli odgrywamy scenkę sprzedażową, wykażmy się umiejętnością poprowadzenia dialogu w taki sposób, aby zmierzał do zaprezentowania oferty i sfinalizowania transakcji. Zapomnijmy (zwłaszcza na początku rozmowy w klientem) o pytaniach: „Czy w czymś mogę pomóc?”, „Czy coś pokazać?”. Zdecydowanie lepsze będą takie, które zaangażują rozmówcę i skłonią go do dalszej konwersacji: „Na jaką okazję szuka pani sukienki?” „Jakiej sukienki pani szuka?”. Powyższe przykłady pytań otwartych przydadzą się na początku sprzedaży, a w połączeniu z umiejętnym stosowaniem pytań zamkniętych pokażą, że sprawdzimy się w pracy w sklepie odzieżowym.
Co mówić na rozmowie kwalifikacyjnej do sklepu odzieżowego
Pamiętajmy, że to jak oraz co mówi na rozmowie kwalifikacyjnej kandydat, powinno być przejawem jego kompetencji. Ważne będą więc zdecydowany ton i przekonanie o swoich umiejętnościach. Skupmy się na tym, aby nasze odpowiedzi sugerowały, że jesteśmy odpowiednimi kandydatami do pracy w sklepie. Starajmy się nawiązywać do wymagań z ogłoszenia - uzasadnijmy tezę, że idealnie sprawdzimy się w roli sprzedawcy. Na pewno doświadczenie zawodowe będzie pomocne – ale w przypadku tej pracy zazwyczaj nie jest ono obligatoryjne.