Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Seksizm w pracy – definicja, jak sobie radzić

Seksizm w pracy – definicja, jak sobie radzić

 
Seksizm w pracy – definicja, jak sobie radzić

Pomijanie przy podwyżkach, uwagi nie na miejscu, publiczne poniżanie, „manspaining”, nieodpowiednie gesty, a nawet naruszanie nietykalności osobistej. Seksizm w miejscu pracy wciąż stanowi palący problem wielu przedsiębiorstw. Jak sobie z nim radzić?

Seksizm w pracy – definicja


Zgodnie z art. 18 Kodeksu pracy: „dyskryminowaniem ze względu na płeć jest (...) każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika, w szczególności stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne)”.

Choć zazwyczaj o seksizmie mówi się w kontekście łamania praw kobiet, może on dotyczyć również mężczyzn.

Z seksizmem w pracy niełatwo walczyć. Jest ku temu kilka powodów. Często zdarza się, że osobami dyskryminującymi są pracownicy na wyższych stanowiskach oraz przełożeni –  mogą wykorzystać pozycję zajmowaną w firmie i czuć się przy tym bezkarnie. Ponadto seksizm w pracy trudno jest udowodnić. Niekiedy osoba dyskryminowana, która czuje, że pomija się ją przy podwyżkach wyłącznie z uwagi na płeć. Słyszy tłumaczenia, że tak naprawdę decydujące są takie kwestie jak zaangażowanie w projekt czy inne niemierzalne czynniki. Jak zatem rozpoznać seksizm w miejscu pracy?

Zachowaniami seksistowskimi mogą być następujące formy dyskryminacji z uwagi na płeć:
    • pomijanie podczas rozdawania nagród pracowniczych (tzw. premii uznaniowych),
    • pomijanie przy awansie, (tzw. szklany sufit),  
    • nierówne wynagrodzenie z uwagi na płeć,
    • wysyłanie na szkolenia i proponowanie innych form podnoszenia kwalifikacji zawodowych z zasady przedstawicielom tylko jednej płci,
    • banalizowanie wypowiedzi przedstawicieli jednej z płci podczas spotkań pracowniczych,
    • poniżanie w obecności innych bądź w rozmowach sam na sam,
    • nieprzydzielanie przedstawicielom jednej z płci odpowiedzialnych zadań,
    • protekcjonalne traktowanie pracowników określonej płci,
    • utwierdzające w stereotypach żarty dotyczące płci,
    • wyszydzanie pracownika z uwagi na faktyczne lub stereotypowe cechy dotyczące płci,
    • nierówne traktowanie w sytuacjach biznesowych (np. witanie się tylko z mężczyznami bądź kobietami podczas spotkań, podejmowanie decyzji tylko w męskim/żeńskim gronie),
    • zachęcanie innych do dyskryminujących, krzywdzących, uwłaczających czy poniżających zachowań wobec przedstawicieli danej płci,
    • utwierdzanie pracowników w krzywdzących stereotypach dotyczących płci,
    • naruszanie nietykalności osobistej (molestowanie),
    • dyskryminowanie podczas rekrutacji (np. gdy kryterium zatrudnienia jest płeć, a nie kwalifikacje czy umiejętności).

Seksizm w miejscu pracy – jak sobie radzić?


Seksizm jest zachowaniem niezgodnym z prawem. Według art. 18. Kodeksu pracy: ”Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć (...)”.

Osoba dyskryminowana może zgłosić się do Państwowej Inspekcji Pracy i dochodzić swoich praw w sądzie pracy. Niemniej w czasie postępowania będzie musiała udowodnić, że faktycznie doszło do jej nierównego traktowania. Jak to zrobić?

Kluczowe jest, by taka osoba zaczęła zbierać dowody dyskryminowania. Ważne są fakty, a nie insynuacje. Można na przykład wskazać, że osiąga się wyniki lepsze od osób, które częściej otrzymują nagrody czy są awansowane. Pokazać, że na wszystkie atrakcyjne kursy wysyłani byli przedstawiciele jednej płci, mimo istnienia obiektywnych przesłanek, by wysłać tam pracownika płci przeciwnej. W przypadku seksizmu słownego – żartów nie na miejscu, poniżania itp. – dobrze jest zadbać o to, by rozmowy z niewłaściwie zachowującym się współpracownikiem lub przełożonym odbywały się przy świadkach.

Osoba pokrzywdzona ma możliwość domagać się odszkodowania. Jego wysokość nie może być mniejsza od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Górnej granicy rekompensaty finansowej nie ustalono.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.