Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Upoważnienie – co to jest, jak napisać, odbiór wynagrodzenia, osoba upoważniona

Upoważnienie – co to jest, jak napisać, odbiór wynagrodzenia, osoba upoważniona

 
Upoważnienie – co to jest, jak napisać, odbiór wynagrodzenia, osoba upoważniona

Jesteś poza miastem i nie możesz odebrać ważnej korespondencji z poczty? Musisz złożyć w urzędzie lub instytucji podpisane dokumenty, ale nie masz możliwości zrobić tego osobiście? Czeka Cię odbiór dowodu rejestracyjnego nowego auta, ale akurat jesteś chory – prosisz znajomego o podjechanie do wydziału komunikacji. Miałeś odebrać dziecko z wycieczki szkolnej, ale wypadło Ci coś ważnego i przyjaciel rodziny musi to zrobić za Ciebie – w takich przypadkach będzie Ci potrzebne upoważnienie. Jak udzielić upoważnienia, czy upoważnienie musi mieć formę pisemną, jaki jest możliwy zakres upoważnienia oraz czy każdy może skorzystać z upoważnienia? Sprawdź, jak wygląda wzór upoważnienia oraz jako stosować ten dokument.

 

Spis treści

Upoważnienie – co to?

 

Upoważnienie to dokument, który pozwoli innej osobie wykonać jakąś czynność czynności w naszym imieniu. Osoba upoważniona nie może przekazać tej czynności do wykonania kolejnej osobie. Co więcej, może działać tylko w zakresie wskazanym w upoważnieniu (np. nie podejmuje decyzji za osobę, która ją upoważniła do wskazanego działania).

 

  • Upoważnienie – rodzaje

 

Zakres czynności wymienionych na upoważnieniu zwykle jest dość wąski – najczęściej jest to pewnie określone działanie np. z złożenie dokumentu czy odbioru korespondencji na poczcie. Zbyt wąskie określenie czynności może jednak skutkować niemożnością działania, np. kiedy w upoważnieniu wskazano miejsce działania, a to z niezależnych przyczyn ulegnie zmianie. Z kolei szerokie upoważnienie może być niejasne i budzić wątpliwości – jeśli chcemy upoważnić kogoś do szerokiego działania w naszym imieniu, wówczas stosujemy pełnomocnictwo.

 

  • Jaka jest różnica pomiędzy upoważnieniem a pełnomocnictwem?

 

Upoważnienie to nie jest to samo co pełnomocnictwo. Upoważnienie pozwala na wykonywanie określonej czynności w imieniu osoby, która sporządziła taki dokument. Natomiast pełnomocnictwo pozwala na wyrażanie woli w czyimś imieniu (np. pełnomocnik może podejmować decyzje albo podpisywać dokumenty w umieniu osoby, która udzieliła mu pełnomocnictwo). Różnica między upoważnieniem i pełnomocnictwem jest  ważna, ponieważ w wielu przypadkach nie wystarczy tylko upoważnienie, by ktoś mógł działać w naszym imieniu.

 

Pamiętaj!

 

Pełnomocnictwo będzie konieczne w przypadku zawierania umowy w czyimś imieniu, natomiast do złożenia lub odbioru dokumentów z urzędu wystarczy upoważnienie.

 

Jak napisać upoważnienie? Elementy upoważnienia

 

Aby upoważnienie było ważne, musi zawierać kilka podstawowych elementów. W prawym, górnym rogu należy podać datę oraz miejscowość sporządzenia dokumentu. Nieco niżej niż data, po przeciwnej stornie, należy adres korespondencyjny osoby, która udziela upoważnienia. Na środku należy umieścić tytuł dokumentu, czyli po prostu słowo „upoważnienie”.

 

Kolejnym elementem są dane osoby upoważniającej, czyli imię i nazwisko (takie, jak widnieją w dowodzie osobistym), numer PESEL oraz numer dowodu osobistego. W przypadku, gdy upoważnienie jest sporządzane przez firmę, należy podać pełną nazwę przedsiębiorstwa oraz adres głównej placówki.

 

Musimy także podać  dane osoby upoważnionej. Warto, żeby osoba, która została przez nas upoważniona, nie zapomniała o swoim dowodzie osobistym, ponieważ podczas wypełniania czynności zawartych w upoważnieniu musi się wylegitymować. Oczywiście musimy też podać określenie celu, w którym dokument został sporządzony. Ostatnim elementem jest czytelny podpis osoby upoważniającej. W przypadku, gdy upoważniającą jednostką jest firma, musimy umieść na dokumencie pieczątkę.

 

 

Upoważnienie – wzór

 

Upoważnienie to pismo formalne, które powinno zawierać wszystkie wyżej wymienione elementy. Poniżej przedstawiamy wzór takiego dokumentu:

 

Miejscowość, data

Jan Kowalski
ul. Storczykowa 17
34-501 Kraków

UPOWAŻNIENIE

Ja, niżej podpisany Jan Kowalski, legitymujący się dowodem osobistym o numerze AAA 1111111, wydanym przez Prezydenta Miasta Krakowa, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Jan Kowalski Firma, numer NIP 11111111, upoważniam mojego pracownika Andrzeja Kowalczyka, legitymującego się dowodem osobistym o numerze BBB 1111111, wydanym przez Prezydenta Miasta Krakowa, do odbioru dokumentów XYZ.

 

……………………..
podpis

 

Upoważnienie do odbioru wynagrodzenia

 

Obecnie wynagrodzenie przelewane jest na konto pracownika. Zdarza się jednak, że częściowo wypłata jest przekazywana w gotówce, jeśli wcześniej złożył o to wniosek. W takim wypadku, jeżeli pracownik nie może samodzielnie odebrać pensji, to może napisać upoważnienie osobie trzeciej do odebrania wynagrodzenia.

 

Taki dokument wygląda praktycznie tak samo, jak wyżej przedstawiony wzór upoważnienia. Musimy tylko określić, że dana osoba została przez nas upoważniona do jednorazowego odbioru wynagrodzenia.

 

Kogo możemy upoważnić?

 

Nie ma żadnych kryteriów dotyczących wyboru osoby, której udzielane jest upoważnienie. Najczęściej jest to członek naszej rodziny, zaufany znajomy, przyjaciel, współpracownik lub podwładny. Musimy jednak pamiętać, że w przypadku upoważnienia do odbioru wynagrodzenia pracodawca nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli osoba upoważniona nie przekaże nam naszych pieniędzy. Dlatego warto zastanowić się przy wyborze osoby, którą chcemy upoważnić do określonych czynności.

 

Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

 

Upoważnienie – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kiedy możemy udzielić upoważnienia?

 

Upoważnienie daje uprawnienia do wykonania w czyimś imieniu pewnej czynności. Upoważnienie stosowane jest np. w sytuacji, gdy chcemy, by ktoś w naszym imieniu odebrał lub złożył dokumenty albo odebrał korespondencję z poczty.

 

  • Jakie elementy ma upoważnienie?

 

Jest kilka stałych elementów, jakie powinno zawierać upoważnienie. Są to: dane osoby upoważniającej (dane osobowe, dane firmy), dane osoby upoważnionej, data i miejsce sporządzenia dokumentu, czynność będąca przedmiotem upoważnienia, podpis osoby upoważniającej.

 

  • Czy można napisać upoważnienie odręcznie?

 

Dokumenty zwykle pisze się na komputerze, by były bardziej czytelne, niemniej dokument sporządzony odręcznie również może być stosowany. Istotne jest, by upoważnienie miało formę pisemną.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?