Czy wiesz, co oznacza wielokulturowość w pracy i biznesie? Jak storzyć tolerancyjne miejsce pracy, w którym osoby o różnym podłożu kulturowym pracują w atmosferze wsparcia i szacunku?
Spis treści
Wielokulturowość – definicja
Wielokulturowość to termin dość wieloznaczny. Odnosi się do faktu współistnienia na danym obszarze – w państwie czy organizacji – osób reprezentujących różne narody, kultury, religie. Można ją też rozumieć, jako politykę skoncentrowaną na wsparciu wszystkich grup w społeczności, w której mniejszość może zachować swoją odrębność, ale ma też szansę zintegrować się z innymi.
Otwarty rynek pracy sprzyja wielokulturowości, a deficyt pracowników w wielu branżach wymusza na pracodawcach otwartość na specjalistów z innych krajów. Zalet pracy w międzynarodowym środowisku jest wiele. Wiąże się z nią także niemało wyzwań.
Wielokulturowość w pracy – plusy i minusy
Wielokulturowość w Polsce nie jest jedynie następstwem rewolucji technologicznej i globalizacji. Już wieki temu Polacy współistnieli z przedstawicielami innych nacji, a Rzeczpospolita Obojga Narodów w rzeczywistości była domem dla Litwinów, Rusinów, ale też Tatarów, Niemców, Łotyszów czy Żydów. Swoista mieszanka grup etnicznych, religii, języków i kultur wymagała tolerancji, wzajemnej akceptacji oraz wypracowania wspólnych reguł. I to się nie zmieniło. Multikulturalizm to duże wyzwanie dla całej organizacji, a w szczególności działu HR. Wielu pracodawców wprost przyznaje, że ich firma nie jest gotowa pokonać bariery wynikające z kulturowych różnic. Te jednak nie zawsze są tak znaczące, jak mogłoby się wydawać.
W kontekście wielokulturowości warto przywołać nienową już McLuhanowską koncepcję globalnej wioski. Zgodnie z nią ludzie zamieszkujący nawet odległe od siebie miejsca, dzięki mediom elektronicznym mają podobne doświadczenia, używają tych samych produktów i przeżywają takie same doświadczenia. Zacierają się bariery przestrzenne i czasowe. Halloweenowe imprezy czy obniżki cen z okazji Black Friday jeszcze kilka lat temu były raczej marginalnym zjawiskiem w Polsce – dziś trudno znaleźć sklep, który je ignoruje.
Podobnie na rynku pracy – przedsiębiorcy coraz częściej zatrudniają osoby z zagranicy, tworzą zespoły komunikujące się głównie w języku angielskim. Ich różnorodne tradycje, rodzaje kultury, metody pracy sprzyjają innowacyjności i budują konkurencyjność firmy.
Choć w takich zróżnicowanych zespołach często trudniej wypracować skuteczne formy komunikacji, kiedy już wszystko działa sprawnie, można czerpać wiele profitów. Wśród nich wylicza się przede wszystkim wymianę doświadczeń i wiedzy. Praca w korporacji, w której można poznać odmienny od własnego punkt widzenia, metodologię czy zwyczaje ma pozytywny wpływ na rozwój osobisty. Wielokulturowość wymaga jednak szacunku wobec inności, tolerancji i zaakceptowania różnic, a także umiejętności prowadzenia dialogu i wypracowywania kompromisów. Niektórzy traktują bowiem multi-kulti jako negatywne, niebezpieczne zjawisko.
Czytaj także: Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH
Wielokulturowość w pracy – najczęściej zadawane pytania:
-
Czy wielokulturowość w pracy to zaleta?
Zespoly wielokulturowe są równie skuteczne jak zespoły jednorodne kulturowo. Niekiedy wskazuje się również na zalety zespołów wielokulturowych: różnorodność kulturowa grupy pozwala poszerzać horyzonty, zwiększyć kreatywność i efektywność zespołu.
-
Czy wielokulturowość w zespole oznacza konkflikty?
Wielokulturowość nie prowadzi do konfliktów, o ile każdy członek zespołu kieruje się szacunkiem dla innych oraz zrozumieniem odmienności kulturowych. Jeśli planujemy stworzyć wielokulturowy zespół, warto przeprowadzić warsztaty dla pracowników, w których wzajemnie poznają zwyczaje i cechy charakterystyczne dla innych kultur. To ułatwi pracę, poszerzy perspektywy i wzmocni więzi w zespole.