Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zakaz rozmów w czasie pracy? Kodeks pracy, dobre praktyki

Zakaz rozmów w czasie pracy? Kodeks pracy, dobre praktyki

 
Zakaz rozmów w czasie pracy? Kodeks pracy, dobre praktyki

Wyobraźmy sobie, że przełożony wiesza na drzwiach napis: „Pracowników linii produkcyjnej obowiązuje zakaz rozmów w czasie pracy” albo „W tym biurze rozmowy prywatne przez telefon w pracy nie są akceptowane”. Brzmi to nieco absurdalnie i nawet nie znając na wylot Kodeksu pracy, można mieć, słuszne zresztą, wrażenie, że tego typu ograniczenia nie są zgodne z prawem. Czego i w jakim stopniu może zabronić pracodawca? I jak rozmowy wpływają na wydajność zespołu?

 

Czy pracodawca może zakazać rozmów w czasie pracy?

 

Odpowiedź na to pytanie jest krótka: nie może i Kodeks pracy w żadnym paragrafie go do tego nie upoważnia. Każdy z pracowników ma prawo do prywatności i życia prywatnego w miejscu pracy. Przekraczając próg biura czy zakładu, nikt nie staje się „narzędziem” do wykonywania określonych zadań. Poszanowanie prawa do prywatności zatrudnionych osób jest więc obowiązkiem pracodawców. Nie można tym samym wymagać całkowitego odcięcia się od życia prywatnego, zabraniać odbierania prywatnych telefonów.

 

Może się jednak zdarzyć, że na skutek wzmożonych konwersacji wydajność pracy drastycznie spadnie. Czy w takim przypadku ewentualny zakaz rozmów w pracy miałby uzasadnienie w dbaniu o dobro czy interes firmy, w ograniczaniu strat? Odpowiedź również jest przecząca. Niemniej pracodawca ma prawo przeciwdziałać tego typu zachowaniom i wymagać, by prowadzenie rozmów nie wpływało negatywnie na wydajność czy bezpieczeństwo w firmie. Naturalne jest, że rozlicza zatrudnionych z wykonanych obowiązków i ich jakości, może więc wprowadzić skuteczniejszy system kontroli i motywować do lepszej pracy. Monitoring – o którego zainstalowaniu pracodawca musi poinformować załogę – także może ograniczyć nadużywanie prawa do prywatności w pracy.

 

Rozmowy w pracy: wpływ na wydajność

 

Rozmowy w pracy mogą zarówno podnosić wydajność, jak i znacznie ją obniżać. Wszystko zależy od ich długości, tematów, jakie poruszają pracownicy, atmosfery w zespole. Krótka wymiana zdań między jednym zadaniem a drugim pomaga oderwać się od pracy, rozluźnia i poprawia atmosferę. Trudno z kolei o koncentrację w pracy i efektywność, gdy takie pogawędki się wciąż przedłużają.

 

O czym nie rozmawiać w pracy?

 

To kwestia dobrych obyczajów, kultury osobistej. Tematy rozmów, ich potoczność, w dużej mierze zależą też od atmosfery w zespole i kultury organizacyjnej w firmie. Jeśli wszyscy są ze sobą na "ty", znają się także od prywatnej strony, łatwiej poruszać tematy osobiste. Niemniej lepiej nie przekraczać pewnych granic. Dzielenie się ze współpracownikami naszymi problemami rodzinnymi, poglądami politycznymi, informacjami z życia osobistego nie jest zakazane, ale nie w każdym gronie będzie odebrane pozytywnie. Z kolei roztrząsanie na forum rozmowy prowadzonej w cztery oczy z szefem czy omawianie niekompetencji kolegi zza biurka, gdy ten wyjdzie z pokoju, nigdy nie jest dobrym pomysłem.

 

Nie warto także plotkować. Choć plotki często rozluźniają atmosferę w pracy i służą rozrywce, łatwo można przekroczyć granicę, za którą stają się szkodliwe. Bywa, że ostatecznie zaburzają komunikację, psują relacje w zespole i wprowadzają nerwowość, z którą nieprzyjemnie się pracuje.

 

Kolejna kwestia to przeciągające się, głośne rozmowy w pracy prowadzone przez telefon ze znajomymi czy rodziną. Mogą zostać odebrane albo jako brak zaangażowania w obowiązki, albo świadectwo złej organizacji czasu. Ktoś, kto wiecznie zostaje po godzinach i narzeka, że z niczym się nie wyrabia, a jednocześnie kilka godzin pracy spędza na prowadzeniu prywatnych konwersacji, powinien pomyśleć nad wyborem jednej z metod organizacji własnego czasu. Oddzielenie pracy od życia osobistego (na tyle, na ile to możliwe) pozwala po pierwsze być wydajnym zawodowo i po drugie, zachować work-life balance.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. badań i rozwoju

    YANGO Sp. z o.o.   Opacz-Kolonia, 500 m od granicy Warszawy (pd-zach od strony Okęcia/Ursus)    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 - 8 300 zł brutto/mies.
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Rozwój portfolio produktowego (suplementy diety) Poszukiwanie nowych surowców; Poszukiwanie informacji na temat możliwości i bezpieczeństwa stosowania składników; Opracowywanie składów; Zlecanie prób produkcyjnych; Opracowywanie oznakowania produktu; Analiza...
  • Manager / Managerka ds. Strategii Wellbeing

    Benefit Systems SA   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Rozwój programu usług wellbeingowych, opracowywanie i wdrażanie nowych tematów zajęć, wykładów i warsztatów w ramach zdiagnozowanych potrzeb klientów, analizy rynku oraz trendów. Zarządzanie siecią ekspertów: Pozyskiwanie i koordynacja współpracy z...
  • RETS Sp. z o.o.   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.