Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie czasem metodą GTD

Zarządzanie czasem metodą GTD

 
Zarządzanie czasem metodą GTD

Znowu zapomniałeś o pilnym telefonie czy spotkaniu? Zapisujesz zadania w kalendarzu i zapominasz kalendarza? Może warto poszukać nowej metody organizowania czasu pracy. Dowiedz się więcej o metodzie GTD i sprawdź, w jaki sposób może ona wesprzeć cię w efektywnym radzeniu sobie z codziennymi zawodowymi obowiązkami.

 

Metoda GTD - na czym polega?

 

Metoda GTD (Getting Things Done), na polski tłumaczona jako „efektywne załatwianie swoich spraw” czy „doprowadzanie zadań do końca”, to rodzaj metody zarządzania czasem pracy. Jej twórcą jest David Allen, specjalista w dziedzinie efektywnego organizowania czasu. Opisał jej założenia w książce „Getting Things Done. The Art of Stress-Free Productivity”, która ukazała się również w Polsce pod tytułem „Sztuka efektywności. Skuteczna realizacja zadań”.

 

Główne założenia metody GTD to z jednej strony zwiększenie komfortu życia poprzez uszeregowanie codziennych spraw, uporządkowanie ich oraz ułatwienie skupienia na tych elementach, które wymagają realnego podjęcia działań. Z drugiej strony zalecenia Davida Allena mają na celu sukces osoby, która działa zgodnie z jej założeniami. Jako sukces definiuje się tutaj osiągnięcie zaplanowanych celów, załatwienie bieżących spraw bez konieczności zbędnego obciążania pamięci. Osoba działająca zgodnie z metodą GTD ma zwiększyć swoją produktywność oraz właściwie dobierać sposoby działania do statusu oczekujących na wykonanie zadań.


„GTD jest metodą całościową, co oznacza, że może być z powodzeniem stosowana nie tylko w pracy, ale również w życiu prywatnym. Stosowanie się do jej zasad może pomóc w uporządkowaniu codziennych spraw i sprawieniu, że ich natłok nie będzie nas przerażał, a same zadania będą realizowane na czas oraz bez niepotrzebnego stresu” – mówi Michał Filipkiewicz z portalu Praca.pl.

 

System pracy z metodą GTD

 

W jaki sposób metoda ta ma usprawnić codzienne funkcjonowanie w pracy? Allen proponuje zarządzanie czasem w postaci 5 kroków:

 

1. Kolekcjonowanie
Na tym początkowym etapie użytkownik metody GTD formuje „koszyk”, w którym umieszcza wszystkie czekające go zadania. Istotne jest skrupulatne notowanie wszystkich planów, informacji i pomysłów, które czekają na realizację w przyszłości. Nie jest ważne, w jakiej formie zostaną one zgromadzone (zapisów w notesie, kalendarzu czy w dedykowanej aplikacji na smartfonie), istotne jest jednak, by mieć poczucie, że zbiór przyszłych wyzwań jest kompletny. Nie ma znaczenia również, czy plany dotyczą „małych” rzeczy (np. wykonania telefonu do klienta), czy „dużych” (zmiana pracy), ważne by wszystkie one zostały umieszczone w jednym miejscu.
 
2. Analiza
To według metody Allena bardzo ważny etap, w którego trakcie regularnie (np. co dwa dni) wraca się do zbioru swoich przyszłych wyzwań i zadaje pytanie, czy dany problem wymaga natychmiastowej reakcji. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, zgodnie z przyjętymi zasadami można wykonać następujące czynności: wykonać zadanie natychmiast (jeśli nie zajmie to dłużej niż dwie minuty), delegować innej osobie lub umieścić je w kalendarzu pod konkretną datą. Jeśli dany projekt nie wymaga natychmiastowego działania, należy wybrać jedną z możliwych aktywności: przeniesienie do archiwum, umieszczenie na liście „być może/w przyszłości” lub też usunięcie, jeśli dana czynność będzie jedynie niepotrzebnym marnowaniem czasu.
 
Zajmując się analizą oczekujących spraw, warto pamiętać, by rozpoczynać od najstarszych spraw znajdujących się w koszyku, zajmować się tylko jedną sprawą naraz, a także nie odkładać zadań z powrotem do koszyka, bo w ten sposób niepotrzebnie gromadzą się czekające zadania.
 
3.  Porządkowanie
Na tym etapie Allen zaleca pogrupowanie problemów we wspólne konteksty (np. telefony, maile czy spotkania), co przyspieszy i ułatwi wykonywanie zaplanowanych zadań. Innym ważnym aspektem poruszanym przy kwestii porządkowania są projekty, czyli czynności, które są sumą pojedynczych działań. Zgodnie z metodą GTD należy uświadomić sobie i szczegółowo rozpisać części składowe projektów, by wyznaczyć czas i sposób ich wykonania.
 
4. Przegląd
David Allen zaleca regularne (codzienne) analizowanie stanu realizowanych zagadnień. Przynajmniej raz w tygodniu warto według metody GTD zrobić pełny przegląd, który będzie weryfikacją stanu realizacji wszystkich zadań i projektów.
 
5. Realizacja
Na tym etapie „uzbrojona” w wiedzę z poprzednich punktów osoba stosująca technikę GTD może przystąpić do efektywnego wypełniania swoich zawodowych obowiązków. Warto jednak pamiętać o pozostawieniu przestrzeni czasowej na mogące się pojawić nieprzewidziane wyzwania.

 

Metoda GTD w Polsce

 

Popularność metody Davida Allena w Polsce rośnie, czego dowodem jest to, że pojawiają się firmy, które posiadają w swojej ofercie szkolenia z zarządzania czasem według jego wskazówek. Metoda GTD jest również obiektem zainteresowania coachów i trenerów aktywnie dyskutujących o niej na forach internetowych. Istnieją również polskie blogi zajmujące się zarządzaniem czasem, które poświęcają wiele uwagi metodzie Davida Allena.

 

Metoda GTD plusy i minusy

 

Metoda GTD może znacznie przyczynić się do wzrostu efektywności pracy oraz sprawić, że wykonywanie obowiązków będzie wiązało się z mniejszym stresem. Uporządkowanie i zhierarchizowanie przyszłych projektów pomoże w ich terminowej realizacji oraz ułatwi osobie stosującej się do zasad Allena zwiększenie kontroli nad swoim życiem.
Rzadko słyszy się o minusach tej metody. Do wad można zaliczyć trudności w jej wdrożeniu – konieczność notowania, systematycznego weryfikowania. Niektórzy też twierdzą, iż odciążanie pamięci częściowo ją rozleniwia. Jednocześnie te same osoby wskazują, iż jest wiele innych alternatywnych sposobów do tego, by ćwiczyć umysł i tę ujemną cechę metody GTD łatwo jest zniwelować.

 

Organizacja czasu a metoda GTD

 

Na koniec warto wspomnieć, że organizacja czasu systemem GTD jest popularną, ale nie jedyną metodą zarządzania.

Można spotkać się jeszcze np. z:
- metodą matrycy Eisenhowera rozróżniającą zadania pod względem pilności i ważności,
- metodą ABC, w której określa się trzy grupy ważności zadań,
- blokami czasowymi w zarządzaniu, dzielącymi kalendarz zadań na określone grupy (dostosowane do naszego czasy pracy),
oraz wiele innych.

 

Najważniejsze, by dobrać metodę najwygodniejszą i najefektywniejszą w stosunku do własnych potrzeb.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Dyrektor Placówki

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa na zastępstwo  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki i Rynku; współpraca i wsparcie sprzedaży produktów bankowych w placówkach Poczty Polskiej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Rynku; inicjowanie działań podnoszących efektywność...
  • Operator procesu produkcji sera (M/K)

    AB Job Service Polska Sp. z o.o.   Holandia, Lopik   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   10 605 - 18 305 zł brutto/mies.  Szukamy 10 pracowników
    2 godz.
    Zakres obowiązków Ustawianie, uruchamianie i regulowanie maszyn produkcyjnych; Monitorowanie parametrów pracy (temperatura, prędkość, wydajność) Samodzielne usuwanie drobnych usterek i zgłaszanie ewentualnych awarii technikom; Kontrolowanie jakości wyrobów; Współpraca z kolegami, aby...
  • Spawacz MIG/MAG (M/K)

    AB Job Service Polska Sp. z o.o.   Holandia, Kesteren   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   86,00 - 119,00 zł brutto/godz.  Szukamy 6 pracowników
    2 godz.
    Zakres obowiązków: spawanie metodą MIG/MAG (ręczne lub zrobotyzowane) montaż części według rysunków technicznych; obróbka mechaniczna (szlifowanie, wiercenie, cięcie, gratowanie) programowanie robota spawalniczego; kontrola jakości gotowych produktów; dbanie o sprzęt i stanowisko...
  • Business Unit Manager Airspace Services

    Emitel S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Zadania: kierowanie przygotowaniem strategii produktowej w linii biznesowej Airspace Services (systemy do wykrywania i monitorowania dronów, systemy antydronowe, systemy do zarządzania ruchem dronów, i inne) opracowywanie koncepcji nowych oraz rozwijanie już istniejących produktów w linii...
  • Kierowca - Ładowacz

    REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych   Warszawa    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Prowadzenia pojazdów; Aktywnego uczestnictwa w załadunkach i rozładunkach; Dbałości o powierzony sprzęt i mienie;

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?