Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

 
Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

Organizacja pracy w firmie


Właściciele firm często narzucają pracownikom pewną organizację czasu pracy. Dotyczy to między innymi określonych godzin przyjścia do biura oraz wyjścia do domu. W Polsce pracujemy zwykle 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Aby dobrze wykorzystać ten czas, musimy zaplanować swoje zadania. Dzięki temu będziemy mogli wykonać wszystkie obowiązki bez konieczności zostawania w siedzibie przedsiębiorstwa po godzinach. Warto tutaj zaznaczyć, że częste przedłużanie dnia pracy wcale nie świadczy o tym, że jesteśmy dobrym podwładnym. Wręcz przeciwnie. Być może nie jesteśmy efektywni, dlatego nie potrafimy zmieścić się w wyznaczonym czasie. Co zatem zrobić, aby wykonać wszystkie swoje obowiązki?

 

Zarządzanie czasem pracy - jak efektywnie planować i realizować zadania


Przede wszystkim musimy być świadomi, jakie mamy zadania do wykonania. Jeżeli przygotowaliśmy już swoją listę, to warto się także zastanowić, które z nich są priorytetowe. W trakcie wykonywania swoich obowiązków dobrze jest także kontrolować, czy dużo jeszcze zostało do zrobienia. Bieżąca kontrola postępów pomoże nam ocenić, ile czasu potrzeba na zrobienie konkretnych rzeczy. Jest to istotne zwłaszcza na początku kariery, kiedy jeszcze nie wiemy, jak długo będziemy wykonywać określone zadania.

Obecnie istnieje bardzo dużo narzędzi, które pomagają zaplanować dzień. Większość z nich polega na robieniu notatek, zaznaczaniu terminów np. oddania projektu. Prowadzenie kalendarza przypomni nam np. o zbliżającym się spotkaniu biznesowym. W przypadku, gdy zadań wcale nie ubywa, warto zapytać przełożonego, czy ktoś nie mógłby nam pomóc.

Nie wszystkie obowiązki będą należeć do naszych ulubionych. Warto zatem rozpocząć dzień od tych, za którymi nie przepadamy, dzięki czemu reszta dnia będzie wydawać się przyjemniejsza. Na spadek efektywności na pewno wpływa przeglądanie stron internetowych, które nie są związane z naszą pracą. Większość firm blokuje witryny www, z których nie powinni korzystać pracownicy. Mowa tutaj głównie o mediach społecznościowych. Podobny problem dotyczy przeglądania tych stron na telefonie komórkowym.


Dobra organizacja pracy - zalety


Dobre zarządzanie czasem pomoże nam zrealizować cele. Warto zatem zapisać sobie to, co chcemy osiągnąć i jak będzie wyglądał proces dążenia do upragnionego punktu w karierze. Przyjęcie odpowiedniej strategi organizacji pracy sprawi, że nie będziemy zostawać w biurze po godzinach. Dzięki temu będziemy mogli zadbać o siebie, swoją rodzinę i przeznaczyć wolne chwile na hobby. Zachowamy wtedy zasadę work-life balance.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży elektrycznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu operatorów we współpracy z ‎kierownikiem robót w zakresie robót ziemnych; weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; sporządzenie rozliczeń i przygotowywanie raportów, oraz sprawozdań z przebiegu realizacji, wspólne...
  • Geodeta / Geodetka

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania:‎ Wykonywanie pomiarów geodezyjnych na terenie budowy i modernizacji linii kolejowych. Przygotowywanie dokumentacji geodezyjnej oraz raportów z wykonanych pomiarów. Współpraca z innymi członkami zespołu oraz przedstawicielami inwestora. Udział w opracowywaniu i...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: Opracowywanie i prowadzenie dokumentacji kontraktowej. ‎Weryfikacja dokumentacji pod kątem zgodności z projektem i przepisami prawa ‎budowlanego.‎ ‎Koordynacja obiegu dokumentacji projektowej oraz współpraca z innymi zespołami.‎ ‎Przygotowanie raportów z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży sanitarnej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Wycen - branża sanitarna (m/k)

    Budimex SA   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: przygotowywanie wycen przetargowych w zakresie robót sanitarnych przy projektach infrastrukturalnych, sporządzanie przedmiarów robót, kalkulacja kosztów i cen jednostkowych, opracowywanie kosztorysów budowlanych, analizowanie ofert Podwykonawców i Dostawców.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?