Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie stresem w pracy, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach

Zarządzanie stresem w pracy, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach

 
Zarządzanie stresem w pracy, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach

Strategie radzenia sobie ze stresem

 

Większość Polaków odczuwa stres związany z pracą. Nawet jeśli lubimy to, co robimy, musimy liczyć się z nerwowymi sytuacjami. Nadmierny stres nie wpływa dobrze na stan zdrowia. Może obniżać efektywność. Niestety część z nas zapomina, że ze stresem można walczyć. Są pewne techniki, które pozwalają zapanować nad nerwami, dzięki czemu jesteśmy spokojniejsi, szybciej i lepiej wykonujemy obowiązki. Ma to także wpływ na atmosferę w firmie. Jak zatem radzić sobie w trudnych sytuacjach?

 

Sposoby walki ze stresem

 

Aby umiejętnie zarządzać stresem, warto rozpoznać czynniki, które mają na nas negatywny wpływ. Mogą to być natłok obowiązków, presja czasu, zła atmosfera w grupie. Takie rzeczy potrafią skutecznie zdenerwować nawet najspokojniejszego człowieka. Jeśli zatem czujemy, że mamy zbyt dużo zadań i zwyczajnie przestajemy nad nimi panować, trzeba porozmawiać z przełożonym i nakreślić sytuacje. Warto jednak podejść do tej kwestii rzeczowo, bez zbędnych emocji. Zatrzymywanie w sobie negatywnych uczuć nie jest receptą na sukces w walce ze stresem.

 

Techniki walki ze stresem

 

Dobra strategia radzenia sobie ze stresem pozwala pracownikom poprawnie reagować oraz wypełniać swoje zadania. Aby móc walczyć ze zdenerwowaniem, trzeba na początku odnaleźć jego źródło. Wielu pracodawców decyduje się na przeprowadzenie specjalnych badań. Podwładni mają wtedy odpowiedzieć na kilkanaście pytań dotyczących stresujących sytuacji w pracy. Pomaga to wprowadzić politykę interwencyjną, dzięki której zniwelowane będą czynniki stresogenne.

Obecnie coraz więcej firm decyduje się na chillout room w miejscu pracy, czyli specjalnego pokoju do relaksu, z którego może skorzystać każdy pracownik. Pomieszczenie to jest specjalnie urządzone, nie słychać w nim szumu drukarek czy głośnych rozmów kolegi zza biurka. W momentach silnego napięcia warto skorzystać z chillout roomu, co pozwoli wyciszyć się i zapanować nad emocjami.

 

Sposobów walki ze stresem jest bardzo dużo. Nie każda strategia będzie bowiem odpowiadała wszystkim podwładnym. Dlatego przełożony, wraz z działem HR, musi prowadzić specjalną kampanię doszkalającą, która będzie informować o negatywnych skutkach stresu.

 

Radzenie sobie ze stresem - szkolenie

 

Coraz częściej przeprowadzane są specjalne szkolenia, które uczą pracowników, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Takie zajęcia są w większości przypadków prowadzone przez psychologów, którzy znają wiele technik zarządzania stresem. Dla podwładnych może to być świetna okazja do tego, aby nauczyć się rozpoznawać czynniki mające negatywny wpływ na zdrowie psychiczne.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista z j. niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Główne zadania: Koordynacja i nadzór pracy zespołu monterów; Organizacja przebiegu prac budowlanych; Wykonywanie pomiarów i kosztorysów; Sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy; Planowanie dostaw materiałów; Terminowa realizacja etapów budowy; Przeprowadzanie odbiorów robót...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kancelaryjno-archiwalnych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis czynności wykonywanych na stanowisku - zakres ważniejszych zadań: Prowadzenie archiwum i opracowywanie materiałów archiwalnych oraz dokumentów, także w systemie EZD. Ewidencjonowanie materiałów archiwalnych. Udzielanie informacji na temat dokumentów zgromadzonych w archiwach i ich...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Ślusarz / Konserwator

    ANABUD Bogucki Sp. z o.o.   Łagówek    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Osoba zatrudniona na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za: wykonywanie prac ślusarskich i konserwatorskich, drobne naprawy pojazdów i maszyn, wymiany oleju i filtrów, utrzymanie porządku i organizacji w warsztacie przyzakładowym, wyjazdy na budowy w celu wykonania serwisu maszyn i...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków przygotowywanie i obieg korespondencji kierowanej do Inwestora; przygotowywanie i obieg korespondencji kierowanej do Podwykonawców; sporządzanie protokołów z narad i innych spotkań odbywanych w ramach kontraktu; przygotowanie zestawień pod rozliczenia kontraktu – z...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.