Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zasada czystego biurka - jak zabezpieczyć dane przed niepożądanymi osobami

Zasada czystego biurka - jak zabezpieczyć dane przed niepożądanymi osobami

 
Zasada czystego biurka - jak zabezpieczyć dane przed niepożądanymi osobami

Niektórzy lubią pracować w twórczym chaosie i uważają, że porządki i dbanie o czyste biurko to strata czasu - ważne, aby wszystko było pod ręką. Zarówno miłośnicy bałaganu, jak i ci bardziej pedantyczni powinni pamiętać o zasadach ochrony danych osobowych.

 

Zasada czystego biurka

 

Nie powinno się pozostawiać na biurku umów z klientami podpisanych w ciągu całego ostatniego tygodnia, przyklejonych do monitora karteczek z danymi kontaktowymi kontrahentów albo z hasłami do różnych aplikacji – do tego wszystkiego osoby postronne nie powinny mieć dostępu. Obecnie większość dokumentów przechowuje się w formie elektronicznej, dlatego równie ważne co porządek na biurku jest zabezpieczenie danych na służbowym dysku i dobra organizacja obiegu wszelkich informacji.

 

Aby chronić naszą prywatność, komputer uruchamiamy za pomocą hasła, telefon odblokowujemy odciskiem palca albo wprowadzając pin. Większość z nas pilnuje komórki jak oka w głowie, a jeśli zostawiamy ją gdziekolwiek, najczęściej jest zablokowana. Podobne zwyczaje warto w sobie wyrobić także w pracy. Wejście w życie RODO przyniosło zaostrzenie przepisów i zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych. Mając to na uwadze, pracownicy powinni stosować się do zasady czystego biurka.

 

Na czym polega ochrona danych osobowych, które znajdują się na nośnikach pozostawianych na stanowisku pracy? Jeśli chodzi o papierowe wersje dokumentów - przede wszystkim na biurku powinny znajdować się jedynie te, z których pracownik aktualnie korzysta. Do pomieszczeń biurowych najczęściej poza członkami zespołu mają dostęp klienci, konserwatorzy, osoby sprzątające czy przedstawiciele innych działów firmy. To stwarza niebezpieczeństwo, że dokumenty trafią w niepowołane ręce.

 

Z tym aspektem ochrony danych wiąże się także konieczność niezwłocznego zabierania dokumentów z drukarki. Często z jednego urządzenia korzysta wiele osób, a pozostawienie wydruków na dłuższy czas np. na korytarzu jest niedopuszczalne. Jak już zostało wspomniane, na biurku powinny znajdować się jedynie te pisma, z których w danej chwili korzysta pracownik. Jeśli np. przyjmuje on klienta, musi zadbać, aby ten nie miał wglądu do dokumentów innych osób.

 

Ochrona danych osobowych w firmie obejmuje także informacje na służbowym komputerze. Monitor należy ustawić w taki sposób, aby nikt nieupoważniony nie widział, co się wyświetla. Wychodząc na przerwę czy spotkanie, pracownik powinien za każdym razem blokować dostęp do sprzętu. Można to zrobić za pomocą prostego skrótu klawiszowego. Po zakończonej zmianie komputer musi być wyłączony.

 

Co ważne, dane osobowe nie powinny trafiać poza siedzibę firmy. Przesyłanie dokumentów na prywatne maile, aby dokończyć zadanie z domu albo zabieranie ze sobą segregatora pełnego informacji o klientach także zwiększają ryzyko utraty danych osobowych.


Ochrona danych - czego nie zostawiać na biurku

 

Wedle art. 4 pkt 1 RODO: „dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej”.

 

Często dane, które wydają się bardzo ogólne i nieszkodliwe, połączone w odpowiedni zbiór pozwalają w łatwy sposób odnaleźć konkretną osobę. Z tego względu katalog chronionych informacji jest obszerny i należy mieć na uwadze to, co można z nich wywnioskować.

 

Z jakimi danymi spotykamy się najczęściej w pracy? Wszystko zależy od specyfiki branży, najczęściej jednak są to: nr PESEL i NIP, nr dowodu osobistego oraz paszportu, imię i nazwisko, adres zamieszkania, zameldowania, korespondencyjny bądź e-mailowy, nr telefonu, data urodzin, kolor oczu, wzrost, waga, dane o stanie zdrowia.

 

Pamiętając o definicji, warto w kwestii dokumentów, których nie powinniśmy pozostawiać na biurku, wykazać się rozwagą i dużą ostrożnością. Umowy z klientami, lista osób zainteresowanych współpracą, nr rejestracyjne aut pracowników, którzy mogą zostawiać samochody na firmowym parkingu, lista płac, sprawozdania finansowe, a także listy mailingowe, CV kandydatów do pracy – zbiór dokumentów, które należy chronić, jest bardzo obszerny.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.