Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zasada czystego biurka - jak zabezpieczyć dane przed niepożądanymi osobami

Zasada czystego biurka - jak zabezpieczyć dane przed niepożądanymi osobami

 
Zasada czystego biurka - jak zabezpieczyć dane przed niepożądanymi osobami

Niektórzy lubią pracować w twórczym chaosie i uważają, że porządki i dbanie o czyste biurko to strata czasu - ważne, aby wszystko było pod ręką. Zarówno miłośnicy bałaganu, jak i ci bardziej pedantyczni powinni pamiętać o zasadach ochrony danych osobowych.

 

Zasada czystego biurka

 

Nie powinno się pozostawiać na biurku umów z klientami podpisanych w ciągu całego ostatniego tygodnia, przyklejonych do monitora karteczek z danymi kontaktowymi kontrahentów albo z hasłami do różnych aplikacji – do tego wszystkiego osoby postronne nie powinny mieć dostępu. Obecnie większość dokumentów przechowuje się w formie elektronicznej, dlatego równie ważne co porządek na biurku jest zabezpieczenie danych na służbowym dysku i dobra organizacja obiegu wszelkich informacji.

 

Aby chronić naszą prywatność, komputer uruchamiamy za pomocą hasła, telefon odblokowujemy odciskiem palca albo wprowadzając pin. Większość z nas pilnuje komórki jak oka w głowie, a jeśli zostawiamy ją gdziekolwiek, najczęściej jest zablokowana. Podobne zwyczaje warto w sobie wyrobić także w pracy. Wejście w życie RODO przyniosło zaostrzenie przepisów i zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych. Mając to na uwadze, pracownicy powinni stosować się do zasady czystego biurka.

 

Na czym polega ochrona danych osobowych, które znajdują się na nośnikach pozostawianych na stanowisku pracy? Jeśli chodzi o papierowe wersje dokumentów - przede wszystkim na biurku powinny znajdować się jedynie te, z których pracownik aktualnie korzysta. Do pomieszczeń biurowych najczęściej poza członkami zespołu mają dostęp klienci, konserwatorzy, osoby sprzątające czy przedstawiciele innych działów firmy. To stwarza niebezpieczeństwo, że dokumenty trafią w niepowołane ręce.

 

Z tym aspektem ochrony danych wiąże się także konieczność niezwłocznego zabierania dokumentów z drukarki. Często z jednego urządzenia korzysta wiele osób, a pozostawienie wydruków na dłuższy czas np. na korytarzu jest niedopuszczalne. Jak już zostało wspomniane, na biurku powinny znajdować się jedynie te pisma, z których w danej chwili korzysta pracownik. Jeśli np. przyjmuje on klienta, musi zadbać, aby ten nie miał wglądu do dokumentów innych osób.

 

Ochrona danych osobowych w firmie obejmuje także informacje na służbowym komputerze. Monitor należy ustawić w taki sposób, aby nikt nieupoważniony nie widział, co się wyświetla. Wychodząc na przerwę czy spotkanie, pracownik powinien za każdym razem blokować dostęp do sprzętu. Można to zrobić za pomocą prostego skrótu klawiszowego. Po zakończonej zmianie komputer musi być wyłączony.

 

Co ważne, dane osobowe nie powinny trafiać poza siedzibę firmy. Przesyłanie dokumentów na prywatne maile, aby dokończyć zadanie z domu albo zabieranie ze sobą segregatora pełnego informacji o klientach także zwiększają ryzyko utraty danych osobowych.


Ochrona danych - czego nie zostawiać na biurku

 

Wedle art. 4 pkt 1 RODO: „dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej”.

 

Często dane, które wydają się bardzo ogólne i nieszkodliwe, połączone w odpowiedni zbiór pozwalają w łatwy sposób odnaleźć konkretną osobę. Z tego względu katalog chronionych informacji jest obszerny i należy mieć na uwadze to, co można z nich wywnioskować.

 

Z jakimi danymi spotykamy się najczęściej w pracy? Wszystko zależy od specyfiki branży, najczęściej jednak są to: nr PESEL i NIP, nr dowodu osobistego oraz paszportu, imię i nazwisko, adres zamieszkania, zameldowania, korespondencyjny bądź e-mailowy, nr telefonu, data urodzin, kolor oczu, wzrost, waga, dane o stanie zdrowia.

 

Pamiętając o definicji, warto w kwestii dokumentów, których nie powinniśmy pozostawiać na biurku, wykazać się rozwagą i dużą ostrożnością. Umowy z klientami, lista osób zainteresowanych współpracą, nr rejestracyjne aut pracowników, którzy mogą zostawiać samochody na firmowym parkingu, lista płac, sprawozdania finansowe, a także listy mailingowe, CV kandydatów do pracy – zbiór dokumentów, które należy chronić, jest bardzo obszerny.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Cykliniarz / Parkieciarz

    MK Gulvsliping AS   Norwegia, Oslo   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   25 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Wymagania: Minimum 3 lata doświadczenia zawodowego jako cykliniarz-parkieciarz, Komunikatywna znajomość języka angielskiego, Prawo jazdy kategorii B.
  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Młodszy Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, ul. Pałacowa 9, woj. pomorskie + delegacje    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metodą TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Kierownik Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...
  • Kierowca ciężarówki (kat. C)

    REMONDIS Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Zawodzie 18    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Codzienne kontrole pojazdu oraz wykonanie czynności zdawczo-odbiorczych przed i po zmianie. Prowadzenie pojazdu w celu odbioru i wywozu odpadów komunalnych oraz innych materiałów. Opróżnianie pojemników, ich ustawianie i zabezpieczanie po operacji. Nadzór oraz...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta w Zespole Obsługi Klienta

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, przy stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Zespołem Obsługi Klienta na przypisanym portfelu Klientów oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów; Realizacja zadań operacyjnych związanych z obsługą kolejkową...

Najnowsze artykuły

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Nowy rok – nowa praca

Nowy rok – nowa praca

Styczeń wydaje się idealnym miesiącem na życiowe zmiany. Dzięki postanowieniom noworocznym kluby fitness pękają w szwach, przybywa wegetarian i abstynentów. Jesteśmy pełni zapału i otwarci na wyzwania. Czy początek roku jest też dobrym momentem na szukanie pracy? Oto co zrobić, by znalezienie lepszej pracy w 2026 roku nie pozostało marzeniem, a zamieniło w projekt możliwy do realizacji.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska.