Przez ostatnich kilka lat wartość rynku FMCG mierzona wartością sprzedaży detalicznej rosła z roku na rok o około 8% rocznie. Niezależnie od tego, jak bardzo Polacy narzekają na to, że ich zarobki nie rosną, na produkty szybko zbywalne – żywność, kosmetyki, środki czystości – wydajemy coraz więcej. Efektem jest rozwój firm działających w branży FMCG oraz wzrost zatrudnienia w tym sektorze.
Spis treści
- Zapotrzebowanie na specjalistów w FMCG rośnie
- Sprzedaż i produkcja – dwa najważniejsze obszary FMCG w Polsce
- Specjaliści od wszystkiego
- Dział marketingu
- Dział personalny
- Dział IT
- Dział zakupów
- Dział logistyki
- Dział eksportu
- Dział finansów
- Warto śledzić nowości z branży FMCG
- Redukcje etatów związane z outsourcingiem
Zapotrzebowanie na specjalistów w FMCG rośnie
64% firm z obszaru FMCG planuje w najbliższym czasie zwiększyć zatrudnienie specjalistów i menedżerów (Antal Global Snapshot 2014). Dynamika zatrudnienia w branży wzrosła o 4 punkty procentowe, a tylko 9% firm planuje zredukować zatrudnienie. Najwięcej ofert pracy dla liderów i osób z doświadczeniem pojawia się w obszarach sprzedaży i marketingu, co jest spowodowane zwiększoną konsumpcją dóbr FMCG i chęcią wykorzystania przez firmy z branży zwyżkowych tendencji zakupowych Polaków. Średnie zarobki specjalistów i menedżerów w FMCG to według Antal 10 350 zł brutto.
Sprzedaż i produkcja – dwa najważniejsze obszary FMCG w Polsce
Najwięcej ofert pracy w FMCG niezmiennie od lat pojawia się w ramach działów handlowych. O ile jednak jeszcze kilka lat temu handlowcy dedykowani kanałom nowoczesnym sprzedaży (czyli sieciom handlowym) stanowili mniejszą część zespołu sprzedażowego, o tyle zmiany w sposobie sprzedaży dóbr szybko zbywalnych (rozrost sieci handlowych, franczyz, wejście hipermarketów do kanałów online) powodują, że coraz bardziej potrzebni są handlowcy do kontaktu z sieciami. Większość firm rekrutuje ich spośród przedstawicieli, którzy zdobyli doświadczenie w handlu tradycyjnym. Ścieżka kariery handlowca w kanale nowoczesnym jest bardzo atrakcyjna – prowadzi do stanowiska Key Account Managera – osoby odpowiedzialnej za negocjacje kontraktów z kupcami w sieciach handlowych.
-
Zarobki w działach sprzedaży FMCG:
• przedstawiciel handlowy ** – 3000-6000 zł brutto,
• regionalny kierownik sprzedaży **– 8000-18 000 zł brutto,
• Key Account Manager ** – 8000-16 000 zł brutto,
• dyrektor sprzedaży** – 20 000-40 000 zł brutto.
Drugim największym rynkiem pracy w FMCG jest obszar produkcji. Zarówno od strony pracowników szeregowych, jak i osób związanych z technologią i inżynierią produkcji, systemami jakości, rozwojem produktów i dystrybucji.
– Najczęściej do naszych fabryk poszukujemy inżynierów procesu i kandydatów na praktyki menedżerskie, a więc studentów i absolwentów uczelni technicznych. Kierunek studiów nie jest dla nas najważniejszy. Myślę, że dobrą wiadomością dla absolwentów może być fakt, że rekrutując na takie stanowisko, nie wymagamy od kandydatów doświadczenia zawodowego, ponieważ jest to pierwszy etap na drodze kariery w naszej firmie – mówi Katarzyna Wójcik-Kozłowska, Talent Supply Specialist w Procter&Gamble.
-
Zarobki w działach technicznych:
• inżynier procesu** – 7000-9000 zł brutto,
• inżynier ds. badań i rozwoju** – 5000-8000 zł brutto,
• inżynier jakości** – 4500-9000 zł brutto,
• kierownik działu badań i rozwoju** – 13 000-23 000 zł brutto,
• kierownik produkcji ** – 9000-15 000 zł brutto.
Specjaliści od wszystkiego
FMCG to jednak nie tylko sprzedaż i inżynieria produkcji. To również cały szereg innych działów, do których poszukuje się pracowników. Zarówno osób z niewielkim doświadczeniem, które mogą wziąć udział w programach praktyk bądź staży (najczęściej płatnych), jak i specjalistów, którzy mają za sobą pracę w innych firmach z branży i mogą wnieść zdobyte kompetencje do nowej firmy.
Dział marketingu
4% ofert pracy kierowanych do marketingowców należy do FMCG. W ramach dbania o wizerunek marek oferowanych przez firmę można pracować w obszarze:
- tradycyjnego marketingu – odpowiadającego za kampanie ATL i BTL – pracownicy działów marketingu FMCG najczęściej rekrutują się spośród pracowników firmy oraz agencji reklamowych;
- trade marketingu – czyli marketingu w punkcie sprzedaży – do tego działu często przechodzą osoby z doświadczeniem w dziale sprzedaży;
- PR – czyli komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej – rekrutacja za pomocą praktyk i staży oraz spośród pracowników agencji PR lub specjalistów ds. komunikacji.
-
Zarobki w działach marketingu:
• Junior Brand Manager** – 4000-10 000 zł brutto,
• Brand Manager** – 8000-13 000 zł brutto,
• specjalista ds. trade marketingu** – 5000-9000 zł brutto,
• Digital Marketing Manager* – 10 000-20 000 zł brutto,
• specjalista PR – 4000-8000 zł brutto,
• PR Manager * – 10 000-20 000 zł brutto.
Dział personalny
W FMCG istnieje wyraźny podział na HR twardy (kadry i płace) i miękki (rekrutacja, Employer Branding, programy rozwojowe, oceny okresowe, szkolenia). Działy HR zatrudniają nierzadko kilka lub kilkanaście osób, co jest uzależnione od wielkości firmy.
-
Zarobki w działach HR:
• specjalista ds. rekrutacji *** – około 7000 zł brutto,
• HR Manager *** – 16 000-20 000 zł brutto,
• trener wewnętrzny *** – 8000-16 000 zł brutto.
Dział IT
Odpowiada za sprawne działanie całości procesów teleinformatycznych. Zazwyczaj składa się z osób odpowiedzialnych za administrację sieciami, pracowników technicznych, zarządzających sprzętem IT, a niekiedy również developerów, którzy wspierają rozwój narzędzi wykorzystywanych w firmie (zazwyczaj przy udziale firm zewnętrznych).
Dział zakupów
Zajmuje się zaopatrzeniem produkcji w niezbędne materiały. Ściśle współpracuje z działami logistyki, finansów, planowania produkcji. Bardzo ważną kompetencją jest tu z reguły znajomość języków obcych.
Dział logistyki
Odpowiada za wszelkie procesy związane z łańcuchem produkcji – od przywiezienia zakupionego przez dział zakupów towaru po jego dystrybucję oraz politykę magazynową. W zależności od specyfiki produkcji może zatrudniać nawet kilkadziesiąt osób.
Dział eksportu
Odpowiada za eksport wyprodukowanych towarów. W międzynarodowych korporacjach bywa umieszczany tylko w niektórych oddziałach krajowych. Szuka dystrybutorów na rynkach zagranicznych i współpracuje z zagranicznymi partnerami. Znajomość języków obcych jest tu podstawą.
Dział finansów
W działach finansowych FMCG widać coraz większą specjalizację. Powstają poddziały zajmujące się finansami marketingu, zakupami, planowaniem budżetu, sprzedażą. Cenione są osoby z certyfikatami ACCA i CIMA.

Warto śledzić nowości z branży FMCG
Ci, którzy chcą związać się z branżą FMCG, powinni czytać prasę branżową lub odwiedzać strony WWW firm, w których chcieliby pracować. Przy otwarciu nowego działu, przeniesieniu określonych procesów do Polski czy uruchomieniu nowej fabryki pojawia się spora ilość ofert pracy w określonym obszarze. Przykładem może być otwarcie nowego centrum zarządzania łańcuchem dostaw przez Procter&Gamble.
– Otwieramy w Warszawie innowacyjny ośrodek zarządzania łańcuchem dostaw. Zadaniem Europejskiego Centrum Planowania i Logistyki jest wspieranie rozwoju biznesu poprzez usprawnianie procesów łańcucha dostaw dzięki wykorzystaniu potencjału planistycznego i specjalistycznej wiedzy. Centrum odpowiadać będzie zatem za procesy planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów i produktów, a także odpowiedniej informacji na ich temat. W Europejskim Centrum Planowania i Logistyki zatrudnienie znajdzie kilkaset osób. Zatrudniamy specjalistów planowania, inżynierów oraz absolwentów studiów technicznych – mówi Monika Butrym, Talent Supply Manager Central Europe w Procter&Gamble.
Redukcje etatów związane z outsourcingiem
Choć branża FMCG się rozwija, to część procesów przenoszona bywa pomiędzy krajami lub jest outsourcingowana do sektora BPO. W efekcie stanowiska w niektórych działach – zwłaszcza w księgowości, finansach czy IT – mogą się w przyszłości kurczyć. Ważne dla pracowników jest zatem trzymanie ręki na pulsie i otwartość na relokacje bądź zmianę obszaru zainteresowań zawodowych w ramach firmy. Systemy wewnętrznych awansów to umożliwiają, a firmy FMCG nie lubią pozbywać się pracowników, których cenią.
* Michael Page Survey
** Hays Poland 2013
*** Antal International
Czytaj także: Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie