Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Laddering marketing – czym jest? Gdzie można go wykorzystać?

Laddering marketing – czym jest? Gdzie można go wykorzystać?

 
Laddering marketing – czym jest? Gdzie można go wykorzystać?

Współczesny marketer to osoba, która nie tylko ma dość charyzmy, by ciekawie opowiedzieć o produkcie lub usłudze. To specjalista, który coraz częściej wchodzi w rolę psychologa – dzięki rozwiniętej empatii i technikom marketingowym potrafi dotrzeć do głębokich pragnień i motywacji konsumenta. A kiedy je odkryje, umie zaproponować rozwiązanie, które doskonale trafia w wyrażane potrzeby i wartości. Narzędziem pracy służącym do realizacji tego celu jest właśnie laddering marketing.

 

Czytaj dalej i dowiedz się, jak za pomocą techniki ladderingu przeprowadzić emocjonalny wywiad zwieńczony sprzedażą i zebraniem cennych informacji o potencjalnym kliencie. Oto jak wdrożyć laddering marketing w Twojej firmie!

 

Spis treści

Laddering marketing – co to?

 

Skuteczny marketing opiera się na założeniu, że sprzedawca / marketer proponuje klientowi produkt, który trafia w jego gust. Motywacją do zakupu może być już istniejąca potrzeba, chociaż często jest to potrzeba, która powstaje dopiero w procesie marketingowym, a opiera się na pragnieniach i wartościach zindentyfikowanych u konsumenta, które sprzedawca potrafi przekuć w konkretną propozycję. Niezależnie od ścieżki i metody, sednem komunikacji marketingowej jest odkrycie motywacji i wartości stojących za potrzebą klienta, a następnie zaproponowanie rozwiązania, które dokładnie w nie trafia. 

 

Zatem czym jest laddering marketing? To metoda pozwalająca zidentyfikować głębsze motywacje, potrzeby, wartości i emocje stojące za decyzjami zakupowymi konsumentów. Nazwa pochodzi od angielskiego słowa ladder, oznaczającego drabinę. Laddering to technika badawcza opierająca się na serii pytań. Po każdej odpowiedzi marketer zadaje kolejne pytanie o motywację – dlaczego? 

 

Laddering marketing – jak działa?

 

Działanie techniki laddering łatwo wyjaśnić, ale nieco trudniej zastosować, by dawała klientowi wrażenie naturalności i budowała więzi przez pogłębioną rozmowę – a nie wydawała się suchą, czy nawet nieco irytującym działaniem marketingowym, w którym sprzedawca „odklepuje" formułkę. Kluczem do sukcesu jest tu empatia i umiejętność dostosowania pytań do postawy i oczekiwań Twoich klientów, oraz aktywne dostosowywanie tej strategii do wypowiedzi respondenta. 

 

Czytaj także: Aktywne słuchanie – na czym polega?

 

Zadawanie serii pytań w laddering marketingu wygląda następująco:

 

Marketer: Pytanie 1

Klient: Odpowiedź A

Marketer: Pytanie 2: Dlaczego A?

Klient: Odpowiedź B

Marketer: Pytanie 3: Dlaczego B?

Klient: Odpowiedź C

***

Marketer: Proponuje produkt, mający cechy, które odnoszą się do oczekiwań i wartości klienta, odkrytych podczas wywiadu.

 

Kluczem tej techniki jest rozpoznawanie kolejno potrzeb i motywacji wyższego rzędu, na przykład według schematu:

 

  • potrzeba zakupowa – cechy produktu;
  • korzyść funkcjonalna / praktyczna płynąca z zastosowania produktu;
  • korzyść emocjonalna – wewnętrzna motywacja;
  • korzyść odnosząca się do wartości, stylu życia, społeczeństwa – szerszy kontekst.

 

Laddering marketing – zastosowanie

 

Strategia marketingowa oparta na ladderingu, wspinaniu się po drabinie motywacji, pozwala marketerom na rozpoznanie potrzeb i oczekiwań klienta, zaproponowanie mu produktu trafiającego w te potrzeby i przez to zwiększenie sprzedaży. Jednak oprócz takiego doraźnego zastosowania, laddering marketing doskonale sprawdza się w szerszym kontekście strategii komunikacji z konsumentami, prowadzenia kampanii marketingowej, budowania content marketingu i analizy danych na temat wybranej grupy docelowej.

 

Laddering marketing może być elementem badań rynkowych. Pozwala na zebranie danych o motywacjach zakupowych różnych grup konsumentów i przygotowanie na tej podstawie poszerzonej tzw. Persony (modelowego klienta z danej grupy docelowej). Dogłębna analiza odpowiedzi z wywiadów umożliwia głębsze zrozumienie potrzeb klientów, co z kolei znajduje zastosowanie w przygotowywaniu lepszych, trafniejszych kampanii reklamowych. W tym kontekście wywiady ladderingowe warto przeprowadzać regularnie, co pozawala na monitorowanie zmieniających się potrzeb i oczekiwań konsumentów i bieżące dostosowywanie przekazu marketingowego.

 

Warto zwrócić również uwagę na zastosowanie ladderingu w content marketingu. Znajomość intencji i wartości grupy docelowej pomaga w przygotowywaniu tekstów wzbudzających emocje i poruszających odpowiednie struny w systemie wartości odbiorcy. Treści przestają być abstrakcyjne, poruszane w reklamach potrzeby „wydumane" i mało prawdopodobne. Dzięki pogłębionym wywiadom twórcy przekazów marketingowych mogą wykorzystać konkretne, wskazane przez konsumentów sytuacje i wskazać na cechy produktów, które są dla klientów najważniejsze w danych okolicznościach.

 

 

Laddering marketing:

 

  • zalety

 

Laddering marketing pozwala na rozpoznanie motywacji i wartości, jakimi kierują się konsumencie. To z kolei pomaga w stworzeniu Persony i aktualizowaniu wiedzy na temat wybranej grupy docelowej. Dzięki temu firma może przygotowywać skuteczniejsze treści marketingowe, dostosowywać ofertę do aktualnych potrzeb, zwiększać sprzedaż i lojalność klientów wobec marki. 

 

  • wady

 

Laddering marketing to metoda dość czasochłonna. Niektórzy klienci mogą nie mieć cierpliwości, by odpowiadać na kolejne pytania typu: dlaczego. Co więcej, jeśli marketingowcy nie zostaną odpowiednio przeszkoleni, mogą nieumiejętnie przeprowadzać wywiad, który będzie brzmiał sztucznie i przez to nadszarpnie zaufanie do marki.

 

Czytaj takżeOperator drona, pilot drona – czy to zawody przyszłości?

 

Laddering marketing – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Laddering marketing – skąd pochodzi?

 

Uważa się, że podstawą laddering marketingu jest psychologia poznawcza (kognitywna). Metoda ladderingu w marketingu i sprzedaży była stosowana już w latach 80. ubiegłego wieku.

 

  • Laddering marketing – gdzie się nie sprawdzi?

 

Laddering marketing może nie być skuteczny w przypadku, gdy trudno znaleźć powiązanie między zastosowaniem produktu, a wartościami, emocjami czy szerszym kontekstem istotnym dla klienta. Przykładowo, jeśli sprzedaż dotyczy niedrogich produktów pierwszej potrzeby, odwoływanie się do wartości i głębszej motywacji, jaka stoi za ich stosowaniem, może wydać się śmieszna i absurdalna.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • BUSINESSFIRST Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat   4 000 - 24 998 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Jeżeli sprzedaż daje Ci energię, lubisz kontakt z przedsiębiorcami i chcesz realnie wpływać na rozwój firm, znajdziesz u nas idealne środowisko do rozwoju. Wspólnie z ING Bankiem Śląskim wspieramy przedsiębiorców nowoczesnymi rozwiązaniami finansowymi, a naszym partnerom oferujemy...
  • Menedżer ds. płynności i transakcji międzybankowych (Dealer)

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie płynnością bieżącą w złotych i walutach obcych; Zarządzanie rezerwą obowiązkową; Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej księgi bankowej; Zarządzanie ryzykiem oraz pozycjami na portfelach papierów wartościowych; Zarządzanie pozycją walutową...
  • Referent w Wydziale Rachunków Detalicznych

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz, Jagiellońska 17    praca zdalna / hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków administrowanie i obsługa operacyjna produktów depozytowych; prowadzenie rejestrów wpływającej dokumentacji w systemach Banku; obsługa księgowa dyspozycji finansowych w systemie bankowym; wyjaśnianie braków, błędów z pracownikami Banku; redagowanie odpowiedzi do...
  • Rockfin S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Opis stanowiska: Opracowywanie wymagań technicznych projektów, dobór komponentów, określenie parametrów projektowych dla głównych systemów pomocniczych do turbin gazowych, parowych, generatorów oraz wysokociśnieniowych napędów i systemów sterowania; Dobór rozwiązań technicznych...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.