Praca.pl Poradniki Utrata pracy
Lenistwo w pracy - za obijanie się w pracy możesz skończyć z wypowiedzeniem

Lenistwo w pracy - za obijanie się w pracy możesz skończyć z wypowiedzeniem

 
 Lenistwo w pracy - za obijanie się w pracy możesz skończyć z wypowiedzeniem

Do leniuchowania w pracy mało kto chce się otwarcie przyznać. Według różnych badań ci, którzy mówią o swoim lenistwie, szacują je na około 2 godziny dziennie. Czas ten pożytkują przede wszystkim na przeglądanie portali społecznościowych. Galeria zdjęć, komentarze czy aktualizacja statusu są tym, co zabiera „leniuchom” najwięcej służbowego czasu.

 

Leniwy pracownik – czyli kto?

 

W pierwszej kolejności intensywnie poszukujemy pracy. Pieczołowicie przygotowujemy się do rozmowy kwalifikacyjnej, pokazujemy siebie z jak najlepszej strony i… dostajemy etat. Czujemy radość, zapał, staramy się być punktualni, angażujemy się w nowe obowiązki. Dodatkowy raport czy cztery spotkania więcej tygodniowo z kluczowymi klientami firmy nie stanowią dla nas problemu. Mija trochę czasu i nasz zapał słabnie. Coraz częściej udajemy, że nie skończyliśmy poprzedniego zadania, żeby chwilę poprzeglądać ulubione strony. Na każde nadliczbowe zlecenie reagujemy jak na wielką niesprawiedliwość i najchętniej oddajemy je kolegom. Praca przestała być dla nas wyzwaniem, a nużącą koniecznością. Ten scenariusz wygląda znajomo?

 

Lenistwo w pracy bardzo często jest wynikiem utraty motywacji do pracy. Warunki panujące w firmie, zlecane projekty i stawiane oczekiwania nie są dla nas wystarczającym bodźcem do podjęcia wysiłku poza niezbędne minimum. Pozwalamy sobie na obijanie się również wtedy, jeśli czujemy, że nikt od nas więcej nie wymaga. Chętniej tracimy czas w pracy, jeśli nie mamy z niej satysfakcji – szczególnie finansowej. Gdy zawodowe zadania nas nudzą, również więcej przesiedzimy na krześle, nie robiąc niczego pożytecznego. Ponieważ jednak czas w firmie trzeba jakoś zapełnić, szukamy bardziej interesujących alternatyw. Filmiki, zakupy online, newsy sportowe czy lifestyle’owe – a zegar tyka.

 

Bardziej odważni piją kolejną kawę z koleżeństwem. Przecież kiedyś trzeba opowiedzieć o weekendzie, zapytać o dzieci i kolejny raz podkreślić, że szef nie dał podwyżki. Wiele osób przeciąga również przysługujący ustawowo czas wolny w czasie pracy, na przykład 5-minutową przerwę na godzinę pracy przy komputerze czy 15-minutową przerwę lunchową.

Ci, którym stanowisko pozwala, załatwiają prywatne sprawy poza biurem, niekoniecznie zgłaszając ten fakt przełożonym. Wizyta w urzędzie, odbieranie paczek, przewożenie dzieci z punktu A do B, a nawet domowe zakupy – w tym wypadku niektórzy pracownicy wykazują się prawdziwą kreatywnością.

 

Sposób na lenistwo

 

Obijanie w pracy generuje straty dla przedsiębiorstwa, które płaci za bezproduktywny czas zatrudnionych osób. Na lenistwie tracą również pracownicy, ponieważ nie rozwijają się zawodowo i nie odczuwają satysfakcji ze swojej pracy. Co zrobić, by zwalczyć to zjawisko?

 

Firma powinna przede wszystkim zadbać o sprawnie funkcjonujący system motywacyjny. Za wzmożoną aktywność podwładni powinni być nagradzani w stopniu współmiernym do podejmowanego wysiłku – niekoniecznie finansowo, choć premie i dodatki należą do najsilniejszych bodźców, skłaniających do intensywniejszej pracy. Istotne jest również to, by menedżerowie zadbali o dobrą atmosferę w zespole. Czy są w nim ci, które demotywują innych? A może niektóre osoby są faworyzowane? Kluczową kwestią w zwalczaniu zjawiska lenistwa jest też sprawiedliwy i odpowiadający możliwościom rozkład pracy. Chodzi o to, by podwładni nie czuli się przytłoczeni nawałem zadań, a z drugiej strony ich czas służbowy został w pełni wykorzystany.

 

Co mogą zrobić sami pracownicy, by powstrzymać się od leniuchowania w godzinach służbowych? Tu zadanie jest nieco trudniejsze, wymaga bowiem zmiany podejścia do swojej pracy. Trzeba zadać sobie pytanie, czy dana czynność wciąż sprawia nam satysfakcję, albo co możemy zrobić, by zadania znów stały się dla nas interesujące. Jeśli nie narzuca nam ich przełożony, sami wyznaczmy sobie małe cele i nagradzajmy się na ich realizację. Warto jest też pomyśleć o dodatkowych kursach i szkoleniach, które pozwolą nam rozwinąć swoje umiejętności, nawet w obszarach, których wcześniej nie braliśmy pod uwagę. Zapytajmy też przełożonego o perspektywy rozwoju w firmie – czy przewiduje się awanse, premie dla pracowników wybijających się na tle innych? Natomiast jeśli w danym przedsiębiorstwie nie umiemy dostrzec już niczego rozwojowego, podjęte działania nie pomagają i wciąż mamy poczucie, że tracimy czas – może warto zastanowić się nad zmianą pracy lub nawet branży.

 

Sankcje za lenistwo

 

Należy również pamiętać, że niewypełnianie obowiązków służbowych przez pracownika podlega sankcjom przewidziany przez Kodeks pracy. Za niestosowanie się do poleceń służbowych, niewłaściwe pożytkowanie czasu pracy grożą sankcje nagany i upomnienia (w tym wypadku pracodawca nie może jednak nałożyć kary pieniężnej). Ponadto w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy bądź ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych podwładny może zostać zwolniony dyscyplinarnie.

 

Więcej artykułów "Utrata pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...
  • Account Manager

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid) / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Kluczowy Zakres Obowiązków Codzienne wsparcie i nadzór nad pracownikami tymczasowymi w Niemczech. Pełne zarządzanie bazą pracowników: grafiki, urlopy, zakwaterowanie, zwolnienia, rozliczenia. Regularny kontakt z klientami niemieckimi, budowanie długofalowych relacji biznesowych. Aktywne...
  • kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    woj. śląskie, małopolskie, dolnośląskie, wielkopolskie ZADANIA: kierowanie, koordynowanie i nadzór prac na budowie w oparciu o wymagania kontraktu, dokumentację techniczną, budżet, harmonogram oraz zgodnie z wymaganiami BHP; analiza dokumentacji technicznej i monitoring kosztów budowy;...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    woj. śląskie, małopolskie, dolnośląskie, wielkopolskie ZADANIA: Współpraca z kierownikiem budowy lub kierownikiem robót; Przygotowywanie dokumentów sprzedażowych; Prowadzenie korespondencji kontraktowej; Opracowywanie i zgłaszanie wniosków materiałowych; Archiwizacja dokumentacji...
  • Performance Marketing Specialist / Digital Marketing Specialist

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Zakres obowiązków: Tworzenie i prowadzenie kampanii Google Ads i Meta Ads na rynku polskim i zagranicznym. Monitorowanie i optymalizowanie wskaźników kampanii. Analiza wyników i przygotowywanie raportów z prowadzonych działań. Konfiguracja narzędzi analitycznych, takich jak GA4, GTM, Pixel,...
  • Inżynier / Inżynierka budowy

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Osoba zatrudniona na stanowisku inżyniera budowy odpowiedzialna będzie między innymi za: nadzorowanie prac podwykonawców , dokonywanie obmiaru robót, kontrola robót budowlanych i dostaw materiałów, bhp na budowie itp.

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.