Praca.pl Poradniki Warto wiedzieć
Jeśli nie ma windy – skorzystaj ze schodów

Jeśli nie ma windy – skorzystaj ze schodów

 
Jeśli nie ma windy – skorzystaj ze schodów

Wielu z Was stoi właśnie na parterze lub robi pierwsze kroki. Zastanawiacie się pewnie, co zrobić, żeby wspinać się po kolejnych stopniach? Jak stawiać kroki, żeby upadki były jak najmniej bolesne? Na przykładzie własnego zmagania się z pierwszymi piętrami wskażę kilka prostych, ale istotnych elementów, których wprowadzenie w życie może nam ułatwić wspinaczkę po ścieżce kariery.

 

Spis treści

Stopień 1. Trudne początki w korporacji

 

Pamiętam dzień poprzedzający pierwszy dzień mojej pracy w korporacji. Stanęłam przed lustrem i próbowałam znaleźć odpowiedź na wiele pytań. Jaki będzie pierwszy dzień? Czy to jest dobry kierunek? Lęk przed nieznanym ograniczał myślenie zdroworozsądkowe. Jak w większości przypadków, okazało się, że nie jest tak źle, jak to sobie wyobrażałam. Z zewnątrz korporacja to szklany wieżowiec, od środka – to zespół fachowców, specjalistów, od których można się wiele nauczyć. I z którymi można się zaprzyjaźnić tak, aby wykonywana praca była również codzienną przyjemnością.

 

Stopień 2. Rozwój? Naprawdę?

 

Po pierwszych miesiącach mozolnego odnajdywania się w wielkiej machinie struktur, zależności, procedur, właściwych osób itp. okazało się, że korporacja umożliwia „rozwój”. Magiczne słowo, które jednym kojarzy się tylko z awansem na wyższe stanowisko, innym z poszerzaniem zakresu umiejętności, jeszcze innym z rozwojem wewnętrznym rozumianym jako wyłączne prawo do decydowania o własnej drodze. Tak naprawdę to od nas zależy, czy istotniejszy jest napis na wizytówce, czy to, czego faktycznie nowe okoliczności nas nauczą. W moim przypadku ważniejsze było to drugie, niemniej pracodawca rozumiał, że za zmianą stanowiska idzie również powierzenie większego zaufania pracownikowi, docenienie jego chęci rozwoju i podniesienie poprzeczki oczekiwań.


Piętro pierwsze. Top 5 wskazówek, jak na nie wejść

 

Jeśli na Twojej ścieżce kariery również będzie korporacja, to, niezależnie od działu, do którego trafisz, wykorzystaj ten czas jak najlepiej. To dobry start!

 

  • ucz się funkcjonowania w rozbudowanej strukturze – niezależnie od tego, czy to struktura płaska, hierarchiczna czy macierzowa (zwłaszcza w dużych firmach międzynarodowych), przechodzenie poprzez różne poziomy uczy logicznego myślenia, przewidywania sytuacji oraz po prostu radzenia sobie z nagłymi „schodami”;
  • oswój procedury – to dobry wstęp do poruszania się po labiryncie życia (procedury jeszcze nie raz staną na Twoje drodze);
  • specjaliści niech będą Twoją Gwiazdą Północy – oni też kiedyś przeszli drogę z parteru na piętro – przyglądaj się, jakich narzędzi używają i który z ich systemów pracy jest najbardziej efektywny;
  • pracuj w zespole – wymiana poglądów, konfrontowanie pomysłów, burze mózgów, poznawanie metodologii prowadzenia projektów to świetny sposób na zbudowanie solidnych podstaw do tworzenia w przyszłości własnych zespołów;
  • w codziennym natłoku obowiązków nie zapominaj, że to ludzie tworzą zespół, a Ty jesteś jego ważnym elementem – Twoja postawa, szacunek dla drugiego człowieka i podejście do pracy składają się na efekt pracy zespołu i wynik biznesowy firmy.

 

 

Jeden schodek w tył to dwa schodki do przodu, czyli w drodze na drugie piętro: średnia firma

 

Kiedy „sufit” w korporacji zbliżył się na wyciągnięcie ręki i stanowił barierę nie do przejścia, uznałam, że to czas, kiedy trzeba coś zmienić. W moim planie było wspięcie się na kolejne piętro, czyli zarządzanie zespołem, natomiast nie miałam doświadczenia, które pozwalałoby mi na płynną zmianę pracy na stanowisko menedżerskie.

W moim przypadku sprawdziło się powiedzenie, że warto zrobić krok w tył, żeby zrobić dwa kroki do przodu. Mimo doświadczenia na stanowisku starszego specjalisty podjęłam pracę jako specjalista. Zdobyta do tej pory wiedza i doświadczenie pozwoliły mi na sprawne wdrożenie się w nowym miejscu i szybką konsekwentną realizację nowych zadań. To podejście zaprocentowało dosyć szybko. Sprzyjał mi również rozwój firmy (przy zmianie pracy warto poszukiwać pracodawcy, który jest w trakcie rozwoju lub jest otwarty na zmiany). Już po pół roku mogłam koordynować prace zespołu.

To, co ważne dla mnie – niezależnie od roli w zespole – zawsze pozostaję jego częścią. To buduje zaufanie i daje solidne podstawy do wspólnej codziennej pracy.

 

Piętro drugie osiągnięte


Jestem menedżerem. To bardzo odpowiedzialna rola. Każdego dnia uczę się, jak coraz lepiej współpracować z ludźmi tak, aby realizować założone cele. Popełniam błędy, z których staram się wyciągać wnioski. W firmie liczącej kilkadziesiąt osób codzienna praca w mniejszym zespole rządzi się swoimi prawami. Niemniej wspólnie pracujemy na wynik biznesowy.

Jeśli trafisz do takiej firmy – wnieś możliwie jak najwięcej i ucz się od innych:

 

  • oswój się ze zmianą – ten element jest w niewielkich firmach na porządku dziennym – zmiana struktury, przebudowa zespołów, dynamiczne założenia biznesowe – im szybciej złapiesz wiatr w żagle, tym będzie łatwiej przy każdej kolejnej zmianie;
  • specjalizuj się, ale z rozwagą i z szerszym spojrzeniem na otoczenie – średnie firmy mają to do siebie, że nie ma tu pracownika odpowiedzialnego za mały obszar, jak to jest często w korporacjach – tutaj trzeba mieć szerszy zakres wiedzy i umiejętności, np. na stanowisku specjalisty ds. marketingu trzeba mieć wiedzę z obszarów takich jak content marketing, social media, copywriting, seo, analiza czy nawet strategia;
  • komunikuj się – rozmawiaj, spotykaj się, nie ograniczaj się tylko i wyłącznie do wysłania maila; żyjemy w ogromnym natłoku informacji, co sprawia, że często błędnie interpretujemy przekaz. Niech najważniejsza będzie rozmowa.

 

Kolejne piętra?

 

Warto pamiętać także, że ścieżka kariery nie musi być tylko i wyłącznie przemieszczaniem się po piętrach w górę. Możesz zmienić klatkę schodową, a nawet blok. Szukaj do momentu, aż uznasz, że jesteś w miejscu, które Cię nie ogranicza i – najważniejsze – żeby Twoja praca była również pasją.


Powodzenia!

Katarzyna Kowalewska
Marketing Manager, od 5 lat w Praca.pl,
Wcześniej 8,5 roku w korporacji z branży yellow pages, która przeszła cyfrową transformację produktów

Czytaj takżeQuiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Więcej artykułów "Warto wiedzieć"

Polecane oferty

  • Monter - Obszar Elektryczny

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres odpowiedzialności Osoba zatrudniona na stanowisku będzie odpowiedzialna za montowanie wiązek elektrycznych i okablowania zgodnie z dokumentacją rysunkową.
  • Monter – Obszar Mechaniczny

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres odpowiedzialności Osoba zatrudniona na stanowisku będzie odpowiedzialna za montowanie urządzeń mechanicznych zgodnie z dokumentacją rysunkową.
  • Spawacz

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres zadań: Spawanie detali według rysunków i zleceń produkcyjnych zgodnie z oczekiwaną jakością, zgodnie z terminami i postępując z zasadami bezpieczeństwa
  • Magazynier

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres odpowiedzialności Przyjęcia: rozładunek towaru, identyfikacja, liczenie, odkładanie towaru do kontroli jakości; Wydania: przygotowanie towaru do produkcji na podstawie zleceń systemowych, raportowanie w systemie dokonanych operacji; Wysyłki: przygotowanie towaru do wysyłki na...
  • Specjalista ds. Kadr i Płac

    BZ CONSULTING KANCELARIA PRAWNO-PODATKOWA SP. Z O. O.   Gdańsk    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Opis stanowiska: Samodzielna obsługa wyznaczonych klientów biura w zakresie: Prowadzenie teczek akt osobowych; Sporządzanie list płac dla pracowników etatowych i na podstawie umów cywilno-prawnych, naliczanie wynagrodzeń i zasiłków ZUS; Naliczanie składek ZUS u właścicieli w...
  • Specjalista obsługi instalacji

    Chłodnie Warszawskie Morspol S.A.   Warszawa, Białołęka, blisko stacji metra, blisko trasy S8, blisko stacji kolejki podmiejskiej i wielu linii autobusowych    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 12 000 zł brutto/mies.  Szukamy 3 pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    wykonywania pracy przy obsłudze i dozorze urządzeń elektroenergetycznych odpowiadających za pracę instalacji chłodniczej w firmie zajmującej się wynajmem magazynów chłodniczych dla branży żywnościowej, czas pracy wynosi przeciętnie 8 godzin na dobę, 40 godzin tygodniowo w...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?