Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

Marketing 4C: co to? Na czym polega?

 
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

By firma mogła odnosić sukcesy na rynku, pozyskiwać klientów i generować dochody, niezbędna jest dobra strategia marketingowa. Specjaliści od dekad opracowują sposoby skutecznego promowania marki i przedstawiania oferty na rynku. Jednym z nich jest marketing mix 4C. Co to takiego?

 

Co to jest marketing 4C?

 

4C marketing stanowi modyfikację tzw. marketingu 4P. Ten ostatni opiera się na kompozycji czterech elementów, które należy dopracować w czasie działań promocyjnych. Są to: product, price, place, promotion, czyli produkt, cena,, miejsce (kanały dystrybucji) i reklama.

 

Jak widać, koncepcja 4P skupia się na działaniach, jakie musi podjąć przedsiębiorca, by sprzedać produkt, począwszy od jego stworzenia, zadbania o opakowanie, oprawę wizualną, przez ustalenie właściwej ceny, zorganizowanie kanałów sprzedaży, po działania reklamowe.

 

Model 4C proponuje nieco inne podejście, przenoszące punkt ciężkości z możliwości przedsiębiorstwa – na oczekiwania klienta.

 

4C marketing: koncepcja

 

Główne elementy marketingu 4C to:

  • customer – oczekiwania i postawy klienta. Dla ich zrozumienia niezbędne są badania rynku, pozwalające na określenie działań względem konkretnych grup docelowych;
  • cost – koszt ponoszony przez klienta; cena produktu musi uwzględniać możliwości grupy docelowej;
  • convenience – wygoda; sposób, w jaki klient może kupić produkt. Najlepiej, jeśli ma do dyspozycji wiele możliwości (np. przydatna jest strategia sprzedażowa typu omnichannel marketing);
  • communication, komunikacja między klientem a firmą; obejmuje działania promocyjne i pozyskiwanie klientów poprzez tworzenie z nimi relacji. A to oznacza nie tylko tradycyjną reklamę na zasadzie jednokierunkowej informacji, ale też np. kontakt poprzez media społecznościowe, angażowanie klientów np. za pomocą programów lojalnościowych, in-game marketingu i innych działań.

 

Model 4C: historia

 

Twórcą marketingu mix 4C jest profesor Robert F. Lauterborn, związany między innymi z Uniwersytetem Karoliny Północnej w Chapel Hill. Ten wybitny specjalista z dziedziny komunikacji społecznej i reklamy zauważył, że dla działań marketingowych najważniejsze jest zwrócenie uwagi na potrzeby i postawy konsumenta – to, jakie ma oczekiwania, czego potrzebuje, na co jest podatny, ile jest w stanie zapłacić za produkt itd. Opracowana w 1990 r. koncepcja 4C nie przekreśla wcześniejszych form mix marketingu, ale rzuca na nie nowe światło.

 

Marketing 4C podlegał dalszym modyfikacjom (np. w ramach marketingu 7C), świetnie się też sprawdził w obliczu rozwoju nowych technologii, które pozwalają na wielowymiarową komunikację z klientem i promocję marki za pomocą różnych mediów.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Agent Nieruchomości

    Freedom Nieruchomości   Pruszków, ul. Lipowa 42a    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  kontrakt B2B   5 000 - 15 000 zł netto (+VAT)/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania? Systematyczne pozyskiwanie nieruchomości w oparciu o umowy na wyłączność. Utrzymywanie profesjonalnych relacji z klientami. Organizacja cyklu sprzedaży i marketingu własnej bazy ofert nieruchomości. Realizacja celów sprzedażowych. Współpraca z zespołem i dbałość o...
  • HSV Polska Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Obowiązki na rekrutowanym stanowisku ustawiacza maszyn: Nadzorowanie prawidłowej pracy form i maszyn i urządzeń pomocniczych. Montaż form wraz z osprzętem oraz regulacja formy produkcyjnej i maszyny po montażu. Sygnalizowanie konserwacji i napraw. Wykonywanie czynności administracyjnych...
  • Handlowiec

    Praca.pl Sp. z o.o.   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Wymagania: gotowość do pracy zmianowej; znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie B-2 sprawna obsługa komputera, w szczególności programów biurowych; umiejętność profesjonalnej komunikacji i nawiązywania relacji; świetne umiejętności organizacyjne;
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sourcingu

    PwC   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior
    5 godz.
    Twoja przyszła rola: pełna odpowiedzialność za proces sourcingu kandydatów poprzez różne źródła sourcingowe (Direct Search, X-ray search itp.), przygotowywanie analiz i mappingów rynku, budowanie i zarządzanie bazą danych kandydatów, dbając o jej aktualność i kompletność,...
  • Doradca Klienta / Menedżer z znajomością niemieckiego

    BEAUTY2030 SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / asystent / praktykant/stażysta  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   5 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wielka międzynarodowa firma House of Hair zaprasza Cię do spróbowania swoich sił na stanowisku menedżera na Niemcy (praca w komfortowym biurze w Warszawie) z możliwością promowania na stanowisko wiodącego menedżera. Obowiązki obejmują: wsparcie i pomoc Niemieckim klientkom, które...
  • Programista / operator tokarek/frezarek CNC z j. angielskim (m/k)

    Trenkwalder   Niemcy, Bochum   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    6 godz.
    Zakres zadań: konfiguracja i obsługa najnowocześniejszych 3- i 5-osiowych frezarek CNC oraz/lub ustawianie i obsługa najnowocześniejszej tokarki karuzelowej (WEILER, Geminis) z samodzielnym tworzeniem programów na maszynie (Siemens Sinumerik 840D / Fagor), samodzielne tworzenie programów,...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!