Praca dyżurnego ruchu jest bardzo odpowiedzialna – to od jego uważności i rzetelności zależy bezpieczeństwo setek pasażerów.
Dyżurny ruchu – obowiązki
Dyżurny ruchu został ujęty w rządowej Klasyfikacji zawodów i specjalności pod numerem 831204. Jak czytamy w skróconym opisie, dyżurny ruchu kolejowego:
Organizuje, prowadzi i nadzoruje pracę stacji o różnym natężeniu ruchu pociągów osobowych, towarowych, pracę rozrządową i manewrową w obrębie tej stacji, wykorzystując przy tym środki i urządzenia techniczne sterowania ruchem pociągów, łączności i taboru kolejowego.
Osoba na tym stanowisku współpracuje z takimi specjalistami jak dyspozytor, maszynista, zwrotniczy i innymi pracownikami np. odpowiedzialnymi za obsługę i wyprawianie taboru. Do obowiązków dyżurnego należy między innymi monitoring ruchu pociągów, w tym prowadzenie ruchu, komunikacja z kierownikami pociągów, nadzorowanie pracy manewrowej, naprawczej, konserwatorskiej na stacji, przyjmowanie i wyprawianie pociągów. Zakres obowiązków dyżurnego może być szeroki i uzależniony od miejsca pracy. Osoba na tym stanowisku musi umieć obsługiwać urządzenia służące do sterowania ruchem i łączności, odczytywać dokumentację techniczną, a także mieć dobrze rozwinięte zdolności organizatorskie.
Jak zostać dyżurnym ruchu kolejowego?
Ogłoszenia o pracę znajdziemy przede wszystkim w wyszukiwarkach z ofertami pracy i na stronach internetowych konkretnych przewoźników. Ofert można też szukać w urzędach pracy i bezpośrednio na stacjach.
Jeśli chodzi o wymagania, dyżurny ruchu musi spełniać warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych.
Dużurny ruchu musi:
- mieć uprawnienia do wykonywania pracy w tym zawodzie (konieczny jest kurs zawodowy/ ukończenie szkoły o właściwym profilu, a następnie zdanie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje),
- odbyć zawodowy staż pracy,
- cechować się dobrym zdrowiem, pozwalającym na wykonywanie obowiązków,
- umieć pracować pod presją, szybko podejmować decyzje,
- potrafić pracować w zespole.
W Załączniku nr 1 można znaleźć szczegółowe informacje dotyczące wymagań, jakie należy spełnić, by podejść do egzaminu na dyżurnego ruchu.
Wariant A
1. Wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na
kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu ruchu
kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu
zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na
poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie
technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.
2. Zawodowy staż pracy – odbycie przygotowania zawodowego.
Wariant B
1. Wykształcenie – co najmniej średnie.
2. Zawodowy staż pracy – 2 lata pracy na innym stanowisku kolejowym oraz odbycie
przygotowania zawodowego.
Wariant C
1. Wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe.
2. Zawodowy staż pracy – 5 lat pracy na stanowisku nastawniczego oraz odbycie
przygotowania zawodowego.
Praca dyżurnego ruchu – zarobki
To odpowiedzialne i ważne stanowisko, ale czy jest opłacalne? Zarobki na kolei różnią się z uwagi na staż pracy, kwalifikacje i inne czynniki. Zgodnie z Ogólnopolskim Badaniem Wynagrodzeń mediana miesięcznej płacy brutto dyżurnego ruchu wynosi 4710 zł.