Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Activity Based Working – jak nowoczesne biuro wpływa na pracowników?

Activity Based Working – jak nowoczesne biuro wpływa na pracowników?

 
Activity Based Working – jak nowoczesne biuro wpływa na pracowników?

Biura typu open space to relikt XX wieku, wypierany obecnie przez bardziej wygodne i nowoczesne biura dopasowane do stylu pracy. Jakie zalety ma Activity Based Working i jak stworzyć przyjazne miejsce pracy, do którego pracownicy chcą przychodzić?

 

Activity Based Working – wygodne i nowoczesne biuro

 

Z czym kojarzy się korporacja? Przede wszystkim z dużą, otwartą przestrzenią biurową, w której w rzędach stoją biurka. Przez długi czas środowisko pracy w systemie open space było chwalone jako wspierające komunikację pracowników i poprawiające dzięki temu wydajność pracy.

 

Po latach okazało się, że open space wcale nie jest taki korzystny i nie zawsze wspiera pracowników w ich codziennych zadaniach. Kiedy wymagana jest większa koncentracja, kiedy obowiązki pracownika wymagają częstych rozmów zewnętrznych, kiedy trzeba pracować w małych zespołach, open space się nie sprawdza.


W USA już w latach 80. rozpoczęto prace nad tym, aby powierzchnie biurowe w lepszy sposób dopasować do potrzeb pracowników. Tak narodził się nowy trend projektowania przestrzeni biurowych - oparty o to, jak wygląda dzień pracy pracownika i jakie czynności wykonuje się na co dzień.


Czym jest Activity Base Working (ABW)? To nowy sposób projektowania przestrzeni biurowych uwzględniający specyfikę pracy danego zespołu i potrzeb poszczególnych pracowników. W takim nowoczesnym biurze znajdzie się miejsce zarówno na spotkania w grupach, jak i na wymagającą skupienia pracę przy komputerze lub prowadzenie rozmów telefonicznych czy telekonferencji. Chodzi o to, by każdemu było wygodnie, ale jednocześnie, by pracownicy nie przeszkadzali sobie nawzajem.

 

Activity Based Working w biurze – jak to działa w praktyce?

 

Typowa przestrzeń biurowa urządzona w stylu ABW obejmuje takie elementy jak:

• sale konferencyjne o różnej wielkości przygotowane do prowadzenia mniejszych i większych spotkań,
• pokoje multimedialne wyposażone do wygodnego prowadzenia telekonferencji, oglądania webinarów czy prowadzenia nagrań,
• przestrzeń do pracy indywidualnej, nierzadko wyposażoną w regulowane biurka, które można dopasować do wzrostu czy potrzeb poszczególnych pracowników (pracy na siedząco lub na stojąco),
• focus roomy umożliwiające skupienie się i odłączenie od zewnętrznych rozpraszaczy lub spotkania w diadach,
• pokoje ciszy, w których obowiązuje zakaz rozmów i przeszkadzania,
• przestrzenie do relaksu indywidualnego oraz wspólnego spędzania czasu.


Cechą charakterystyczną jest coraz częściej mniejsza liczba stanowisk pracy, niż wynosi nominalna liczba pracowników. Wynika to ze zwiększonego zainteresowania pracą hybrydową i brakiem konieczności utrzymywania stanowisk dla 100% załogi. Ten model pracy się upowszechnia, dlatego według badań, wiele przestrzeni biurowych w stylu ABW utrzymuje współczynnik stanowisk pracy w stosunku do pracowników na poziomie 0,7-0,8 (Wyllie, T., Green, M., Nagrath, R., & Town, A., 2012. Activity based working. dostęp 30.09.2021, https://www.slideshare.net/MichelleMoore40/jllauactivitybasedworking2012-68352230)

 

Activity Based Working – przykład Arla GSS

 

Adriana Białk, Facility Coordinator z Arla Global Shared Services, opisuje: Wdrażając Activity Based Working w Arla, w celu optymalizacji pracy wydzieliliśmy następujące strefy:

 

Home base – miejsce służące do przechowywania rzeczy osobistych. Tutaj pracownicy mają do dyspozycji zamykane szafki oraz szafy do przechowywania m.in. odzieży;
Work – strefa, gdzie zlokalizowane są biurka, jest tu możliwość pracy indywidualnie lub w zespole. Z założenia biurka nie są przypisane do konkretnej osoby, mamy tu rotacje zgodnie z potrzebami biznesowymi;
Focus – strefa do pracy w ciszy, zapewniająca odpowiedni komfort akustyczny i prywatność;
Team – miejsce przeznaczone do pracy zespołowej, zaopatrzone w stoły projektowe, narzędzia i nośniki ułatwiające dzielenie się wiedzą w zespole;
Meet – sale konferencyjne przeznaczone do spotkań online oraz na żywo, wyposażone w sprzęty do telekonferencji, tablice interaktywne, monitory, głośniki itd;
Break – miejsce nieformalnych spotkań, strefa przeznaczone na przerwy w pracy i relaks, wyposażona w komfortowe sofy, fotele, stoły, opcjonalnie – Xbox, stół do gry w bilard czy huśtawka.


Arla mala salka

Nie ma jednego modelu biura opartego na modelu Activity Based Working. To, jakie przestrzenie i w jakiej formie powinny znaleźć się w biurze, jest zależne od tego, jaki jest styl pracy w danej firmie lub jej dziale. W Arla, przed przystąpieniem do projektowania, na podstawie wyników ankiet określono co z perspektywy potrzeb biznesowych jest benefitem i korzyścią dla osób korzystających z przestrzeni w biurze. Układ poszczególnych stref ma spełniać potrzeby ich użytkowników zgodnie ze specyfiką pracy w danym departamencie – wyjaśnia Kinga Urban HR Specialist w Arla GSS.


Naszym głównym założeniem było spełnienie oczekiwań i potrzeb Pracowników, zatem kluczowe były tu konsultacje z nimi. Ponadto przy wdrażaniu ABW bazowaliśmy na wcześniejszych doświadczeniach Arli w innych krajach, gdzie mieliśmy już doświadczenia w tym obszarze i feedback od użytkowników tych przestrzeni. Komunikacja i dialog są w naszej opinii niezbędne, aby wykorzystać potencjał biznesowy ABW przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb użytkowników tych przestrzeni – dodaje specjalista.

 

Activity Based Working – co o takim biurze sądzą pracownicy?

 

Czy tak zaprojektowana przestrzeń, różna od open space oraz tradycyjnych biur z osobnymi pokojami podoba się pracownikom?


Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowanie tak. Kiedy rozpoczęliśmy pracę nad zmianami w biurze, w pierwszym etapie utworzone zostało pilotażowe piętro zaprojektowane w duchu Activity Based Working. Nasi Pracownicy testowali je przez okres około 5 miesięcy. Każda z faz testowana była przez 3 tygodnie, po czym rozesłaliśmy ankiety do Pracowników. Zawierały one ich opinie na temat poszczególnych stref – wyjaśnia Adriana Białk, która odpowiadała za koordynację całego projektu w Arla GSS.


Kinga Urban dodaje: 80% pracowników departamentu IT wskazało, że po powrocie do biura preferowaną przez nich przestrzenią do pracy jest pilotażowe piętro, od którego zaczęliśmy wdrożenie Activity Based Working w naszym biurze w Polsce. A skoro odbiór naszego eksperymentu z przestrzenią biurową jest tak bardzo pozytywny, to przygotowujemy się do tego, aby docelowo wszystkie z siedmiu pięter bazowały na ABW.

 

Jak Activity Based Working działa na pracowników?

 

Celem wdrożenia Activity Base Working jest nie tylko zadowolenie pracowników, ale również wzrost efektywności ich pracy. Czy na tym polu ABW działa?


Bardzo ciekawe badanie opublikowane w 2018 roku przez International Journal of Environmental Research and Public Health (Lauren Arundell , Bronwyn Sudholz  I inni, The Impact of Activity Based Working (ABW) on Workplace Activity, Eating Behaviours, Productivity, and Satisfaction  dostęp 30.09.2021, https://pdfs.semanticscholar.org/bd00/308a0b553d44c7225f38407b5632b9cc76e5.pdf), które przeprowadzono na eksperymentalnej grupie 270 pracowników, udowodniło, że wdrożenie Activity Based Working miało bardzo duży wpływ na poziom aktywności fizycznej pracowników, wsparło zdrowe nawyki żywieniowe w czasie dnia pracy oraz wpłynęło na poczucie satysfakcji z pracy. W zakresie produktywności nie zaobserwowano różnic między pracownikami pracującymi w biurach ABW a w tradycyjnych przestrzeniach, ale – co ciekawe – pracownicy subiektywnie odczuwali poprawę produktywności.


W Arla wprowadzenie ABW zbiegło się z sytuacją pandemii, co okazało się nie bez znaczenia w ogólnej ocenie efektywności programu. Wyjaśnia to HR Specialist, Kinga Urban: W naszej firmie okazało się, że pracownicy wyjątkowo chwalą sobie wprowadzenie strefy przeznaczonej do rozmów telefonicznych w formie wygłuszonych „budek telefonicznych”. Zapewniają one wyjątkowy komfort akustyczny i dyskrecję podczas rozmów na tematy wrażliwe. Feedback od pracowników, zarówno w Polsce jak i krajach, gdzie wcześniej wdrażane było ABW, podkreślił to, że pandemia znacząco wyczuliła nas na dźwięki. Dlatego też pomimo tego, że staramy się promować przestrzeń do socjalizacji, szalenie ważne było wprowadzenie stref z wysokim komfortem akustycznym.

 

Arla budka 2

 


Arla budka 1
W ramach innych bardzo szeroko i międzynarodowo zakrojonych badań, przeprowadzonych przez Veldhoen Company (https://www.veldhoencompany.com/wp-content/uploads/2020/07/executive-summary-the-impact-of-activity-based-working.pdf - dostęp 23.10.2021), obejmujących ponad 30 tys. osób z 16 firm i 11 krajów zaobserwowano:
• 17% poprawę zadowolenia z warunków pracy,
• 13% wzrost produktywności,
• 8% wzrost produktywności zespołowej.


Potwierdza to doświadczenie Arla: Kolejną strefą, wskazaną w ankiecie jako wyjątkowo praktyczną z perspektywy biznesowej, są stoły projektowe, przeznaczone do pracy zespołowej. Przestrzeń ta idealnie sprawdza się przy tzw. „brain stormingu” i prezentacji danych.

Arla salka 2

 

Arla salka 2

 
We wspomnianych wyżej badaniach Veldhoen wskazano również, że pracownicy stali się bardziej mobilni. Poruszali się średnio o 9,3% więcej, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na ich stan zdrowia.


Zatem, o ile badania w zakresie wpływu ABW na produktywność nie są jednoznaczne, to na pewno widać, że taka przestrzeń działa pozytywnie na współpracę i satysfakcję pracowników, a także wspiera ich aktywność fizyczną w ciągu dnia.

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Purchasing Operations Associate

    JTI GBS Poland sp. z o.o. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid / asystent  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Position Purpose: The position of PO Associate is contributing to an overall efficient operations of PO department and its high standards. The objective of the role is to provide high quality of services to martkets by: timely processing high volume of incoming tickets and query resolution, keeping...
  • Quality Assurance Analyst with German

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp. z o.o.   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Responsibilities: Analyzing trends & report Quality performance and undertake or recommend corrective actions; Establish procedures for handling data and performance reporting & continuously improve them; Report team performance to internal and external stakeholders; Act as a contact point for the...
  • Księgowy GL (m/k)

    Trenkwalder Sprawdzona firma   Tychy    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    17 godz.
    Twoje zadania uzgadnianie kont księgi głównej oraz kontrola zgodności zapisów, analiza odchyleń i weryfikacja poprawności operacji księgowych, kalkulacja zobowiązań podatkowych, prowadzenie i aktualizacja ewidencji środków trwałych, tworzenie raportów i sprawozdań finansowych dla...
  • Analityk / Analityczka ds. Windykacji z j. angielskim

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp z o o   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Kluczowe Obowiązki: Codzienny kontakt z klientami (telefon, e-mail, zgłoszenia) w celu rozwiązania zaległych spraw i windykacji płatności. Przetwarzanie płatności kartą kredytową. Monitorowanie portfela klientów w celu utrzymania aktualnego stanu kont. Przygotowywanie zestawień kont,...
  • Collection Analyst with English

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp z o o   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    Work model: Onsite About the role Would you like to discover how we work and who we are? Do you hold a degree university, and would you like to gain experience in a corporate environment? If you would like to start your career journey with us, we can assure you that on this job position you will...
  • Intern

    Bridgestone SSC Sprawdzona firma   Poznań    praca hybrydowa   za 3 dni wygasa
    praktykant/stażysta  umowa o staż/praktykę  pełny etat  rekrutacja online
    5 dni
    Job Purpose You will be responsible for executing accounting operations related to customer payments, account reconciliation, and reporting. You will ensure high quality of service, compliance with internal controls, and contribute to process improvements and internal projects. Responsibilities:...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.