Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

 
Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Okres świąt Bożego Narodzenia to czas, kiedy w wielu firmach pojawiają się dekoracje świąteczne. Ozdoby w przestrzeni biurowej pozytywnie wpływają na atmosferę i zwiększają produktywność – pozostaje tylko pytanie: jak rozliczyć ich zakup? Czy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może wliczyć choinkę, bombki i światełka w koszt uzyskania przychodów? A może są to po prostu koszty związane z reprezentacją? Wyjaśniamy, jak zaksięgować dekoracje bożonarodzeniowe.

 

Spis treści

Zakup choinki – kiedy może stanowić koszt uzyskania przychodu?

 

Świąteczny klimat w firmie to profit zarówno dla pracowników, jak i kontrahentów. Jednak dekoracje oznaczają dodatkowe koszty, które należy rozliczyć. Zakup choinki, upominki dla pracowników i wigilia firmowa mogą zostać wrzucone w koszty, jeśli spełniają przesłanki zawarte w ustawie.

 

Koszt uzyskania przychodów definiuje Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Ustawa o PIT). Jej treść wskazuje, że koszt podatkowy stanowią wydatki, których poniesienie miało na celu:

 

  • osiągnięcie przychodów;

  • zachowanie przychodów;

  • zabezpieczenie źródła przychodów.

 

Oznacza to, że jeśli dekoracje świąteczne mogą mieć wpływ na zysk firmy, zachęcając do skorzystania z jej usług, przedsiębiorca może odliczyć koszty uzyskania przychodu, obniżając wysokość podatku do zapłaty. Dotyczy to między innymi sklepów, salonów kosmetycznych i przestrzeni biurowych, gdzie choinka dekorowana jest głównie dla klientów, a świąteczne wydatki pośrednio przyczyniają się do wzrostu przychodów.

 

Czytaj także: Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

 

W jakich przypadkach zakup ozdób świątecznych nie jest włączony do kosztów uzyskania przychodu?

 

Wystrój firmy może, ale nie musi być kosztem podatkowym. Choinka i inne świąteczne ozdoby nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, a jednocześnie nie mieszczą się jednoznacznie w ogólnym pojęciu kosztów reprezentacji. Z tego powodu każdy przypadek interpretowany jest indywidualnie. Ważne, aby wiedzieć, kiedy zakup wyposażenia biura może stanowić koszty uzyskania przychodów, a kiedy bez wątpienia są to koszty reprezentacji, a nawet wydatek prywatny.

 

Dekoracja na Boże Narodzenie nie może być traktowana jako koszt uzyskania przychodów w sytuacji, gdy stanowi koszty reprezentacji firmy. Jako wydatki na reprezentację rozumiane są koszty, których głównym bądź dominującym celem jest budowanie określonego wizerunku firmy. W tym przypadku nie ma znaczenia ani miejsce, ani wystawność dekoracji.

 

Dekoracje nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów także wtedy, gdy dotyczą osób wykonujących pracę z domu (B2B) – mieszkanie wykorzystywane jest jednocześnie prywatnie i zawodowo. W takich przypadkach choinka, bombki czy światełka choinkowe Urząd Skarbowy traktuje jako wydatek prywatny. Aby było inaczej, podatnik musiałby przedstawić wiarygodne dowody na to, że ozdoby nie mają cech wydatku prywatnego. Podobnie jest, kiedy działalność gospodarcza prowadzona jest w wynajętym biurze, a przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników ani nie przyjmuje kontrahentów w siedzibie firmy.

 

 

Zakup choinki do biura – jak zaksięgować wydatek?

 

Aby organ podatkowy nie miał wątpliwości odnośnie rozliczenia wydatków poniesionych na ozdoby świąteczne, przedsiębiorca powinien potrafić udokumentować wszelkie koszty oraz umotywować konieczność ich poniesienia. Co ważne, wydatki muszą być adekwatne do charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Dla przykładu, jeśli zakupiona choinka i pozostałe ozdoby będą zbyt drogie czy ekskluzywne, znacząco odbiegając od przyjętych norm (w danej branży lub w okolicy), automatycznie zaliczane są do kosztów reprezentacji. Są to wydatki wyszczególnione w art. 23 Ustawy o PIT, a tym samym nie można traktować ich jako kosztów uzyskania przychodów.

 

Dekoracje bożonarodzeniowe można ujmować w kosztach firmy np. na podstawie faktury VAT. Dla podmiotów prowadzących księgę przychodów i rozchodów zostają zaksięgowane w kolumnie 13 KPiR (Pozostałe wydatki), a jeśli firma jest czynnym podatnikiem VAT, także w rejestrze VAT zakupów. Warto pamiętać, że firma może pomniejszyć należny podatek VAT o VAT naliczony na fakturach dokumentujących zakup dekoracji, tylko jeśli te ozdoby wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

 

Czytaj także: Przychód a dochód – czym się różnią?

 

Choinka w biurze - najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jaką choinkę kupić do biura?

 

Wybierając choinkę do biura, należy zdecydować się na model, który pasuje do rozmiaru i stylu przestrzeni pracy. Mniejsze, sztuczne drzewko będzie praktyczne i łatwe w utrzymaniu, a zarazem wprowadzi świąteczną atmosferę w niewielkiej przestrzeni. W przypadku open space albo dużego biura można zdecydować się na duże, zwracające uwagę. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, by choinka nie zajmowała zbyt dużo miejsca i była bezpieczna, zwłaszcza w ruchliwych częściach biura.

 

  • Co oznacza ubieranie choinki?

 

Ubieranie choinki wiele osób pamięta z dzieciństwa. Jest to tradycyjny sposób na wprowadzenie świątecznego nastroju. Wspólne ubieranie choinki z bliskimi symbolizuje radość i zbliżające się święta. Zwyczaj ten można też przenieść na grunt firmowy. Ubieranie choinki ze współpracownikami może być okazją do integracji, zespołowego działania i budowania bliższych relacji między pracownikami. Warto jednak pamiętać, że choinka należy do tradycji religijnej i wiąże się z obchodami konkretnych świąt, dlatego jej dekorowanie powinno być w pracy absolutnie dobrowolne.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Operator wózka widłowego / Magazynier

    Agencja Pracy Koncepcja   Niemcy, Magdeburg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy 50 pracowników
    4 godz.
    Transport wewnętrzny elementów i materiałów na halach produkcyjnych – także części o podwyższonym tonażu. Załadunek i rozładunek ciężarówek z częściami samochodowymi. Dostarczanie niezbędnych materiałów i części na linie produkcyjne. Konserwacja i codzienna obsługa wózka...
  • Geodeta/geodetka

    Pracownia Geodezyjna Geopron Filip Kucharski   Jaworzno    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    - Prace terenowe i kameralne z zakresu 1 i 2 uprawnień geodezyjnych - Zakres 1: mapy do celów projektowych dla małych i dużych inwestycji (ponad 100ha), inwentaryzacyjne powykonawcze budynków oraz sieci uzbrojenia terenu, tyczenia budynków i sieci uzbrojenia terenu, pełna obsługa geodezyjna...
  • Monter / Monterka Elewacji i Systemów Dociepleń

    NB Budownictwo Bogusław Namojlik   Białystok    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   5 000 - 9 000 zł brutto/mies.  Szukamy 5 pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje Obowiązki Kompleksowe prace elewacyjne: od przygotowania podłoża po wykończenie. Montaż systemów dociepleń metodą lekko mokrą. Profesjonalny i precyzyjny montaż elewacji wentylowanych zgodnie z projektem. Aplikowanie izolacji (w tym wełny garażowej) dla zapewnienia efektywności...
  • Specjalista / Specjalistka ds. mediów i marketingu internetowego

    FORUM TURYSTYKI REGIONÓW   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 500 - 8 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis stanowiska Redagowanie, aktualizacja i publikacja treści na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych; Tworzenie koncepcji i materiałów graficznych: strony internetowe, prezentacje, banery, grafiki do social mediów, ikony, podstawowa obróbka zdjęć; Tworzenie i obsługa...
  • Specjalista / Specjalistka ds. współpracy i organizacji imprez, szkoleń, konferencji

    FORUM TURYSTYKI REGIONÓW   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B   6 500 - 8 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis stanowiska: Opracowywanie koncepcji i programów imprez, szkoleń oraz konferencji; Współpraca i uzgodnienia z prelegentami, trenerami i partnerami merytorycznymi; Przygotowywanie budżetów wydarzeń, kontrola kosztów oraz rozliczenia finansowe; Koordynacja logistyki: współpraca z...
  • Grafik & Visual Lead

    FORUM TURYSTYKI REGIONÓW   Szczecin    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu   6 500 - 8 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis stanowiska: Tworzenie koncepcji wizualnych (key visual) dla nowych przedsięwzięć, wydarzeń i projektów; Projektowanie materiałów graficznych do druku: ulotek, folderów, broszur, plakatów, materiałów konferencyjnych i promocyjnych; Tworzenie ilustracji, ikon oraz elementów...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.