Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Coaching menedżerski metodą na „skoczka” – budowanie zaangażowania pracowników

Coaching menedżerski metodą na „skoczka” – budowanie zaangażowania pracowników

 
Coaching menedżerski metodą na „skoczka” – budowanie zaangażowania pracowników

Zaangażowanie pracowników – rola menedżera

 

To, w jaki sposób pracownicy angażują się w swoje obowiązki, może mieć odzwierciedlenie w wynikach przedsiębiorstwa. Im zespół działa efektywniej, tym lepsza sytuacja firmy na rynku.

 

Budowanie zaangażowania pracowników powinno być więc jednym z ważnych obowiązków menedżerów. To oni widzą, jak pracuje dany zespół, jakie są jego słabe i mocne strony. Menedżer ma możliwość spojrzenia na każdą osobę indywidualnie, ale także na cała grupę.

 

Coaching menedżerski – na czym polega

 

Na początku zaznaczmy, że pojęcie coaching menedżerski  stosuje się w określeniu dwóch różnych sytuacji. Pierwsza związana jest ze spotkaniami menedżera z coachem w celu wyznaczania kierunków rozwoju samego lidera – w zgodzie z wizją przedsiębiorstwa. Drugą jest wykorzystanie tego sformułowania na opis stylu zarządzania zespołem w firmie – menedżer przyjmuje rolę coacha. I na tych ostatnich relacjach skupimy się w poniższym artykule.

 

Coaching, sam w sobie, polega na motywowaniu do działania, na wyznaczaniu drogi rozwoju czy celu do osiągnięcia. Jednak coach, przeprowadzając sesje, nie narzuca gotowych rozwiązań – tego, co powinno być priorytetem danej osoby, w jakim kierunku powinna się rozwijać. Coach podpowiada, by jego klient samodzielnie wybrał i określił plan działania.

 

Jak to może się odnieść do coachingu menedżerskiego? Jak powinien działać lider zespołu? Relacja między nim a jego zespołem musi opierać się na dużym zaufaniu. Nie jest to typowa formuła zawodowa, w której jedna strona wyznacza obowiązki, a druga je wykonuje. Menedżer w tym wypadku daje bardzo duże pole na kreatywność, na własne pomysły wywiązywania się ze służbowych zagadnień. Lider coach nie skupia się jednak wyłącznie na aspektach osobistego rozwoju pracowników. Motywuje, mobilizuje, by wzrastało ich zaangażowanie w pracę, efektywność stanowiska – co przełoży się na sukces całej firmy.

 

Im większy wkład menedżera w budowanie relacji z podwładnymi, w poszerzanie kompetencji, odpowiedzialności – tym większe ich przywiązanie do pracodawcy. Osoba, która ma sprecyzowane plany zawodowe zdecydowanie chętniej zostanie na stanowisku umożliwiającym wdrożenie w życie owych zamierzeń.

 

Coachingowy styl zarządzania – narzędzia

 

Jeśli menedżer nie czuje się pewnie, stosując taki sposób prowadzenia zespołu, może podjąć pewne działania, by skutecznie realizować u siebie coachingowy styl zarządzania. Szkolenie z tego zakresu oferują liczne firmy zewnętrzne. Opracowują plan zgodnie z potrzebami zarówno menedżera, jak i zatrudniającego go przedsiębiorstwa.

 

Jakie z kolei narzędzia może wykorzystać menedżer, by zwiększyć zaangażowanie pracowników w firmie, pozwolić im się rozwijać i osiągać cele? To przede wszystkim rozmowa coachingowa, przeprowadzana regularnie z członkami zespołu. Poszczególne sesje można prowadzić np. metodą GROW (Gaol – główny cel, Reality – rzeczywistość, Option – opcje, Will – wola), a także wieloma innymi – dopasowanymi do potrzeb zespołu i przedsiębiorstwa.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    woj. śląskie, małopolskie, dolnośląskie, wielkopolskie ZADANIA: Wykonywanie prac ciesielskich, zbrojarskich, betoniarskich oraz ogólnobudowlanych przy obiektach mostowych; Montaż i demontaż rusztowań, szalunków systemowych i tradycyjnych; Montaż zbrojenia oraz przygotowywanie stali...
  • Lekarz Stomatolog

    Medicover Stomatologia   Warszawa, Aleja Rzeczypospolitej 33​​    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z doświadczeniem w leczeniu Pacjentów, otwartych na rozwój w dużym, interdyscyplinarnym zespole, chętnych do pracy na 1 lub więcej dyżurów w tygodniu (pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach...
  • Lekarz Protetyk

    Medicover Sp. z o.o.   Warszawa, Aleja Rzeczypospolitej 33    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, swobodnie komunikujących się w języku polskim i angielskim, z co najmniej 2-letnim doświadczeniem w uzupełnieniach protetycznych ruchomych i stałych, czyli inlay/onlay, licówki, korony, w tym także...
  • Lekarz Chirurg Stomatolog

    Medicover Stomatologia   Warszawa, Aleja Rzeczypospolitej 33    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z co najmniej 2-letnim doświadczeniem w chirurgii stomatologicznej i implantologii, otwartych na rozwój w dużym, interdyscyplinarnym zespole, chętnych do pracy na 1 dyżur w tygodniu (pracujemy od...
  • Lekarz Ortodonta

    Medicover Stomatologia   Warszawa, ul. Wołoska 22a    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z co najmniej 3-letnim doświadczeniem w leczeniu aparatami stałymi, ruchomymi i/lub Invisalign®​ otwartych na rozwój w dużym, interdyscyplinarnym zespole, chętnych do pracy na 1 lub więcej dyżurów w...
  • Analityk Systemowy / Analityczka Systemowa – Data Warehouse & GCP Migration

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Zadania, które na Ciebie czekają: Analiza systemowa kalkulacji opartych na warstwie detalicznej hurtowni danych Modelowanie danych na potrzeby kalkulacji i raportowania Projektowanie nowych kalkulacji oraz data martów Analiza i rozwój modeli danych w hurtowni danych oraz środowisku Big Data...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?