Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Coaching menedżerski metodą na „skoczka” – budowanie zaangażowania pracowników

Coaching menedżerski metodą na „skoczka” – budowanie zaangażowania pracowników

 
Coaching menedżerski metodą na „skoczka” – budowanie zaangażowania pracowników

Zaangażowanie pracowników – rola menedżera

 

To, w jaki sposób pracownicy angażują się w swoje obowiązki, może mieć odzwierciedlenie w wynikach przedsiębiorstwa. Im zespół działa efektywniej, tym lepsza sytuacja firmy na rynku.

 

Budowanie zaangażowania pracowników powinno być więc jednym z ważnych obowiązków menedżerów. To oni widzą, jak pracuje dany zespół, jakie są jego słabe i mocne strony. Menedżer ma możliwość spojrzenia na każdą osobę indywidualnie, ale także na cała grupę.

 

Coaching menedżerski – na czym polega

 

Na początku zaznaczmy, że pojęcie coaching menedżerski  stosuje się w określeniu dwóch różnych sytuacji. Pierwsza związana jest ze spotkaniami menedżera z coachem w celu wyznaczania kierunków rozwoju samego lidera – w zgodzie z wizją przedsiębiorstwa. Drugą jest wykorzystanie tego sformułowania na opis stylu zarządzania zespołem w firmie – menedżer przyjmuje rolę coacha. I na tych ostatnich relacjach skupimy się w poniższym artykule.

 

Coaching, sam w sobie, polega na motywowaniu do działania, na wyznaczaniu drogi rozwoju czy celu do osiągnięcia. Jednak coach, przeprowadzając sesje, nie narzuca gotowych rozwiązań – tego, co powinno być priorytetem danej osoby, w jakim kierunku powinna się rozwijać. Coach podpowiada, by jego klient samodzielnie wybrał i określił plan działania.

 

Jak to może się odnieść do coachingu menedżerskiego? Jak powinien działać lider zespołu? Relacja między nim a jego zespołem musi opierać się na dużym zaufaniu. Nie jest to typowa formuła zawodowa, w której jedna strona wyznacza obowiązki, a druga je wykonuje. Menedżer w tym wypadku daje bardzo duże pole na kreatywność, na własne pomysły wywiązywania się ze służbowych zagadnień. Lider coach nie skupia się jednak wyłącznie na aspektach osobistego rozwoju pracowników. Motywuje, mobilizuje, by wzrastało ich zaangażowanie w pracę, efektywność stanowiska – co przełoży się na sukces całej firmy.

 

Im większy wkład menedżera w budowanie relacji z podwładnymi, w poszerzanie kompetencji, odpowiedzialności – tym większe ich przywiązanie do pracodawcy. Osoba, która ma sprecyzowane plany zawodowe zdecydowanie chętniej zostanie na stanowisku umożliwiającym wdrożenie w życie owych zamierzeń.

 

Coachingowy styl zarządzania – narzędzia

 

Jeśli menedżer nie czuje się pewnie, stosując taki sposób prowadzenia zespołu, może podjąć pewne działania, by skutecznie realizować u siebie coachingowy styl zarządzania. Szkolenie z tego zakresu oferują liczne firmy zewnętrzne. Opracowują plan zgodnie z potrzebami zarówno menedżera, jak i zatrudniającego go przedsiębiorstwa.

 

Jakie z kolei narzędzia może wykorzystać menedżer, by zwiększyć zaangażowanie pracowników w firmie, pozwolić im się rozwijać i osiągać cele? To przede wszystkim rozmowa coachingowa, przeprowadzana regularnie z członkami zespołu. Poszczególne sesje można prowadzić np. metodą GROW (Gaol – główny cel, Reality – rzeczywistość, Option – opcje, Will – wola), a także wieloma innymi – dopasowanymi do potrzeb zespołu i przedsiębiorstwa.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Are you passionate about creating memorable customer experiences? Do you enjoy solving problems and connecting with people from around the world? We are a leading company in the global coffee machine market, dedicated to delivering the perfect coffee experience to our customers. Now, we’re looking...
  • Osuszanie24 Sp. z o. o. Sp. K.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 6 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska Bieżąca obsługa zleceń usług osuszania i restytucji mienia, Dowóz, montaż i demontaż urządzeń, pomiary, Kontakt telefoniczny i utrzymywanie relacji z klientami, Wypełnianie i prowadzenie dokumentacji, Raportowanie, Próby ciśnieniowe, Wykrywanie przecieków.
  • Osuszanie24 Sp. z o. o. Sp. K.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 6 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska Bieżąca obsługa zleceń usług osuszania i restytucji mienia, Dowóz, montaż i demontaż urządzeń, pomiary, Kontakt telefoniczny i utrzymywanie relacji z klientami, Wypełnianie i prowadzenie dokumentacji, Raportowanie, Próby ciśnieniowe, Wykrywanie przecieków.
  • Doradca ds. Sprzedaży Technologii Chmurowych z językiem hebrajskim

    TTEC   Kraków    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 12 300 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zadania: Identyfikacja potrzeb klientów i dopasowywanie rozwiązań technologicznych. Prezentowanie ofert, negocjowanie cen i warunków współpracy. Budowanie i utrzymywanie relacji z obecnymi oraz nowymi klientami. Tworzenie i utrzymywanie listy potencjalnych klientów w celu realizacji celów...
  • Asystent Projektanta Sieci Energetycznych

    2MKP Energia Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Stanów Zjednoczonych 72    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / junior / senior / asystent  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / o staż/praktykę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: wsparcie w opracowywaniu dokumentacji projektowej dla przyłączy i sieci elektroenergetycznych; przygotowywanie rysunków i modeli w programach CAD; pozyskiwanie niezbędnych zgód administracyjnych i decyzji budowlanych; współpraca z projektantami i instytucjami w zakresie...
  • Asystent / Asystentka ds. Uzgodnień i Dokumentacji Technicznej

    2MKP Energia Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Stanów Zjednoczonych 72/U51    praca hybrydowa / stacjonarna   za 2 dni wygasa
    praktykant/stażysta / asystent  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / o staż/praktykę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: uzgadnianie tras przyłączy i linii energetycznych z instytucjami i właścicielami gruntów; przygotowywanie dokumentacji formalno-prawnej niezbędnej do realizacji inwestycji; pozyskiwanie decyzji lokalizacyjnych, pozwoleń na budowę oraz zgód na zajęcie pasa drogowego;...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?