Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Czyn nieuczciwej konkurencji - definicja, rodzaje, pozew

Czyn nieuczciwej konkurencji - definicja, rodzaje, pozew

 
Czyn nieuczciwej konkurencji  - definicja, rodzaje, pozew

Czyn nieuczciwej konkurencji - definicja

 

Firmy konkurują ze sobą na rynku na wiele różnych sposobów. Ścigają się w ulepszeniach produktów, wprowadzają najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, ściągają do swojej kadry specjalistów. Niektórzy sięgają też po mniej uczciwe praktyki. Oszukują konsumentów lub podszywają się pod przedsiębiorstwa o poważanej, uznanej już renomie. Czy można się ustrzec przed takimi działaniami? Które z nich są legalne, a które nie? Odpowiedź znajdziemy w polskim prawodawstwie.

 

Czyn nieuczciwej konkurencji definiuje Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Według art. 3.1. „Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta”.

 

Rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji

 

Kolejny punkt cytowanego wcześniej artykułu wskazuje na rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji. Są nimi „w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy, naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do rynku, przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej oraz prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym”.

 

Pozew o zakazanie czynu nieuczciwej konkurencji

 

Ustawa przewiduje także czego może żądać przedsiębiorca, wobec którego zastosowano czyny nieuczciwej konkurencji. Są to:
- zaprzestanie nieuczciwych praktyk,
- usunięcie szkód,
- wydanie oświadczenia przez przedsiębiorcę dopuszczającego się czynu nieuczciwej konkurencji,
- naprawienie szkód na zasadach ogólnych
- wydanie uzyskanych korzyści na zasadach ogólnych,
- jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony, przedsiębiorca może zasądzić o przekazaniu sumy pieniężnej na wskazane w ustawie cele.

 

Warto dodać, że oprócz odpowiedzialności cywilnej, osoby dopuszczające się nieuczciwych czynów podlegają także odpowiedzialności karnej - karze grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności. Tyczy się to, wg ustawy, na przykład tego, kto: „(...)wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy”, lub tego kto: „(…) uzyskawszy bezprawnie informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej”. Kara pozbawienia wolności obowiązuje także np. za organizowanie sprzedaży lawinowej. Wykaz czynów karalnych i wymiaru obowiązujących sankcji znaleźć można w rozdziale 4. ustawy.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?