Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Czynniki wpływające na wydajność pracowników

Czynniki wpływające na wydajność pracowników

 
Czynniki wpływające na wydajność pracowników

Każdy pracodawca chciałby, żeby jego podwładni wykazywali się maksymalnym zaangażowaniem w swoje obowiązki, wykonywali je w sposób optymalny, przejmowali inicjatywę i byli zmotywowani. Wszyscy dobrze wiemy, że nie zawsze tak jest. Co wpływa na wydajność pracowników?

 

Wpływ warunków pracy na wydajność pracownika

 

Na początek przypomnijmy, czym w zasadzie jest wydajność. Zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN jest to „suma produktów wytworzonych lub usług świadczonych przez jednego pracownika w określonej jednostce czasu”.

 

Wysoka wydajność zatrudnionego, a także jego efektywność, czyli zdolność do wykonania jak największej pracy przy jak najmniejszych nakładach – przekładają się na produktywność, czyli to, ile firma zyskuje dzięki pracy podwładnego.

 

Menadżerowie starają się stworzyć warunki, dzięki którym podwładny będzie pracował jak najwydajniej, nie obciążając przy tym nadmiernie budżetu przedsiębiorstwa. Na wydajność pracownika ogromny wpływ mają dwa, ściśle ze sobą powiązane czynniki, a więc motywacja oraz warunki pracy. Innymi słowy, im lepsze warunki, tym większa szansa na wyższą motywację, a co za tym idzie, większą wydajność podwładnych.

 

Środowisko pracy – czy ma znaczenie?

 

Do warunków pracy możemy zaliczyć te związane ze środowiskiem pracy (miejscem, wyposażeniem), warunkami zatrudnienia (rodzaj umowy, wynagrodzenie, premie, nadgodziny) oraz czynnikiem ludzkim (sposób zarządzania, atmosfera).

 

Istotne są wszystkie trzy aspekty. Pracownik, który otrzymuje wysokie wynagrodzenie i pracuje w przyjaznym środowisku, ale u którego tzw. work life balance praktycznie nie funkcjonuje, bo szef wymaga od niego ciągłej dyspozycyjności i długich nadgodzin – szybko się wypali, w efekcie stanie się mniej wydajny, a finalnie być może nawet zrezygnuje z pracy.

 

Z drugiej strony ktoś o satysfakcjonującej pensji i pracujący w dobrej atmosferze, ale w miejscu, które ledwie można uznać za zadowalające, prawdopodobnie rozważy ofertę pracy na podobnych warunkach płacowych w konkurencyjnej firmie, oferującej podwładnym np. kafeterię, pokój do odpoczynku i inne benefity pracownicze.

 

Jak stworzyć idealne warunki do pracy w firmie?

 

Menadżer może wpływać na procesy motywacyjne u podwładnych, poprawiając warunki pracy. Absolutnym minimum jest spełnianie norm BHP (zawartych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy). Podwładny musi mieć zapewnione m.in.:
dostęp do wody pitnej,
odpowiednią temperaturę (np. minimum 18 stopni Celsjusza przy pracy biurowej i minimum 14 stopni Celsjusza przy pracy fizycznej, z wyjątkami),
• właściwe oświetlenie,
• czystość i porządek w miejscu pracy,
• dostęp do pomieszczeń higieniczno-sanitarnych,
dofinansowanie posiłków dla pracowników przy pracy w trudnych warunkach (określonych w powyższym rozporządzeniu).

 

Jednak, by zwiększyć wydajność zatrudnionych, warto opracować w firmie system motywacyjny. Jakie elementy można wziąć pod uwagę? Wbrew pozorom, nie tylko podniesienie podstawy wynagrodzenia. Na zwiększenie wydajności może wpłynąć:
elastyczny czas pracy,
• możliwość pracy zdalnej (przez cały czas lub np. w wybranym wymiarze),
• prywatne ubezpieczenie zdrowotne,
kursy językowe,
szkolenia poszerzające kompetencje zawodowe,
• system rekrutacji wewnętrznej, umożliwiający rozwój kariery w strukturach firmy,
promocja zdrowego trybu życia (karnety sportowe, zajęcia z jogi),
• działania budujące więzi między pracownikami (spotkania integracyjne, eventy, przeciwdziałanie złej atmosferze w pracy, mobbingowi, dyskryminacji),

• dobre warunki środowiska pracy (rośliny w biurze, miejsce do wypoczynku, pokój z grami, żłobek dla dzieci pracowników, możliwość przyprowadzania do pracy psów).

 

Warto również przemyśleć taką kwestię, jak wymiar czasu pracy. Każdy zarządzający chce, by pracownik wykorzystywał czas pracy efektywnie. Z drugiej strony bardziej wydajny jest podwładny wypoczęty. Z tego względu skrócenie wymiaru czasu pracy lub przyznanie podwładnym np. dodatkowej przerwy na załatwienie prywatnych spraw może przynieść dobre efekty.

 

Dość innowacyjnym rozwiązaniem, służącym poprawie wydajności pracowników, jest wprowadzenie przerwy na krótki, regeneracyjny sen w pracy. Taki benefit nie dziwi już w Japonii czy Stanach Zjednoczonych, w Polsce wciąż nie ma zbyt wielu zwolenników. A warto wiedzieć, że krótka drzemka w pracy zmniejsza ryzyko ataku serca. Wśród tych, którzy przynajmniej trzy razy w tygodniu ucinają sobie półgodzinną drzemkę, ryzyko śmierci z powodu zawału lub innych problemów z sercem jest o blisko 40 % niższe niż u tych, którzy na drzemki sobie nie pozwalali.

 

Tylko jak spanie w godzinach służbowych może przyczynić się do zwiększenia obrotów firmy? Otóż stwierdzono również, że krótka, 15-20-minutowa drzemka w ciągu dnia zwiększa zarazem produktywność, kreatywność i zdolność do podejmowania decyzji u pracowników. Sjesta w ciągu dnia z dawien dawna należy do zwyczajów w wielu krajach, zwłaszcza tych o cieplejszym klimacie. Być może warto rozważyć jej wprowadzenie również w polskich przedsiębiorstwach.

 

Skutki złych warunków

 

Niekorzystne warunki w pracy obniżają motywację pracowników, a w konsekwencji wpływają negatywnie na efekty ich pracy. Ponadto pracownik, który:
• pracuje ponad siły,
• czuje, że jest niesprawiedliwie traktowany,
• jest przymuszany do nadgodzin,
• nie jest zadowolony z warunków zatrudnienia, np. wysokości płacy, godzin pracy i in.,
• odczuwa nadmierny stres,
• pracuje w uwłaczających warunkach, na przestarzałym sprzęcie,
• zmaga się ze złą atmosferą w pracy,
• doświadcza dyskryminacji, mobbingu itd.
będzie odczuwać coraz większą frustrację, wypalenie zawodowe i finalnie prawdopodobnie zdecyduje się na rozwiązanie umowy. Ponadto w przypadku łamania prawa pracy (np. w kwestii wypłacania wynagrodzenia, rodzaju umowy) czy nieprzestrzegania zasad BHP podwładny może zgłosić się do Państwowej Inspekcji Pracy i domagać się odszkodowania od zatrudniającej go w złych warunkach firmy.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    8 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Logopeda / Neurologopeda Stomatologiczny

    Medicover Stomatologia   Olsztyn, Aleja Warszawska 105/5h    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    8 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: prowadzenie konsultacji oraz terapii logopedycznych, przygotowywanie planów terapeutycznych i opinii logopedycznych, prowadzenie dokumentacji logopedycznej wg. standardów obowiązujących w Centrum.
  • Handlowiec / Specjalista ds. sprzedaży i wynajmu wózków widłowych

    SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji handlowych; przygotowywanie ofert handlowych i negocjowanie warunków współpracy; doradztwo w zakresie sprzedawanych produktów i usług; koordynowanie procesów realizacji zamówień i dostaw na wszystkich...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.