Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Eksperci HR z Hemmersbach o procesie rekrutacji w 2023 i wyzwaniach w nadchodzącym roku

Eksperci HR z Hemmersbach o procesie rekrutacji w 2023 i wyzwaniach w nadchodzącym roku

 
Eksperci HR z Hemmersbach o procesie rekrutacji w 2023 i wyzwaniach w nadchodzącym roku

Już teraz możemy mówić o przejściu z dominacji rynku kandydata na rynek pracodawcy – słyszymy. Zaprosiliśmy eskpertów HR z firmy Hemmersbach, by podzielili się z nami swoimi analizami na temat zjawisk, z jakimi mierzyli się w zarządzaniu kadrami i rekrutacjach w 2023 roku – oraz przewidywaniami co do rynku pracy w roku 2024. Czego mogą spodziewać się rekruterzy i szukający pracy? Które umiejętności są obecnie najważniejsze u kandydatów? Na te i inne pytania odpowiadają: Karolina Słomka (Talent Acquisition Manager), Edyta Kozłowska (HR Manager) oraz zespół rekruterek Hemmersbach: Malgorzata Dronka, Aleksandra Korman i Michalina Trzcinska.

 

Praca.pl: Czy 2023 rok przyniósł wiele wyzwań w czasie rekrutacji?

 

Hemmersbach: Najistotniejsze wyzwania zawsze pojawiają się w kontekście rekrutacji na stanowiska wysoko wyspecjalizowane. Z tej perspektywy rok 2023 nie przyniósł istotnych zmian w porównaniu do lat ubiegłych. Poszukujemy profesjonalistów do naszych zespołów logistycznych, którzy charakteryzują się znajomością międzynarodowych przepisów spedycyjnych, jak również techników IT. 

Rekrutacje na niższe stanowiska są łatwiejsze? Rekruterki w Hemmersbach zauważyły pewien trend w przypadku ról juniorskich blue collar – wielu kandydatów po prostu nie pojawia się pierwszego dnia pracy. Obserwujemy w tej grupie spadek pod względem poczucia odpowiedzialności.

 

Firma Hemmersbach zatrudnia pracowników na różnych stanowiskach, począwszy od magazynowych, poprzez techników IT i stanowiska specjalistyczne, aż po kadrę menadżerską. Koleżanki i koledzy w naszej firmie cechują się zaangażowaniem, chęcią do ciągłego rozwoju i gotowością do dzielenia się swoją wiedzą. Uważamy, że kluczowe jest nie tylko podejście pracownika do wykonywanej pracy, lecz przede wszystkim do relacji z zespołem i przełożonymi. Jesteśmy przekonani, że zdobycie wszelkiej wiedzy jest możliwe, jednak zmiana podejścia, zwanego „attitude”, stanowi wyzwanie o większym stopniu trudności. Niemniej, jeśli utrzymywana jest efektywna komunikacja i obie strony wykazują chęć otwartej wymiany myśli, pracownik oraz przełożony nie napotykają trudności.

 

Czytaj także: 6 reguł Cialdiniego, o których powinieneś pamiętać, budując zaangażowanie kandydata

 

Jakie nowe trendy w rekrutacji były najbardziej zauważalne w 2023 roku?

 

W 2023 roku, zwłaszcza w drugiej połowie, zaobserwowaliśmy wyraźną zmianę tendencji na rynku pracy. Już teraz możemy mówić o przejściu z dominacji rynku kandydata na rynek pracodawcy.Spowolnienie gospodarcze oraz wprowadzane cięcia kosztów przez wiele firm stają się widoczne nawet na najpopularniejszych portalach rekrutacyjnych, które zanotowały znaczny spadek liczby ogłoszeń publikowanych w 2023 roku.

 

Jeśli spojrzymy na Hemmersbach, w ciągu roku 2023 skoncentrowaliśmy się na zatrudnianiu większej liczby specjalistów i techników, przy jednoczesnym ograniczeniu roli back office [stanowiska administracyjne i wspomagające – przyp. red.]. Ten rok jest również okresem intensywnych działań związanych z automatyzacją i optymalizacją procesów.

 

W jaki sposób nowe technologie wpłynęły na procesy rekrutacyjne w 2023 roku? Czy sami coraz bardziej polegacie na narzędziach cyfrowych przy doborze kandydatów?

 

W Hemmersbach priorytetem dla nas jest nawiązywanie kontaktu z drugim człowiekiem, ponieważ uważamy, że żadna technologia czy sztuczna inteligencja nie są w stanie zastąpić tego bezpośredniego aspektu. Niemniej jednak nie oznacza to, że unikamy automatyzacji tam, gdzie jest to możliwe, przy zachowaniu równowagi między działaniami człowieka a technologią. Cenimy optymalizację naszych procesów i dążymy do tego, aby każdy pracownik Hemmersbach miał wpływ na ich doskonalenie.

 

W kontekście doboru kandydatów preferujemy podejście tradycyjne. Stosujemy wywiad ustrukturyzowany oraz testy zdolności poznawczych w ramach procesu rekrutacyjnego, co pozwala nam skutecznie identyfikować wyjątkowych pracowników. Mimo naturalnej rotacji kadry wielu doświadczonych profesjonalistów pozostaje z nami przez kilkanaście lat. To potwierdza stabilność i atrakcyjność Hemmersbach na polskim rynku, gdzie działamy od 17 lat. Nasza zdolność do utrzymywania trwałych relacji z pracownikami i klientami przyczynia się do naszego sukcesu.

 

Eksperci Hemmersbach: Sztuczna inteligencja nie zastąpi nigdy wyjątkowej roli człowieka.

 

W ostatnim czasie wiele mówi się o znaczeniu umiejętności technicznych na rynku pracy. Czy Waszym zdaniem są to kompetencje, które są najbardziej istotne podczas rekrutacji?

 

W naszej firmie priorytetowe kompetencje u kandydata zależą od konkretnego stanowiska. Na przykład, kiedy poszukujemy specjalisty z konkretną wiedzą techniczną na poziomie L2, kluczowe stają się twarde umiejętności. Jednak gdy kandydat posiada pewną wiedzę, lecz brakuje mu umiejętności komunikacyjnych lub wykazuje negatywne podejście już na etapie rozmowy, stawiamy na osoby z nieco mniejszym doświadczeniem, ale z wyjątkową motywacją do pracy. W naszym środowisku określamy to mianem „Orange Blooded Pro” – pracownika, który wyróżnia się nie tylko wiedzą, lecz również zaangażowaniemw budowanie relacji z innymi osobami, co uznajemy za najcenniejsze.

 

 

Czy i jakie inicjatywy szkoleniowe planujecie, żeby spełnić potrzeby kompetencyjne u pracowników?

 

Zauważamy, że zarówno obecnie, jak i w poprzednich latach, naszych pracowników cechuje ogromna chęć rozwoju. Każdy ma szansę na rozwój, pod warunkiem zaangażowania się w pracę na obecnym stanowisku. W obszarze szkoleń dysponujemy własną platformą, na której nasi pracownicy mają dostęp do różnorodnych kursów, obejmujących zarówno aspekty miękkie, jak i wiedzę techniczną czy specjalistyczną. Dodatkowo uczestnicy zyskują dostęp do atrakcyjnych nagród, które mogą wybrać w zależności od liczby zdobytych punktów. Jesteśmy ciągle zaangażowani w rozwijanie treści i dodawanie nowych szkoleń, aby nasz zespół mógł nieustannie rozwijać się i podnosić kwalifikacje.

 

W trosce o rozwój naszej kadry kierowniczej oraz doceniając wartość chęci do nauki, obsadę kluczowych stanowisk realizujemy poprzez rekrutację wewnętrzną, a następnie przez uczestnictwo w programie rozwoju zawodowego – Management Trainee Program. To kompleksowe szkolenie przygotowujące do roli przyszłych liderów. Gwarantujemy wszechstronny rozwój, skupiający się zarówno na koniecznych kompetencjach twardych, jak i kluczowych umiejętnościach miękkich, niezbędnych w pracy menedżera.

 

W związku z mocno ostatnio eksponowanym pojęciem „dobrostanu” pracowników – czy i jakie inicjatywy związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem pracowników planujecie wdrożyć, aby wspierać ich produktywność i lojalność?

 

W Hemmersbach niezwykle cenimy dobrostan naszych pracowników, co odzwierciedlamy w atrakcyjnej ofercie benefitów, zwłaszcza dla osób na początkowym etapie kariery. Kandydaci zwracają uwagę nie tylko na korzyści finansowe, ale także na możliwości rozwoju i przyjazną atmosferę pracy. Zapewniamy naszym pracownikom pełną elastyczność, umożliwiając pracę zdalną w trybie hybrydowym nawet do 100%, w przypadku, gdy rola nie wymaga obecności fizycznej. To dla nas ważne, aby stworzyć środowisko pracy, które spełnia oczekiwania i potrzeby naszych zespołów.

 

Eksperci Hemmersbach: W 2024 roku kandydaci będą ostrożniej podchodzić do zmiany pracy.

 

Pracownicy i kandydaci oczekują już teraz możliwości pracy zdalnej i hybrydowej? Jakie aspekty, takie jak benefity, rozwój zawodowy czy kultura organizacyjna, stały się kluczowe dla potencjalnych pracowników?

 

Pracując nad osiągnięciem optymalnego work-life balance, wprowadziliśmy elastyczne formy zatrudnienia, w tym pracę hybrydową. Dla naszego zespołu dobre samopoczucie to nie tylko kwestia pakietów medycznych, które oferujemy, ale także dbałości o zdrowy styl życia.

 

Zachęcamy naszych pracowników do aktywności fizycznej, proponując alternatywne środki transportu, takie jak rower czy hulajnoga, które można naładować w naszym przyjaznym środowisku biurze. Dodatkowo, tworzymy przestrzeń do relaksu i integracji, organizujemy ciekawe konkursy oraz aktywności sportowe, takie jak koszykówka czy bieganie. Dzięki temu nie tylko dbamy o rozwój umiejętności zawodowych, ale również budujemy silne więzi wewnątrz zespołu.

 

Jakie są Wasze przewidywania dotyczące globalnych trendów rynkowych i ich wpływu na procesy rekrutacyjne w 2024 roku? Czy przewidujecie jakieś kluczowe zmiany bądź nowe wyzwania?

 

W świetle obecnych wyzwań geopolitycznych oraz spowolnienia gospodarczego wiele firm podjęło strategiczne decyzje o redukcji kosztów. Nasze zespoły pozostają jednak w pełni zaangażowane, doskonale radząc sobie z dynamicznym otoczeniem biznesowym. Perspektywy na rok 2024 wskazują na ostrożniejsze podejście kandydatów do zmiany pracy, wynikające zarówno z ograniczonej liczby ofert, jak i powrotu na rynek pracy pewnej grupy specjalistów.

 

W tej sytuacji kluczowe staje się dla firm utrzymanie stabilności na rynku i zapewnienie kandydatom poczucia bezpieczeństwa. Długoletni rozwój Hemmersbach stanowi gwarancję, że spełnimy te oczekiwania, prezentując atrakcyjną, solidną i godną zaufania ofertę zatrudnienia dla potencjalnych kandydatów.

Czy spodziewacie się, że nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy analiza danych, będą odgrywać jeszcze większą rolę w procesach rekrutacyjnych w przyszłym roku?

 

Sztuczna inteligencja nie zastąpi nigdy wyjątkowej roli człowieka. Jednakże w procesach rekrutacyjnych może pełnić istotną rolę, wspierając rekruterów na różnych etapach. Inspirować ich w tworzeniu atrakcyjnych ogłoszeń, precyzyjnie identyfikować kluczowe umiejętności i przeszukiwać bazy danych. Automatyzuje procesy, zwiększa efektywność oraz przyczynia się do redukcji kosztów. Pomimo postępu sztucznej inteligencji, ludzki wkład, intuicja i zdolność do budowania relacji są niezastąpione. To właśnie harmonia obu elementów tworzy doskonałą jakość w procesach rekrutacyjnych.

 

Czy przewidujecie dalszy wzrost elastycznych modeli pracy, takich jak praca zdalna, hybrydowa, czy elastyczne godziny pracy? Jakie kroki podejmiecie, aby sprostać oczekiwaniom pracowników w tym zakresie?

 

W Hemmersbach nie tylko słuchamy, ale również aktywnie reagujemy na potrzeby naszych pracowników. Oferujemy im możliwość pracy zarówno zdalnej, jak i w formie hybrydowej, pozostawiając swobodę decyzji dotyczącej obecności w biurze. W obliczu zmieniających się trendów powrotu do biur, nasze elastyczne podejście wyróżnia nas na tle innych firm, podkreślając naszą troskę o indywidualne potrzeby i wygodę naszych zespołów.

Czy przewidujecie zwiększone wykorzystanie analizy danych w zarządzaniu procesami rekrutacyjnymi? Jakie korzyści lub nowe rozwiązania planujecie wdrożyć w tym obszarze?

 

Analiza danych stanowi kluczowy element zrozumienia skuteczności poszczególnych etapów procesu rekrutacyjnego. Optymalizując je, skracamy czas znalezienia idealnego kandydata i wybieramy najbardziej efektywne portale ogłoszeniowe dla poszczególnych stanowisk. Nasze doświadczenie pozwala nie tylko doskonalić bieżące procesy, ale także przewidywać przyszłe trendy. W nadchodzącym roku wprowadzimy nowe narzędzia, podnosząc efektywność rekruterów.

Dziękujemy za inspirującą rozmowę!

 

Czytaj także: Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Psycholog szkolny

    Prywatna Szkoła Podstawowa w Łodzi   Łódź, ul. Tuszyńska 31    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  część etatu   6 800 - 8 800 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki: wsparcie uczniów, nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem emocjonalnym dziecka; diagnozowanie stanu pacjentów oraz sporządzanie stosownej dokumentacji; uczestnictwo w szkoleniach i współpraca z zespołem wychowawców; prowadzenie warsztatów dla...
  • WOVU Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa   100,00 - 130,00 zł / godz. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Oczekujemy: doświadczenia w udzielaniu pomocy w przynajmniej jednym z obszarów: pomoc indywidualna osobom dorosłym, dzieciom i ich rodzicom, pomoc indywidualna dzieciom i ich rodzinom, pomoc w zakresie seksuologii, terapia par i małżeństw, terapia uzależnień, doświadczenia w diagnostyce...
  • Specjalista / Specjalistka ds. bezpieczeństwa maszyn

    CP Engineering Services Sp. z o.o.   Sosnowiec    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 666 - 8 317 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Masz umysł analityczny, interesujesz się techniką i chcesz zdobywać doświadczenie w realnych projektach przemysłowych? Świetnie! W naszym zespole czeka na Ciebie miejsce. Czym będziesz się zajmować? Tworzeniem i opracowywaniem raportów oraz dokumentacji technicznej; Uczestniczeniem w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Projektów Technicznych

    CP Engineering Services Sp. z o.o.   Sosnowiec    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 666 - 8 317 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: wspieranie zespołu projektowego w tworzeniu raportów i dokumentacji; udział w ocenach i audytach technicznych urządzeń; redagowanie i opracowywanie dokumentów w programach Word, Excel i PowerPoint; realizacja zadań powierzonych przez przełożonego w terminowy sposób;
  • Projektant Interfejsów Mobilnych

    AIBY   Warszawa    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: tworzenie atrakcyjnych, funkcjonalnych interfejsów aplikacji mobilnych, opracowywanie i testowanie rozwiązań projektowych we współpracy z zespołem UX, ścisła kooperacja z Product Ownerami i zespołami technicznymi przy wdrażaniu projektów, rozwój wytycznych wizualnych i...
  • Kierowca Autobusu

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą polską stronę internetową: https://www.vgbreitenbach.pl Prowadzenie autobusu na liniach, ze sprzedażą biletów. Zakres obowiązków: Przewóz osób na trasach miejskich i podmiejskich na terenie Niemiec. Sprzedaż biletów. Kontrola pojazdu przed...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?